simulera sjukdomar?

Min första spontana tanke är, hur lite äter du? Och hur lite dricker du per dygn? Tar du några vitamintillskott?

Finns det något sätt du kan ändra på detta så du slipper må dåligt för att kroppen får för lite näring?

//Fan of Bill som inte är någon storätare själv.
Jag äter lite, just nu får jag i mig ca 4 pannkakor per dygn. Försöker dricka mycket vatten dock men hjälper inte riktigt. Problemet för mig är ett enormt illamående som aldrig riktigt ger sig, förmodligen pga medicinen. Är ju en biverkning som jag verkar få dras med.

Har fått Fortimel på recept som jag får i mig någon per dag också.
 
Det är inte bara sjukdomspersonal man kan bli kallad hypokondriker eller att det sitter i huvudet, det förekommer även i senare led, AF, FK, AF, etc.
Konstigt nog har jag alltid blivit väldigt bra bemött från försäkringskassan osv, där har jag aldrig haft problem som tur är.
 
Kände du så här även innan du läste din journal?

Jag har valt att inte läsa min journal av den enkla anledningen att jag inte vill veta vad vårdpersonal har skrivit.
Jag kände inte riktigt så innan, så det var ett misstag att läsa den. Misstänkte att dom inte riktigt tog mig på allvar pga av deras lite tråkiga attityd. Lite som att "jaha, du är en sån person" attityd.

Kanske det hade varit en bra idé att låsa journalen så dom inte förutsätter så mycket.
 
Jag tycker att tråden verkar blanda ihop begrepp väldigt mycket? För mig är "sitter i huvudet" psykosomatiska symtom, hypokondri att man faktiskt tror att man är sjuk - medan att simulera sjukdom är att hitta på.

Och oavsett vilket så tror jag inte att man menar något ont med det inom psykiatrin, alla tre borde kunna ingå i psykiatriska sjukdomsbilder.

Har själv ingen erfarenhet av psykiatrin men är hypokondriker. Jag brukar berätta det för mina läkare så om det stod i mina journaler skulle jag bara tycka att det var relevant information. (Däremot skulle jag aldrig läsa mina journaler, jag vet hur lätt missförstånd uppstår vid samtal så jag skulle säkert bli rabiat galen om jag läste. Vid ett tillfälle gjorde jag det av misstag, jag skulle ta med en pappersjournal från en neurolog till en annan - och första meningen jag såg var ett totalt missförstånd. Då bestämde jag mig raskt för att inte läsa resten.)
 
Detta är ett ämne som det är viktigt att diskutera. Sällan tas det upp i media t.ex.

Jag har en anhörig som är en kämpe. Jobbar trots att hen är så trött att hen vinglar. Åker till jobbet trots feber etc. Ger aldrig upp.
Långvariga trötthetssymptom. Långvariga symptom med besvär från tarmar och mage. Hade en period när ingen föda stannade i kroppen utan kom ut i någondera änden. Äter sparsamt och grönsaksbaserat men är småfet och går stadigt upp trots minimalt med mat och all motion som hen orkar.
Vården bemöter med förslag om depression. :banghead:

Säger själv att det verkar som om läkaren tror att hen simulerar. Jag har inte riktigt trott på det men läser jag den här tråden verkar det ju som om det är möjligt! Faaaaan!
 
Nu har jag skrivit om det här inlägget tre gånger. Nu inser jag att jag inte kan skriva på ett fullt igenom neutralt sätt eftersom jag inte riktigt respekterar henne fullt ut längre. Så i förhand så ber jag om ursäkt för mitt tillkortakommande.

Jag har en vän som har satt i system att simulera sjukdom. Dels för att kortsiktigt slippa problem till vardags, men åxå för att hon inte vill ta ett vuxenansvar över räkningar, barn, hem, relationer osv. Och hon ser även att åka till akuten som någon sorts social händelse. Nu i senast efterfrågade hon om skjuts till akuten på FB och beskrev väldigt akuta symptom. Folk har ju börjat se igenom hennes tillvägagångssätt så gensvaret blev att ringa efter ambulans om det verkar så allvarligt som hon beskriver. Det slutade med att hon valde att inte åka alls eftersom hon inte fick skjuts.

Exempel på kortsiktigt: Hon har bråkat med bästa kompisen på fyllan. Dagen efter skriver hon på FB att hon har ont där och där och hon måste åka in akut för det är så allvarligt. Och vinner tillbaka kompisen genom sympatier.

Exempel på långsiktigt: Hon blev gravid med ett krogragg och inledde en relation med honom. När han ville lämna henne blev hon gravid igen. Blir utbränd och deprimerad och skyller allt på honom och guilt-trippar honom till att helt försörja henne och barnen i flera år. Så fort han försökt lämna henne har hon hotat med att ta barnen eller bli sjuk på nåt sätt. Samt att hon förhalade skilsmässan i nästan två år. Situationen var så extrem ett tag att pappan bodde på soffan, försörjde inte bara henne, utan även hennes dåvarande pundarpojkvän. Under denna tid så bad hon mig att visa henne hur man betalade en räkning, för hon hade inte gjort det förut.

Nu har det tack och lov börjat lösa sig för pappan, som träffat en go tjej och dom flyttar ihop nu i höst. MEN jag spekulerar i att det är för att min vän har träffat en ny kille som hon kan börja leva av.

Ja. Det jag vill komma till med allt det här är att sjukvården är så orättvis ibland. Hon är ett klockrent exempel på någon som simulerar sjukdom med både läkare och a-kassa. Jag har själv varit med henne på akuten och suttit med på undersökningen när läkaren frågat henne om smärtskala "sju!" utbrister hon nästan glatt med stadig vilopuls. När läkaren ifrågasätter det lite milt så svarar hon att hon är van att ha ont. Jo, Tjena. Vid en sjua ligger man inte med mobilen och pratar med killar på tinder, klagar på att man får huvudvärk av ljuset i taket och ber personalen om en Alvedon.
 
Nu har jag skrivit om det här inlägget tre gånger. Nu inser jag att jag inte kan skriva på ett fullt igenom neutralt sätt eftersom jag inte riktigt respekterar henne fullt ut längre. Så i förhand så ber jag om ursäkt för mitt tillkortakommande.

Jag har en vän som har satt i system att simulera sjukdom. Dels för att kortsiktigt slippa problem till vardags, men åxå för att hon inte vill ta ett vuxenansvar över räkningar, barn, hem, relationer osv. Och hon ser även att åka till akuten som någon sorts social händelse. Nu i senast efterfrågade hon om skjuts till akuten på FB och beskrev väldigt akuta symptom. Folk har ju börjat se igenom hennes tillvägagångssätt så gensvaret blev att ringa efter ambulans om det verkar så allvarligt som hon beskriver. Det slutade med att hon valde att inte åka alls eftersom hon inte fick skjuts.

Exempel på kortsiktigt: Hon har bråkat med bästa kompisen på fyllan. Dagen efter skriver hon på FB att hon har ont där och där och hon måste åka in akut för det är så allvarligt. Och vinner tillbaka kompisen genom sympatier.

Exempel på långsiktigt: Hon blev gravid med ett krogragg och inledde en relation med honom. När han ville lämna henne blev hon gravid igen. Blir utbränd och deprimerad och skyller allt på honom och guilt-trippar honom till att helt försörja henne och barnen i flera år. Så fort han försökt lämna henne har hon hotat med att ta barnen eller bli sjuk på nåt sätt. Samt att hon förhalade skilsmässan i nästan två år. Situationen var så extrem ett tag att pappan bodde på soffan, försörjde inte bara henne, utan även hennes dåvarande pundarpojkvän. Under denna tid så bad hon mig att visa henne hur man betalade en räkning, för hon hade inte gjort det förut.

Nu har det tack och lov börjat lösa sig för pappan, som träffat en go tjej och dom flyttar ihop nu i höst. MEN jag spekulerar i att det är för att min vän har träffat en ny kille som hon kan börja leva av.

Ja. Det jag vill komma till med allt det här är att sjukvården är så orättvis ibland. Hon är ett klockrent exempel på någon som simulerar sjukdom med både läkare och a-kassa. Jag har själv varit med henne på akuten och suttit med på undersökningen när läkaren frågat henne om smärtskala "sju!" utbrister hon nästan glatt med stadig vilopuls. När läkaren ifrågasätter det lite milt så svarar hon att hon är van att ha ont. Jo, Tjena. Vid en sjua ligger man inte med mobilen och pratar med killar på tinder, klagar på att man får huvudvärk av ljuset i taket och ber personalen om en Alvedon.
Men det måste ju finnas någon annan problematik hos den personen?
 
Detta är ett ämne som det är viktigt att diskutera. Sällan tas det upp i media t.ex.

Jag har en anhörig som är en kämpe. Jobbar trots att hen är så trött att hen vinglar. Åker till jobbet trots feber etc. Ger aldrig upp.
Långvariga trötthetssymptom. Långvariga symptom med besvär från tarmar och mage. Hade en period när ingen föda stannade i kroppen utan kom ut i någondera änden. Äter sparsamt och grönsaksbaserat men är småfet och går stadigt upp trots minimalt med mat och all motion som hen orkar.
Vården bemöter med förslag om depression. :banghead:

Säger själv att det verkar som om läkaren tror att hen simulerar. Jag har inte riktigt trott på det men läser jag den här tråden verkar det ju som om det är möjligt! Faaaaan!

Jag tror inte - utifrån att jag sitter i "andra änden" att man tror att din anhöriga simulerar.
Däremot tror jag att även "vården" är maktlösa.

Symtomen finns.
Förklaring har man inte hittat. (nu vet jag förstås inte hur pass mycket man letat, men många gånger tas ett ganska stort batteri prover)
Summa?
"Vården" kan inte göra så mycket för din anhöriga, eftersom vården, precis som din anhöriga, saknar redskap.
 
Detta är ett ämne som det är viktigt att diskutera. Sällan tas det upp i media t.ex.

Jag har en anhörig som är en kämpe. Jobbar trots att hen är så trött att hen vinglar. Åker till jobbet trots feber etc. Ger aldrig upp.
Långvariga trötthetssymptom. Långvariga symptom med besvär från tarmar och mage. Hade en period när ingen föda stannade i kroppen utan kom ut i någondera änden. Äter sparsamt och grönsaksbaserat men är småfet och går stadigt upp trots minimalt med mat och all motion som hen orkar.
Vården bemöter med förslag om depression. :banghead:

Säger själv att det verkar som om läkaren tror att hen simulerar. Jag har inte riktigt trott på det men läser jag den här tråden verkar det ju som om det är möjligt! Faaaaan!
Det där låter precis som jag innan det konstaterades att jag har glutenintolerans! Nu har jag iofs en diagnos på utmattningssymdrom i bagaget, men ändå, klockren beskrivning på hur jag mått under de tre år det tagit att få fram diagnosen på celiakin. Och definitivt att det låter som din anhörig har järnbrist de luxe! När jag mådde som sämst ang min järnbrist skickades jag på hjärnröntgen för att se om det fanns någon tumör. Säger kanske en del om hur man mår utan järn i kroppen.
 
Jag äter lite, just nu får jag i mig ca 4 pannkakor per dygn. Försöker dricka mycket vatten dock men hjälper inte riktigt. Problemet för mig är ett enormt illamående som aldrig riktigt ger sig, förmodligen pga medicinen. Är ju en biverkning som jag verkar få dras med.

Har fått Fortimel på recept som jag får i mig någon per dag också.
Illamående och äta är defintivt ingen bra kombination :(
 
Jag åkte in för att jag hade långvarigt ont i höger knä. Det knastrade när jag böjde det och jag kunde inte stödja på benet utan gick med kryckor. Läkaren jag träffade sa att det var absolut inget problem med mitt knä men erbjöd sig att skriva ut morfin. Jag svarade att jag inte var ute efter smärtstillande, och då absolut inte morfin då jag har en säkerhetstjänst, utan ville ha hjälp med vad som var fel.
Hon skickade hem mig utan hjälp och med morfin :banghead:

Ringde runt tills jag fick tag på någon höjdare och hotade hysteriskt, då kunde de hitta en tid dagen efter. Den läkaren behövde bara titta på benet och böja det till hälften. Fem dagar senare var jag inne på akutoperation.

Vissa läkare vill inte hjälpa, det har jag märkt flera gånger samtidigt som många läkare är helt suveräna och verkligen kämpar för att man ska få den hjälp som behövs.
 
Har så vitt jag vet aldrig varit med om att vårdpersonal tror att jag simulerar sjukdomar, dock har de påstått att jag ljugit om övergrepp. För en läkare påpekade jag att min bror faktiskt är dömd för vad han gjort, då svarade läkaren "fast det vet ju inte jag, det kanske inte ens har varit en rättegång" :banghead:. Mina symptom tog han nog på allvar men han trodde att jag var psykotisk tror jag.

Inom "icke psykiatriska" (har tappat ordet, vad heter det?!) vården har de alltid skyllt alla symptom på mitt psyke. En gång psykpatient alltid psykpatient. De tror säkert att jag upplever det jag beskriver, men de tror aldrig att det kan ha nån annan förklaring än ångest och depression. I ett år sökte jag vård för det som visade sig vara B12 brist, alla skyllde på ångest och depression trots att jag stod på mig och argumenterade för att det inte alls stämmer med min erfarenhet av detta. Efter ett år kom jag till en läkare som fattade direkt vad det var, och det krävdes ju bara ett blodprov för att bekräfta saken så det var ju inte ens svårt att ta reda på om någon hade kunnat tänka att det faktiskt kan ha nån annan förklaring än depression. Hade jag googlat mina symptom hade jag antagligen fattat det själv för jag prickade i princip allt, men tyvärr gjorde jag inte det. Om jag så kom med ett brutet ben skulle de nog hävda depression och skriva ut SSRI.
Håller med angående en gång psykpatient alltid psykpatient.
Så fort det finns en psykjournal så vill inte kroppssjukvården veta av patienten. :mad:
Har flera såna exempel men just ett kommer jag ihåg väldigt väl.
Vi hade en patient som blev andfådd av att gå i trappor och fick svårt att andas. Det förklarades som ångest. Den kvinnan hade långt framskriden lungcancer som hon sedan dog av.
Fördärvligt! :(
 
Jag har själv varit med henne på akuten och suttit med på undersökningen när läkaren frågat henne om smärtskala "sju!" utbrister hon nästan glatt med stadig vilopuls. När läkaren ifrågasätter det lite milt så svarar hon att hon är van att ha ont. Jo, Tjena. Vid en sjua ligger man inte med mobilen och pratar med killar på tinder, klagar på att man får huvudvärk av ljuset i taket och ber personalen om en Alvedon.

Jag har inte så mycket att säga om resten av ditt inlägg, eller diskussionen i sin helhet heller egentligen (mer än att jag är både psykpatient och "vanlig patient på HC" och jag bemöts relativt bra på båda ställen) men just det här med smärtskala.
Det går inte att jämföra skala och säga vad som är rätt och fel. Någon som fött barn, amputerat en arm och blivit skjuten i huvudet och har en hög smärttröskel, kommer antagligen inte se någon slags generell magsmärta som så jättegräslig. En femma kanske. Medans en person som har låg smärttröskel och levt ett ganska smärtfritt (bokstavligt talat) liv, kanske upplever "samma" generella magsmärta som det värsta hen någonsin upplevt, det kan nästan inte bli värre, och säger därför att det känns som en nia. Vem har fel?

Jag har själv varit på akuten med smärta som jag tyckte kändes som en sjua, när den var som värst. Det kom stötvis. Min puls var dock inte speciellt mycket förhöjd, men för mig där och då kändes smärtan som en sjua. Och det respekterade min omgivning, tack och lov.
 
Jag har inte så mycket att säga om resten av ditt inlägg, eller diskussionen i sin helhet heller egentligen (mer än att jag är både psykpatient och "vanlig patient på HC" och jag bemöts relativt bra på båda ställen) men just det här med smärtskala.
Det går inte att jämföra skala och säga vad som är rätt och fel. Någon som fött barn, amputerat en arm och blivit skjuten i huvudet och har en hög smärttröskel, kommer antagligen inte se någon slags generell magsmärta som så jättegräslig. En femma kanske. Medans en person som har låg smärttröskel och levt ett ganska smärtfritt (bokstavligt talat) liv, kanske upplever "samma" generella magsmärta som det värsta hen någonsin upplevt, det kan nästan inte bli värre, och säger därför att det känns som en nia. Vem har fel?

Jag har själv varit på akuten med smärta som jag tyckte kändes som en sjua, när den var som värst. Det kom stötvis. Min puls var dock inte speciellt mycket förhöjd, men för mig där och då kändes smärtan som en sjua. Och det respekterade min omgivning, tack och lov.
Det spelar ju egentligen ingen roll hur ont man har enligt andra eller hur smärtan är relaterad till andra tillstånd.
Smärtan är en subjektiv upplevelse och bör således alltid behandlas som en subjektiv upplevelse.
Sen kan olika smärttillstånd skilja sig väldigt mycket åt.
Jag personligen tyckte min svåra bihåleinflammation under graviditeten var sju resor värre än förlossningen. ;)
 
(Varning för långt inlägg)

Symptom kan delas in i två kategorier: objektiva symptom och subjektiva symptom. Objektiva symptom är såna som syns utvändigt - t ex sår, knölar, blödningar mm. Subjektiva symptom är såna som upplevs av patienten själv, och innefattar bl.a. trötthet, värk och psykiska besvär. Subjektiva symptom är ofta svåra att beskriva, och många gånger verkar de också vara svåra att förstå. Läkaren noterar även hur patienten uppträder under besöket; är man t ex ängslig eller disträ kan det skrivas ned i journalen och i vissa fall tas med i beräkningen för ställandet av diagnos. Läkaren kan också ha läst tidigare journaler och alltså bildat sig en uppfattning om patienten redan innan besöket.

Slutresultatet av allt detta kan vara problematiskt. Jag har själv stora problem med trötthet som varit extremt handikappande. Det började i slutet av puberteten ungefär, och sen dess har jag varit på otaliga läkarbesök och genomgått en rad undersökningar för att ta reda på orsaken. Många gånger har jag känt att mina problem inte tagits på allvar. En gång försökte jag förklara för en läkare hur omfattande mina problem är, och sa då att jag är så trött att jag vissa dagar inte kan lämna sängen. Svaret jag fick var "Vad händer om du försöker? Pröva att försöka lite mer nästa gång :up:" vilket såklart kändes som ett slag i magen. Ett bevis på hur svårt vissa har att förstå subjektiva symptom. En annan gång hos en annan läkare berättade jag bl.a. om att jag ibland får akut huggande smärta i vänster sida, oftast i samband med urintömning och oftast under menstruation. Mötet avslutades med att han sa åt mig att "sluta känna efter så mycket" och att jag skulle "sluta försöka fly från BUP". Han hade alltså läst i mina journaler från BUP och redan bestämt sig för att jag enbart har psykiska åkommor. Nu visade det sig senare, efter att jag prövat en rad olika antidepressiva mediciner samt genomgått grundlig psykologiskt utvärdering, att jag inte hade några psykiska åkommor alls...!

För att komma till någon slags poäng så tror jag inte att de flesta läkare går in med inställningen att patienten simulerar, däremot finns det utbredd problematik hos läkare med misstro till och förutfattade meningar om framförallt kvinnor som huvudsakligen uppvisar diffusa subjektiva symptom. Jag tror inte att det är medvetet hos läkaren, utan snarare att det görs en felbedömning pga bristande kunskap. Jag tror inte att vården garvar åt dig, men möjligen har den missförstått och felbedömt din problematik! Jag tror att det är ytterst ovanligt att patienter simulerar ex. medvetslöshet, och jag tror också att läkare vet om att det är ovanligt. Kommentaren om att du möjligen simulerar känns därför märklig, möjligen uppträdde du på ett som fick läkaren att misstänka det - vore jag du hade jag försökt fråga läkaren vad det handlar om!
Du har PM
 
Jag tror inte - utifrån att jag sitter i "andra änden" att man tror att din anhöriga simulerar.
Däremot tror jag att även "vården" är maktlösa.

Symtomen finns.
Förklaring har man inte hittat. (nu vet jag förstås inte hur pass mycket man letat, men många gånger tas ett ganska stort batteri prover)
Summa?
"Vården" kan inte göra så mycket för din anhöriga, eftersom vården, precis som din anhöriga, saknar redskap.
Ja precis. Och vi har dessutom väldigt begränsade resurser. Dessutom dras vi med en stor läkarbrist också ( nu pratar jag primärvård här).
 
Håller med angående en gång psykpatient alltid psykpatient.
Så fort det finns en psykjournal så vill inte kroppssjukvården veta av patienten. :mad:
Har flera såna exempel men just ett kommer jag ihåg väldigt väl.
Vi hade en patient som blev andfådd av att gå i trappor och fick svårt att andas. Det förklarades som ångest. Den kvinnan hade långt framskriden lungcancer som hon sedan dog av.
Fördärvligt! :(
Men jag har behandlats inom psykiatrin under väldigt många år, dock alltid i öppenvård av olika slag. Är väldigt nöjd med den behandlingen för övrigt men har faktiskt aldrig upplevt att mina somatiska symtom inte tagits på allvar, utan jag har alltid känt mig respektfullt bemött när det handlat om ren somatiska problem. Men jag är ju välutbildad iofs, men det finns det väl flera psykpatienter som är?
 
Men jag har behandlats inom psykiatrin under väldigt många år, dock alltid i öppenvård av olika slag. Är väldigt nöjd med den behandlingen för övrigt men har faktiskt aldrig upplevt att mina somatiska symtom inte tagits på allvar, utan jag har alltid känt mig respektfullt bemött när det handlat om ren somatiska problem. Men jag är ju välutbildad iofs, men det finns det väl flera psykpatienter som är?

Jag är obildad psykpatient, men blir ändå bra bemött inom vården i övrigt.

Sist var det jag som satt och mumlade "... men det är nog bara ångesten..." när sköterskan envisades med att lyssna på hjärtat, ta blodtryck osv :up:
(Jag hade rätt, det var bara ångesten, no biggie, men jag blev alltså inte bemött på något särskilt sätt pga att jag även är psykpatient och det väldigt uppenbart vid det tillfället, dessutom)
 
Men jag har behandlats inom psykiatrin under väldigt många år, dock alltid i öppenvård av olika slag. Är väldigt nöjd med den behandlingen för övrigt men har faktiskt aldrig upplevt att mina somatiska symtom inte tagits på allvar, utan jag har alltid känt mig respektfullt bemött när det handlat om ren somatiska problem. Men jag är ju välutbildad iofs, men det finns det väl flera psykpatienter som är?
Det glädjer mig att höra!
Det som jag berättade hände för några år sedan.
Det kanske har blivit bättre. I sådana fall var det verkligen på tiden.
 
Men jag har behandlats inom psykiatrin under väldigt många år, dock alltid i öppenvård av olika slag. Är väldigt nöjd med den behandlingen för övrigt men har faktiskt aldrig upplevt att mina somatiska symtom inte tagits på allvar, utan jag har alltid känt mig respektfullt bemött när det handlat om ren somatiska problem. Men jag är ju välutbildad iofs, men det finns det väl flera psykpatienter som är?

Jag är utbildad, förvisso inte inom något som rör vården, och är vältalig. Det har inte spelat någon roll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp