Sv: Sidepull?

Jag tror nog att vi hade satt det riktigt, men jag tror helt enkelt inte att det fungerar på alla hästar. Precis som alla bett inte heller fungerar på alla hästar.

För min del handlar det inte om hur häsen GÅR, det handlar om hästens bekvämlighet och trivsel. Ibland "tvingar" jag på bett för att kunna inverka på andra sätt och därmed kanske komma åt min häst lite lättare; men om hästen själv får välja så väljer han bettlöst; sen att han inte går bäst på det innebär inte att bettlöst inte är för oss.

Jag undrar en sak jag har en fyra årigt varmblod. som jg rider mycket i skogen han är väldigt snäll och lyhörd för hjälperna men han är också väldigt känslig i munnen och gillar inte redigt bettet så jag undrar om sidepull kan vara ett bra alternativ? :cool:

Vad har du för bett nu?

Du kan ju alltid testa med sidepull, kapson eller bara vanlig lädergrimma (grimman som ett första test för att se om han lyssnar på trycket).
Tänk på att ta ett steg i taget och att ni förstår varann innan du ökar svårighetsgraden.

nu rider jag på ett tvådelat vanligt träns bett, har även testat att rida på tredelat.
Okej ja det skulle jag kunna testa jue. men vet du om sidepullet är starkt mot hästen eller hur man ska uttrycka sig?

Så. Nu fick jag mitt sidepull igår (från equicomfort) och provade det. Hästen verkade lite smått förvånad (Vaddå, kan man rida utan bett liksom?) :D .

Jag tyckte att det funkade väldigt bra. Det enda som var lite dåligt var när hästen inte ville åt samma håll som jag och nästan stelnade till i halsen och inte ville böja den alls. Men med mer träning kommer nog detta funka super. :bump:

Alltid, ALLTID, alltid handen som avgör. Även ett sidepull kan bli riktigt skarpt och "dåligt" mot hästen, om handen inte vet hur den ska göra.

Sen anses sidepull och kapson generellt mildare än hackamore, eftersom hackamore har skänklar > hävstångseffekt, men ett sidepull kan göra rätt rejält med skada det med.

Om du inte har nån i närheten som är erfaren med sidepull så finns det alltid lite teoretisk hjälp att få här i a f. Det första tipset jag skulle ge är att inte ha konstant kontakt till en början, utan bara ta i tyglarna när du vill något. Så att han lär sig att förstå vad du vill. Var tydlig, men lugn och mjuk. Var generös med eftergiften och att ge efter kan du göra blixtsnabbt, genast när han reagerar, utan att det skadar hästen. (Nu förutsätter jag att ni bara skrittar till en början.)
Och kom ihåg; det är inte med händerna du rider, det är med säte, vikt och skänklar.

Jag var inte där o har ingen aning om hur du rider, men skänkel skänkel skänkel och vikt när du vänder.

Jo, de försöker jag självklart använda i första hand. Men när hästan inte lyssnar på det så måste man ju använda tygeln. När han inte ville var det lite svårare att svänga på sidepullet tycker jag, men det är bara att leda ut så lyssnar han till slut.

Alltid, ALLTID, alltid handen som avgör. Även ett sidepull kan bli riktigt skarpt och "dåligt" mot hästen, om handen inte vet hur den ska göra.

Sen anses sidepull och kapson generellt mildare än hackamore, eftersom hackamore har skänklar > hävstångseffekt, men ett sidepull kan göra rätt rejält med skada det med.

Om du inte har nån i närheten som är erfaren med sidepull så finns det alltid lite teoretisk hjälp att få här i a f. Det första tipset jag skulle ge är att inte ha konstant kontakt till en början, utan bara ta i tyglarna när du vill något. Så att han lär sig att förstå vad du vill. Var tydlig, men lugn och mjuk. Var generös med eftergiften och att ge efter kan du göra blixtsnabbt, genast när han reagerar, utan att det skadar hästen. (Nu förutsätter jag att ni bara skrittar till en början.)
Och kom ihåg; det är inte med händerna du rider, det är med säte, vikt och skänklar.

:bow::bow:

Ok. Bara jag som tolkade
"När han inte ville var det lite svårare att svänga på sidepullet tycker jag, men det är bara att leda ut så lyssnar han till slut"
korkat då.

Bra att du vet vad du gör. :D

Jag tror inte heller att sidepull fungerar på alla hästar...

Trodde ett tag att jag skulle kunna rida "min" på det. Hon var dräktig i vintras, och en av de många kvällarna då vi for ut och skrittade (barbacka) på sidepull så slängdes en dörr igen och den annars mkt coola damen sprang till lite grann. Efter några få steg upptäckte hon att jag inte alls hade så stor koll, så hon fortsatte helt enkelt att springa...
Dräktigt sto på hal väg, hemåt. Inte alls bra... :crazy:

Nu gick det hela bra ändå, men nu är jag försiktig med att rida på sidepull. Ska försöka igen nu till hösten, men då blir det verkligen bara på slappar-turer, i skogen, där det är lättare att få stopp! ;)

Men det finns säkert hästar som trivs alldeles utmärkt på sidepull! "Min" är en mkt stark dam som tycker det är tråkigt att gå sakta, hon har dessutom tränats lite på trav, så...
Vi har ett halvblod i stallet som rids litegrann på sidepull just nu, och hon verkar funka jättebra på det! Ingen form än så länge, men det kommer väl! :D

Okej..

jag rider ju på ridbanan nu i början. Det som är bra med mitt träns är, som jag skrivit innan, att man kan sätta på bett. Då kan man rida på två tyglar och bara använda bettet om det är absolut nödvändigt.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Semestra i Norrland
  • Livskristråden
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur