Singelprotein torrfoder?

Bukefalos 30 år!

farin

Trådstartare
Har en hund som konstaterats få magproblem av viss mat. Nu har hon ätit hypo allergic ett tag och mår bra i magen, men tanken är att testa vad mer hon eventuellt kan äta. Vi har börjat med singelprotein nöt och det går bra, men har bara hittat det i färskfoder (och godis från Monster).

Nu letar jag efter olika torrfoder med single protein. Har hittat Monster som faktiskt verkar vara singelprotein. De har dock inte nöt som torrfoder. Fick tips om Pow, men deras singelprotein innehåller även fiskolja??

Vilka fler leverantörer kan ni tipsa om? Jag köper helst svenskt, i andra hand nordiskt, men behövs det så kan jag kolla på annat också.

Har en hund som konstaterats få magproblem av viss mat. Nu har hon ätit hypo allergic ett tag och mår bra i magen, men tanken är att testa vad mer hon eventuellt kan äta. Vi har börjat med singelprotein nöt och det går bra, men har bara hittat det i färskfoder (och godis från Monster).

Nu letar jag efter olika torrfoder med single protein. Har hittat Monster som faktiskt verkar vara singelprotein. De har dock inte nöt som torrfoder. Fick tips om Pow, men deras singelprotein innehåller även fiskolja??

Vilka fler leverantörer kan ni tipsa om? Jag köper helst svenskt, i andra hand nordiskt, men behövs det så kan jag kolla på annat också.
Ja, det är lurigt med foder. Tillverkarna själva skriver singelprotein, men det stämmer tyvärr inte alltid. Man måste lusläsa innehållsförteckningen också. Har precis kollat upp en del foder och det vi har testat några, tyvärr inte svenska. Happy dog har flera sorter. Mac's har också. Finns att köpa på nätet, Zooplus har bl.a.

Edit; missade att du ville ha singelprotein nöt. Vet inte om dessa tillverkare har det. Jag letade efter mer ovanliga protein när jag skulle handla.

Specific har ett foder med ägg som proteinkälla.

Förlåt trodde det var singelproteinfoder, torrfoder, som efterfrågades. Missade specifikt att det var nöt.
Andra tips är också välkomna!
Nöt är det vi provar just nu, om det fortsätter gå bra tänker jag att vi ska testa fler protein. Men alltid ett åt gången och med allergifodret i botten, så jag kan ha bättre koll på vad som funkar och inte.

Detta ser ut att vara enbart nötkött, dock tyskt:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/macs/macs/1270610

Även detta ser ut att vara enbart nöt:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/bosch/bosch_ovenbaked/925720

Lurigt, för många som det står monoprotein eller single protein på har ju även tex. kycklingfett eller laxolja som tillägg.
Jättelurigt tycker jag!
Tydligen innehåller inte olja något protein, men det känns ändå helt fel med fisk-innehåll. Kanske en ologisk känsla, jag behöver läsa på mer för att bli övertygad.
Om det är samma sak med rent fett vet jag inte.

Flera foder innehåller också hydrolyaserat kycklingprotein. Det ska ju funka, men känns också fel 🙈

Purizon verkar ha flera olika singleprotein. Dom har även häst, anka, sill och något mer tror jag 🤔
Har inte läst innehållsförteckningen noga dock, men här är länk till nöt:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hu...n_single_meat/2121210?activeVariant=2121210.1
Tack!
Den innehåller också ägg och laxolja.
Ägg är det tydligen många allergiska hundar som ändå tål, och laxoljan ska ju inte innehålla något protein. När jag känner mig helt säker på att hon tål nöt (efter lite längre och mer exponering) kanske jag vågar testa foder med laxolja i, då vet jag åtminstone att det inte är nötet hon reagerar på om hon reagerar.

Det är en djungel!

Liknande trådar

• Allergiutredning
  • Kan magkatarr visa sig såhär på hund?
  • Kräsen katt, blötmat och principer
  • Torrfoder tips

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur