Silvertejp mot avtramp av sko istället för boots?

mackan

Trådstartare
Skratta ni åt mig för det här kan tyckas vara en hel knäpp fråga, men ni som har hästar som kliver lite hit och dit på sig själva emellanåt och därmed plockar av sig skor genom att få tag i kanten på skon vid trakten/innersidan av skon bak mot trakten.... har ni nånsin provat silvertejp som alternativ till bootsen...? Tror att jag hört ngt om det men inte säker. skulle vilja testa på bakhovarna eftersom min grabb annars går med boots jämt och ständigt. (har inga problem med skav av boots på fram, dock har han på senare tid visat tendenser bak särskilt på det ben där han har vit strumpa)....

tänkte att om man bara tar några bitar silvertejp och tejpar över kanten på skon där den sticker ut några mm utanför hoven (alltså innersidan av hoven bak mot trakten, där han alltså kan få tag med den andra hoven när han är klantig och ställer sig på sig själv när han flummar runt i hagen)... pratar inte om att linda tejp i varv runt hoven, utan alltså bara några bitar som typ täcker kanten på skon där det går att få tag som bäst. Då finns det väl inget att fastna i heller om tejpen lossnar? eller?
skrattar ni fortfarande ? tänkte iallafall våga fråga om det är nån som provat....:)

Sv: Silvertejp mot avtramp av sko istället för boots?

Silvertejp fäster dåligt på horn har jag märkt, speciellt nu i regn och snötider när hoven är fuktig. Jag tror att du får problem med att få det att sitta, men prova, det skadar ju aldrig.

Ett annat alternativ är att prova andra typer av boots.. ;)

Det slits sönder, hade silvertejp i flera lager vid hovböld men den slets ändå sönder när de trampat runt en stund ute.

Men man kanske skulle kunna fästa något i bootsen, som förhindrar skav? Typ något mjukt tyg eller liknande.....

Vad har du för boots? Jag skulle rekommendera att du testade bakbensbooots, finns i travshopar och ser ut såhär:
164.jpg

Har aldrig haft en häst som fått skav av dem. Silvertejpen tror jag lossnar för lätt. Annars kan kanske en skobeskyddare hjälpa??
480.jpg

Tack för tips Ina. Hur skiljer sig bakbens bootsen från traditionella ridhäst boots? till de andra som frågat: använder redan typ 4 olika sorters boots och växlar med, han får ändå tendens till skav i just den vita hoven/karleden.

har beställt ett par sko beskyddare efter tidigare tips från folk här på forumet, men enligt försäljaren skyddar de inte från tramp från sidan, bara mot tramp av bakhoven på framhovens sko?

Oj, glömde kolla tråden...sorrt. Skobeskyddare hjälper inte enbart bakifrån, men har störst egffekt, men ju mer du "döljer av skon dessto mindre är ju risken att hästan kan få "grepp" och få av den.

Ett bakbensboots skiljer sig på så vis att "kragen"(alltså den smala delen) är ca två cm hög, därmed blir anläggningsytan mycket större än vid vanliga boots, och avslutningen går utåt mycket så det finns ingen kant på den som kan skava. Dessutom är de tunnare än vanliga boots och därför lättare och mer formbara.

De kostar inte så mycket heller så kommer du över ett par tycker jag du ska prova, har aldrig haft en häst med skavsår efter dessa, trots att en del haft dem på dygnet runt.

Lycka till!

Elastoplast.
Några varv runt väl rengjord hov och sko.
Det är viktigt att skon är med och "håller ut" bindan, annars så blir hoven inklämd.
Tjära noga alltihopa med trätjära.
Utan trätjära så håller det några timmar och med trätjära så håller det upp till en vecka.
Har du 4 eller 6 broddat så funkar detta jättebra.
Broddarna nöter igenom Elastoplasten och håller sedan i alltihopa.

Det funkar inte, silvertejpen går sönder när hästen tråckar på den, efter ett tag. Min häst hade sår i hoven och var tvungen att ha omslag, men trots att jag använde typ en halv tejp så slets den sönder efter kanten på skorna.
Tyvärr

Min är också en mästare på att kliva av sig skorna, vilket jag börjar bli måttligt trött på.

Främst i hagen. Någon som använder boots i hagen för att undvika att de trampar av sig skorna? Hjälper det mot avtramp? Vad för typ rekommenderas, vanliga gummi?

/snurpe
*som jämt har häst med tre skor* :crazy:

Silvertejp fungerar till det mesta, men jag tror inte riktigt i detta fallet, i af inte nu när det är så blött ute. Skulle istället ha lindat ca 2 varv med självhäftande bandage (typ Co-flex). Har en kompis somanvänt sig av Co-flex, sedan silvertejp på (dock i ett annat syfte) Men jag tror ju att tejpen fäster bättre på lindan än på hoven...
Du kan ju alltid testa dig fram :idea:

Det hjälper då inte på mina, men man önskade ju..
Såhär i vintertider tycker jag iaf att gummi är bäst,
såna av "tyg" eller va de nu är för material, du vet vilja ja menar va?
De är ju så lätt å få skav av dom(vår hage är lerig/sen snöig) Snön som är som lager runt så dom går omrking och är blöta å när det är lerigt så blir det massa grus innanför..
Nej gummi så enkelt, bara skölja av!

Pälsglans

Spraya på rikligt med pälsglans så kan du ev undvika skav, fungerar på min häst som har boots på ute i hagen. Har boots som är tjockare nertill, i gummi.

/Pia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 316
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma