Sidvärts/skänkelvikning i galopp

the_connemara

Trådstartare
Vet inte riktigt om denna skulle ligga under Dressyr eller Ridning, ber om ursäkt om det blev fel nu!

Jag har någon gång för lääänge sedan ridit skänkelvikning i galopp på en träning, minns inte om det var åt båda hållen eller "inåt" (tex undan högerskänkeln i vänster galopp) respektive "utåt" (undan vänsterskänkeln i vänster galopp) och minns inte riktigt varför.

Mitt lilla nu blivande 7-åriga odjur är vintertid rätt pigg. Vilket är lika med spänd och hög i formen, lite lagom oridbar på ett mindre lydigt sätt. Jag har svårt att få igenom honom i sidorna, han vill gärna låta bli att lyssna på skänklarna, spec som böjande/sidförande, och jag är rent ut sagt KASS på att "böja" hästen. Det blir bara pannkaka.

Det smidigaste för mig är att istället fokusera på sidvärströrelser, i den enkla bemärkelsen att han kvickt ska flytta sig undan skänkeln, inte mer avancerat än så! När han blir lite mer lydig där så blir han mer ridbar och man kan rätt lätt få någorluda bra kontakt med bettet (dvs han slappnar av och söker sig mer framåt nedåt istället för att bara dra ihop hela överlinjen).

Skritt och trav är det helt ok och ofta är galoppen sedan såpass bra att det bara är att "rida som vanligt", dvs han är relativt mjuk i båda sidorna, lagom reglerbar och så.

Sist var försökte han sig dock på lite tjusiga "tjurrusningar" (spände till i ryggen och slutade lyssna på skänkeln - längde galoppen och var INTE reglerbar, men fullt kontrollerbar med nosen nere o så, mer känslan/galoppkvaliten som var katastrof alltså) i galoppen och automatiskt flyttade jag omkring honom lite. Vilket gav önskat resultat - jag kunde rida rakt utan problem.

Dock kändes det rätt skumt så jag började fundera på om det är "bra" om man tänker lite längre än till lydigheten? Han är inte välutbildad alls, lite öppna i trav om vi har en tränare framför oss kan vi få till, förvänd galopp är, eh, inte så befäst :angel: Jag är mest träningsnarkoman i att jag vill ha honom mjuk, lydig och engagerad och kan säkert få till lite andra skolor oxå om någon sa till när det var bra, men det är alltså inget arbete han bukar göra. Tex gjorde han mycket bra öppnor redan från början i bemärkelsen att han är lätt att placera - men styrkearbetet är inget jag löser utan tränare på rak arm.

Är det jättedumt att testa lite såhär? Och ska man göra det spec åt ett håll bara? Jag vill som sagt mest bara komma ur läget att han bli rak/hög/spänd så jag vill hitta lydigheten för skänkeln, få en innersida och en yttertygel att rida vidare på sas.

Att föröka placera honom i en öppna i galopp är tex katastrof, att spåra och böja är fullt nog så klurigt/jobbigt att det räcker i dagsläget :) Men flytta sig över vägen undan skänkeln verkade inte vara lika klurigt och gav som sagt "lydighetsresultat".

Obs: Jag rider endast på grusvägar ute, missade jag nog skriva. Så det är från kant till kant det gäller, inget krumelurande på bana men jag vill gärna veta at det inte stör framtida "krumelurande" eller bara allmänt är kasst för hästen :o
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Självklart kan man flytta hästen sidvärts i galopp också. När jag rider på mittvolten växlar jag ofta mellan spårning, tagen bakdel och undan innerskänkeln skänkeln. Det gör jag även i galopp. I galoppen handlar det dock mer om känslan att hästen går undan för innerskänkeln mot yttertygeln än någon regelrätt sidvärtsrörelse.

Det går att flytta sidvärts på många olika håll i galopp men inte alltid med så mycket tvärning.
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Självklart kan man flytta hästen sidvärts i galopp också. När jag rider på mittvolten växlar jag ofta mellan spårning, tagen bakdel och undan innerskänkeln skänkeln. Det gör jag även i galopp. I galoppen handlar det dock mer om känslan att hästen går undan för innerskänkeln mot yttertygeln än någon regelrätt sidvärtsrörelse.

Det går att flytta sidvärts på många olika håll i galopp men inte alltid med så mycket tvärning.

Allt mitt dravel sammanfattade du bra där! :bow: Tack :laugh:
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Jag brukar använda det som en del av det lösgörande emellanåt både på stor volt och diagonal (men inte mycket tvärning).
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Jag rider oxå skänkelvikningar i galopp, ibland med rätt stor tvärning. Jag tycker det är en bra övning, speciellt med mitt sto som ibland har jobbiga brunster och då tycker det är lättare att arbetas i galopp tills hon blir helt varm i ländmusklerna.
Vanligast är att jag rider dom undan för ytterskänkel, sen kan man rida över i en förvänd sluta (dock väldigt lindrig för det är SUPERjobbigt tycker min häst, och jag kan förstå henne) ställa om den, leda in framdelen och gå över i en öppna.
Mycket bra övning för att renodla hjälper tycker jag...
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Min ridlärare sa åt mig att jag skulle flytta skänkelvikning i galopp (vända in strax innan hörnlinjen & sedan flytta ut till spåret) för att stärka bakdelen på min häst. Mkt bra övning som gett underbart resultat!
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

När jag galopperar hästar som vill fuska, och gena i hörnen, är skänkelvikning bästa metod, att trycka ut dem i rätt spår (inte försöka styra ut dem).
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Jag rider ofta skänkelvikning i rättvänd galopp längs långsidorna med hästen utåtställd. Det gör jag för att få tag på ytterbogen. Dessutom tvingar den övningen mig att aktivera min slöa vänsterskänkel. ;)
 
Sv: Sidvärts/skänkelvikning i galopp

Oj, nu blev det svårt att hänga med!

Du rider alltså vänster galopp i vänster varv med framdeles aningen innanför (för att kunna flytta i sidled längs spåret) och har hästen motställd (åt höger i vänster galopp) samtidigt som du flyttar för vänster skänken? Och då får du fatt på höger bog?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 653
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp