*tove*

Trådstartare
vilka har erfarenhet av att rida på sidepull? Hur tycker ni det funkar?

Skulle vara kul att prova.. Se hur hästen funkar utan bett.

Sv: Sidepull?

jag har testat o tycker det går bra dock blir han lite tung på det...
jag har ett sidepull med 2 st rep över nosryggen

Rider du bara på ridbana/i ridhus eller rider du även ut? har läst att man inte får så mycket kontroll och helst ska rida inhägnat.. Fast iofs så beror de ju också på hur pass uppfostad å kontrollerbar hästen är..

hopp i galopp. Jag red min förra häst på sidepull och det funkade jättebra. han var så stark i munnen så jag ville pröva ett alternativ. jag red dressyr, hoppade och red ut, även barbacka. allt funkade jättebra. red med endast ett hårdare rep över nosryggen. jag tyckte att det var lite starkt så jag lindade det med vetflex. funkade kanon och minimerar skav.
Hoppas att du tar chansen och provar.

Mvh

Bara positiva. Min häst går på pelham eller gags när vi rider ut just för att han är het och på. Sidepull funkar dock även det alldeles utmärkt! Har inte provat att faktiskt träna i ett, men det bör inte vara några problem det heller.
Sidepull är inte så snällt som alla säger. Det är ett verktyg som är gjort för att ridas på med långa tyglar, och inte som vi "engelska" människor gör med tygelkontakt hela tiden. Sidepull med bred lädernos är självklart mildare, men då tycker jag att man likabra kan rida i grimma, och det ser jag ingen anledning till.

jag rider till 99% ut då vi inte riktigt tycker om ridhus de är konstiga man skall ju vara i skogen=)
men jag hoppar dressyrar mm ute i det vilda det är inga problem att få stop eller liknande.
bara att han kan lägga sig tyngt i handen o tycka att jag skall bära han o det varken vill eller orkar jag...

Bara positiva. Min häst går på pelham eller gags när vi rider ut just för att han är het och på. Sidepull funkar dock även det alldeles utmärkt! Har inte provat att faktiskt träna i ett, men det bör inte vara några problem det heller.
Sidepull är inte så snällt som alla säger. Det är ett verktyg som är gjort för att ridas på med långa tyglar, och inte som vi "engelska" människor gör med tygelkontakt hela tiden. Sidepull med bred lädernos är självklart mildare, men då tycker jag att man likabra kan rida i grimma, och det ser jag ingen anledning till.

hm.. De här fick mig att undra om du uppmuntrade mig att prova eller tvärtom?
Jag hade tänkt ett med läder, inte rep. Jag är ju en "engelsk" människa som du skriver.. Ville prova ett just för att de verka så "snällt"...

Jag har ridit både ute o på bana med sidepull utan problem. Galopperat på åkrar, klättrat i skogen, tränat dressyr o s v.
Bara man börjar lugnt och ser till så att både häst och ryttare förstår huvudlaget, så brukar det inte vara problem.

Rep ska du INTE ha, utan hitta en med lädernosdel.
Och häng inte i handen. Använd säte, vikt, skänklar och röst mer och handen mindre, så borde det inte vara några problem, om du är tydlig och konsekvent.

Jag har ridit på sidepull en gång på medryttarpållan och jag tycker att hon har fungerat utmärkt på det:)
Jag kan visserligen inte jämföra med att rida med vanligt träns på henne, då jag bara ridit henne i grimma innan.

Jag tycker att det fungerar utmärkt iaf :)

edit: jag red ut i skogen på sidepullet och har aldrig ridit inhägnat med det.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, ja, det beror väl på varför du vill rida med ett sidepull.

Ett sidepull med lädernos är snällare än ett med repnos, och inte alls lika skarpt. Effekten blir dock densamma.

Jag rider regelbundet på sidepull. Jag har ett med lädernos, ser ut som en hannoveransk nosgrimma ungefär. Jag rider i alla gångarter och kan både hoppa, dressyra och rida ut med det. Jag märker ingen större skillnad mot det vanliga bettet, man rider ändå så lite med själva handen. Jag menar, man gör ju ändå inte halt genom att dra i tyglen! Den lilla skillnad jag kan märka är att det är lättare att svänga med en sidepull, man behöver inte ha hästen lika genomriden som när man rider med ett bett i munnen.

Jag har själv ridit in min häst, och har började med den här typen av huvudlag. Tränsbett med tyglarna fästade i bettet kom in betydligt senare, och är en mer komplex hjälp än den verkan ett sidepull har. (Jag menar, hästen måste lära sig att svänga när man drar i mungipan, det är lättare när man helt enkelt flyttar nosen i den rikting den ska gå.)

Dock är ju sidepull ett huvudlag man inte får tävla på, så förr eller senare måste hästen lära sig att gå med bett i munnen. Det gör man när den kan balansera sig och svänga för vikthjälperna.

Om du vill testa hur det är utan att köpa ett kan du fästa tyglarna i nosgrimman istället för i bettringarna.

Jag har ett med lädernos, men hon fick skav av det så jag har ett fårskinnsludd på det nu.

Det går lika bra att rida på det som med bett.

jag har en föredetta ridskolehäst som troligen inte haft annat än tvådelat bett :angel:
sidepullet har funkat från första stund, hon älskar det :love:
mitt är helt i läder

Verkar som alla tycker posetivt om det :)

Kanske skulle köpa mig ett och se vad hästen tycker om de.

Nån som vet nån sida man kan beställa ett med lädernosdel? Bra, men inte för dyrt?

De finns bara granngården här i stan å en liten hästaffär till..

Jag känner att jag bara måst esäga någe om dedtta med sidepull.

jag rider mi kilel på sidepull,jag har fått utbilda honom i de och de fungerar kanon,de tar ett tag innan de förstår men förstår de att INTE gå emot tryck så är de toppen. De flesta sätter sidepullet för långt upp (som med ett hackamore) och får sedan inte den effekt de vill ha,de ska sitta så ringarna går vid mungipan och nej du bryter inte nosryggen av hästen du har dels ingen hävstångs effekt av den,men de är ju ett utbildnings redskap ifrån början då hästen ska lära sig gå undan från tryget från sidorna (få sidvärtes) och stop. De här nya som kommit i hö*ks å de är ganska så värdelösa då kan du rida i vanlig grimma å spara dig pengar kan jag säga :D för de finn de sidepull som har läder runt repet de är okie om din häst inte är så stark och FÖRSTÅR hur den ska göra. Min nya häst fattar INGETING av sidepullet han har aldrig haft ett går emot tryck så de är bara börja från början.

Men kämpa på de är härligt jag rider med mitt i allat jag gör om de så är lång tur på 25 mil så är de på ibland bett nu då de fungerar men ja och som en del säger sitt inte å tjyvhåll hästen då tappar de sin effekt snart då den ska gå undan för trycket.

Lycka till!!

Jag är antagligen en sån som sätter nosdelen för högt upp.
Jag gör det för att huvudlaget då ofta sitter bättre på hästen. Själv föredrar jag Lindell före Sidepull, då lindellen har en extra rem under ganaschen, som gör att allt sitter bättre på plats.
VÄLDIGT många sidepull har dålig passform och stabilitet (eller så är det jag som "råkat ut" för "konstiga" hästar)...så då väljer jag att sätta det lite högre upp, med effekten att sidostyckena inte stör hästens ögon.
Jag sätter det inte riktigt som en nosgrimma på ett vanligt träns, men nästan. Och då får jag samma effekt som om jag hade nosdelen längre ner. Jag känner mig bara tryggare. Jag kan aldrig veta hur hästen upplever trycket och jag kan inte veta hur känslig nosspetsen är, alltså väljer jag det trygga alternativet.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Semestra i Norrland
  • Livskristråden
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur