Silversvartskimmel?

Sv: Silversvartskimmel?

:bow: Tack för informationen!! Vad häftigt invecklat det är med hästfärger! :crazy:
 
Sv: Silversvartskimmel?

En mörk lite sotig fux med flaxanlag (det som ger ljus man och svans på fuxar) får grå eller grågulbrun man. Ibland till och med med svarta strån.

Manen ÄR den färg du ser på undersidan vid rötterna. Men sedan är ju topparna några år gamla och slitna/solpåverkade så de ser mer smutsljusbruna ut.
 
Sv: Silversvartskimmel?

såhär ser han ut...jäkligt läcker färg...nu är han ju lite ovårdad men när han fått bada så får brudarna hålla sig i skinnet :D

AA.jpg
 
Sv: Silversvartskimmel?

Konstantskimmelanlaget är ju ett anlag, det avblekbara ett annat. Avblekbara anlaget kan väl kombineras med allt, det är ju ingen färg i sig utan ett anlag som påverkar dom andra grundfärgerna. Precis som gulanlaget. En isabell är ju en fux med ett gulanlag osv.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Yepp Fiddlari :love: är silversvart efter pappa och konstantskimmel efter mamma. Men tyvärr syns det inte på bilden, så här kan alla silversvarta se ut just när de släpper fölpälsen.

På nära håll syns det däremot att han är stickelhårig på kroppen men inte ansiktet, och nu när han är äldre blir han mörk på vintern och vit på våren, för att bli stickelhårig på sommaren och mörk till vintern igen :)
 
Sv: Silversvartskimmel?

När vi ändå är (lite) inne på skäckar: kan flaxanlaget finnas/manifesteras hos rödskäckar? Har aldrig sett någon rödskäck med ljus man eller svans i det fuxfärgade, men det är ju ingen garanti...
 
Sv: Silversvartskimmel?

Itchie: Jadå, flaxanlaget (ljus man och svans) kan finnas och syns på rödskäckar.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Ja, så enkelt är det. Kallas även linfux ibland. Haflinger är typexempel.

Hittade förresten många bilder på rödskäckar med ljus man och svans. Konstigt att jag aldrig lagt märke till det innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 834
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 916
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 960
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp