Siffror på sadel

eldione

Trådstartare
Jag har en Frank Baines sadel som har några siffror och bokstäver ingraverade.
Det är:
17 MW 3189

Mina gissningar är att den är 17 tum och normal bom (medelvid) och bara har sitt nummer 3189. Tror ni jag gissat rätt?
Är lite underligt, man ser ju på sadeln att det inte är vid bom men när min kompis köpte den till sin häst så sa dom att det var vid bom :confused:
Undrar om första ägaren lurades lite för att kunna få sålt den lätt, många som vill ha vid bom...

Sv: Siffror på sadel

Ja jag tror det är en 17 tum, att den är medium/wide i bom och att 3189 är sadelns tillverkningsnr...

Medium/vid bom är ju inte samma som vid bom, mer mot normal så det stämmer säkert...

Senast ändrad:

Bommarna märks i N, MN, M, MW o W
N=Narrow -smal
MN=Medium Narrow - Normal mot smal
M=Medium - normal
MW=Medium wide - normal mot vid (alltså en vid mellan medium och vid)
W=wide - vid
Jämfört med tex de som använder den gamla typen av bomvidd 28-32 så är 28 = N och 32 = W sedan kan det vara så att i dessa mått så anger man ofta 32 som X-vid och 31 som vid och 30 är normal. Ser man så så är denna sadel vid bom medans W är x-vid.

aha, men den ser inte vid ut *hm* har den till min vbl travare och den passar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har lite funderingar kring sadlar då jag har lite tankar om min Eqiupe Expression sadel skulle passa en maxad D ponny? Ganska...
Svar
5
· Visningar
2 007
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Behöver lite åskiter och hjälp. Har ett halvblod som ser ut som en ponny, bokstavligen. Hon är endast 158 hög, har väldigt kort och...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: Keeley_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur