Sv: Sidepull?

Tycker jag du gör rätt iochmed att de fungerar för dig :smirk: en del säger att sidepullet är värdelöst å så tittar man å ser varför de tycker de men fungerar d eför dig å din häst så kör på! :D Har provat lindell för många år sedan men ringarna gick upp så jag hann aldrig få någon uppfattning om de tyvär.

Tycker de flesta hästar funkar bra på side-pull. Tycker däremot de med rep över nosryggen är så hårda. Ska ta bórt repen på mitt och sy dit en läderrem istället.

Jag har lärt mig att nosdelen ska sitta just som du beskriver. Nästan där man har en engelsk nosgrimma.

Jao :)

Men de finns de sidepull osm har en lädernos del,dom är runda och väldigt br aför de ä rinte så skarpa som en del upplever repen (allt är ju beroende på vilkenhand osm håller). Jag har aldrig under 4år fått skav av sidepullet då har jag ett som de är dubbla rep på. Ett med läderklädd nos inte de platta (då kan du lika gärna t grimma) utan runt funkar kanon för mig :D

Vart finns sidepull med rundad nosdel då? hittar bara platta.. Nån internet sida?

Rundat läder = Tärnsjö (svindyrt, snyggt och förhoppningsvis i hög kvalité; men på tok för mycket för att jag ska vilja ha det.)

Jag rider med platt lädernos; det jag har SER väldigt snyggt ut. Visst kunde jag lika gärna rida i grimma, men det ser faktiskt dumt ut. Det jag har nu ser ut som ett "ridhuvudlag". Om hästen fungerar på platt lädernos, varför ha något skarpare?

Samt.. Har beställt ett nu, med platt nosdel eftersom jag inte hittade något annnat (förutom de du skrev, men priset liksom..)

Får se om de funkar. tar de väldigt lugnt i början. Och om de skulle funka skit så kan man fästa bett på de och ha som vanligt träns :)

hm.. De här fick mig att undra om du uppmuntrade mig att prova eller tvärtom?
Jag hade tänkt ett med läder, inte rep. Jag är ju en "engelsk" människa som du skriver.. Ville prova ett just för att de verka så "snällt"...

Snällt...nja, det är även här som men vanliga bett...det är handen som avgör hur snällt det är;) Det man ska tänka på är att det inte finns någon mjuk vävnad mellan repet/lädret på nosryggen som fördelar trycket så det gäller att vara lätt i handen. Jag har rep på mitt sidepull men det är lindat med fleece i tjockt lager. Läder är bättre men det skadarinte att man lägger på fleece eller teddy/ull...Jag rider ute som inhängnat.:cool:

Håller med dig att de SER snyggare ut å ja varför ska du ha skarpare om de fungerar,jag har sgt de hela tiden fungerar de så är de toppen! :D jag tänker bara på de som säger att de inte gör de å så ja :D härligt att höra att det fungerar så bra för dig!

Snällt...nja, det är även här som men vanliga bett...det är handen som avgör hur snällt det är;) Det man ska tänka på är att det inte finns någon mjuk vävnad mellan repet/lädret på nosryggen som fördelar trycket så det gäller att vara lätt i handen. Jag har rep på mitt sidepull men det är lindat med fleece i tjockt lager. Läder är bättre men det skadarinte att man lägger på fleece eller teddy/ull...Jag rider ute som inhängnat.:cool:

:bow:

Att man byter från bett till bettlöst innebär inte att man kan vara hårdare i handen bara för att det ska vara "snällare". Man måste vara lätt på handen även med bettlöst.
(ej riktat till någon bara konstaterat)

Nej, självklart inte. Då lär dom ju sluta lyssna på det bettlösa jävligt fort ;)

jag red förra året på sidepull på min mammas häst, det va en islänning som alltid har gått på sidepull. Hon lyssnade vldigt bra på det. Det som är bra med sidepull till skillnad från hackamore såblir det inte ett lika skarpt tryck på nosryggen. Det blir såklart ett tryk men det kan man inte jämföra med ett hackamore.
En annan sak som e bra med sidapull är att hästen blir mycket meera känslig för ryttarens hjälper och viktfördelning. Den blir mycket mera lyhörd. Vår häst var det i allafall.
Dessutomså sliter det inte lika mycket på munnen.
Jag kan förstå att du är lite orolig för hur det kommer att gå,eftersom att man känner sig "tryggare" när hästen har bett i munnen. Men gör så att du är i ett ridhus eller en paddock första gången så att du får se hur det känns och att du känner att du har kontroll på hästen.
Lycka till och skriv sen och berätta hur det gick :)

Jag ska ta det väldigt lungt i början och rida på ridbanan. Sen när jag känner att jag vill rida ut på de så kan man som sagt fästa ett bett i de och ha två olika tyglar. Bara använda bettet om det blir nödvändigt, smart :)

Japp, jag ska berätta hur det går sen.

Spännande du bara måste berätta! å ja tänk på att ha de låg ;) å ta de lugn detta kirrar ni!!

Jag köpte ett sidepull för att ha och tömköra unghästarna i. Hade samtidigt en häst som var mkt vek i nacken och tänkte att jag skulle prova att rida honom på det. Det gick super, jag kunde rida alla dressyrrörelser som jag brukade och han vågade "lägga" sig lite mer i handen. Provade det också på en annan häst, men han bara rätade ut halsen och gick, funkade inte alls på honom.
Min syster tävlade även hoppning (125 cm) på det på sitt fullblod, det gick jätte bra 2 ggr, men den tredje hade hon kommit på att det gick att räta ut halsen och skenade banan runt.

Ibalnd kan de var så nu säger jag inte att ni gjorde de men att man sätter sidepullet för högt upp å då kan de lättare räta på halsen,men åt andra sidan så fungerar de inte på alla heller så. Jag har samma erfarenhet av bett då omvänt liksom och har en stor kallblodsatravare 166 med sina kilon. Jag anser att vill domsticka gör dom de oavsett vad de har :D men de är ju så olika hästar är så olika så.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Semestra i Norrland
  • Livskristråden
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur