Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte precis bara brottslingar som sitter på sis heller om du trodde det.
Men även ifall det skulle vara som du skriver så det är väl ingen förklaring varför flera män hellre jobbar på sis då? Varför skulle inte dom också vilja jobba i äldre vården isåfall?
Och vad menar du att det är samma sak? Det är ju ganska så stor skillnad att tillexempel få hjälp att duscha eller tvätta sig motför att bli ut satt för nånting äckligt mot sin vilja av en personal eller tillexempel att tvinga nån med dåliga erfaren heter att vara utan kläder in för nån helt o känd man in stängd i ett rum?
Jag vet precis vad för människor som hamnar på SIS.
 
Ok, eftersom jag hela tiden hävdat den bristande konstruktiviteten i att driva diskussionen mot en vilket-ställe-är-värst-argumentation tänker jag inte gå vidare med detta.
Nu så var ju dethär en tråd om dom problemen som är PÅ SIS. Det är inte en disskution om vilket ställe som är värst men det är inte en disskution om ALLA fel som händer i ALLA vård ställen osv heller utan om problemen på sis och varför det är så och hur det skulle kunna bli bättre FÖR DOM SOM SITTER DÄR alltså dom unga. Det är det pers pektivet som jag vill disskutera från.
 
Problemet med SIS är väl att det är två olika grupper barn, båda utsatta på sitt vis, och i lika stort behov av kvalificerat stöd och hjälp. Även de med utbildning tjänar inte några förmögenheter

https://sekotidningen.se/vard/lon-hur-mycket-tjanar-man-pa-statens-institutionsstyrelse-sis/#:~:text=1 Hur mycket tjänar man,28 347 kronor i månaden.

Med de lönerna kan man hitta andra, mindre krävande och slitsamma jobb. Med och utan OB. Som någon skrev, inte är mycket. Det är ett systemfel som har gjort SIS till vad det är idag. Organisationen har inte hunnit med att förändra sig i takt med att en del intagna är i behov av en annan vård och stöd and den som tidigare stod i centrum.

Ingen som jobbar på SIS tror jag är medvetet 'elak' men det krävs en sådan enorm kunskap och kompetens att det är inte underligt att personalen ibland inte klarar av alla sina utmaningar. Det beror inte på den enskilde utan börjar från toppen och ner.
 
Det verkar ju inte så om du tror att alla är brottslingar eller jätte bråkiga osv men whatever.
Hade du inget svar om dom frågorna som jag hade till ditt svar?

Även om inte alla är brottslingar så är det väldigt vårdkrävande barn och ungdomar som hamnar på sis, det är lite grann sista utvägen när man inte når fram. De kan vara utåtagerande och väldigt utmanande eftersom de mår så himla dåligt och att personalen då inte har tillräckligt med verktyg, kunskap och kanske fram för allt tid leder till många situationer som ingen hade önskat.
 
Problemet med SIS är väl att det är två olika grupper barn, båda utsatta på sitt vis, och i lika stort behov av kvalificerat stöd och hjälp. Även de med utbildning tjänar inte några förmögenheter

https://sekotidningen.se/vard/lon-hur-mycket-tjanar-man-pa-statens-institutionsstyrelse-sis/#:~:text=1 Hur mycket tjänar man,28 347 kronor i månaden.

Med de lönerna kan man hitta andra, mindre krävande och slitsamma jobb. Med och utan OB. Som någon skrev, inte är mycket. Det är ett systemfel som har gjort SIS till vad det är idag. Organisationen har inte hunnit med att förändra sig i takt med att en del intagna är i behov av en annan vård och stöd.

Ingen som jobbar på SIS tror jag är medvetet 'elak' men det krävs en sådan enorm kunskap och kompetens att det är inte underligt att personalen ibland inte klarar av alla sina utmaningar. Det beror inte på den enskilde utan börjar från toppen och ner.
Ja det tror jag också att det är ett problem. För det kan liksom vara både gäng brottslingar och dom som bara mår jätte dåligt som egentligen skulle be höva en helt annan vård. Men dom hamnar på sis och får ett be mötande som att dom är brottslingar och då kanske det inte är så konstigt ifall dom rea gerar liksom?
Och ja det kanske skulle be hövas att dom som jobbar där kan få mera lön. Vem bestämmer hurmycket lön dom ska ha?
Sen om detsista du skrev så tyvär så är ju endel som jobbar på sis med vetet elaka. Som det finns väldigt mycket att läsa om men jag kommer inte att leta efter det nu för att det är heltenkelt inte bra för mig att läsa sånt.
Men det är verkligen inte bara att personalen inte klarar ut maningar utan VISSA gör rakt genom DÅLIGA saker.
Och även själva hur det funkar är ju bara INTE okej med vissa saker.
Som att BARN som hamnar på sis har ingen rättig het att kräva att nån kvinna ska visi tera dom tillexempel. Men mördare i fängelse får kräva det.
Hur kan det vara så ens? Är det mycket flera kvinnor som vill jobba i fängelse eller varför är det så?
 
Även om inte alla är brottslingar så är det väldigt vårdkrävande barn och ungdomar som hamnar på sis, det är lite grann sista utvägen när man inte når fram. De kan vara utåtagerande och väldigt utmanande eftersom de mår så himla dåligt och att personalen då inte har tillräckligt med verktyg, kunskap och kanske fram för allt tid leder till många situationer som ingen hade önskat.
Ja jag vet. Jag har även varit väldigt nära att jag skulle hamna på sis så jag vet endel om vilka som kan hamna där och varför.
Och det är ju också väldigt fel tycker jag att det som liksom an ses som sista ut vägen har endel personal som inte har verk tyg och kun skap och tid för att hjälpa dom. Men är inte det hela meningen att vissa hamnar där för att som be höver MER HJÄLP? Och så får dom MINDRE hjälp och MER trauman? Så borde det ju verkligen inte få vara tycker jag!
Och även min kompis är verkligen INTE nån brottsling eller utåt agerande eller nånting men hon BLEV så på sis. Då är det ju nånting som är väldigt fel.
 
Nej och verkligen inte alla på varisig sis eller hvb är såna heller. Alla som jobbar på sis är väl inte socionomer heller utan om dom har nån sån ut bildning då kanske det är ett år för behandlings personal eller vad det heter?
Och ja miljön är säkert dålig på endel ställen för både unga och personal. Men skillnaden är att personalen iallafall får lön för att vara där och som åker hem när dom har jobbat klart. Men dom som sitter där är ju tvingade dit och in låsta osv och i be roende ställning till personalen. Så det går inte att jäm föra riktigt så tycker jag iallafall.
Jag jämför inte utan försökte förklara att det är en dålig miljö för alla och det är ett skäl till att välutbildad duktig personal går till andra jobb. Inte alla såklart men många.
Nej, det är ingen bortförklaring för det kommer aldrig vara ok att någon ungdom blir kränkt, hotad eller på annat sätt tilltryckt.
Du frågade varför de som jobbar där blir anställda och jag försökte ge dig ett svar; det är låga krav och få vill jobba under de förutsättningar som råder. Med tanke på att de som blir placerade på SIS har ett LVU i grunden och då setts som farliga för sig själv eller andra så borde personalen vara välutbildad för att förstå och kunna motivera ungdomarna till förändring. Så är inte fallet idag.

Bara som en upplysning till dig så är det inte så att man glatt åker hem till sig efter en arbetsdag som kunnat innebära ilfart till akuten när någon försökt ta sitt liv, överdoserat någon drog eller för den delen efter att få ha tagit emot hot från ungdomars familj när de hotar att föra bort dina barn eller bränna ner ditt hem. Det krävs väldigt mycket av en empatisk person att orka med den stressen. Vilket ibland innebär att personal stänger av för att orka eller att mindre empatiska personer är de som blir kvar.
 
Nu så var ju dethär en tråd om dom problemen som är PÅ SIS. Det är inte en disskution om vilket ställe som är värst men det är inte en disskution om ALLA fel som händer i ALLA vård ställen osv heller utan om problemen på sis och varför det är så och hur det skulle kunna bli bättre FÖR DOM SOM SITTER DÄR alltså dom unga. Det är det pers pektivet som jag vill disskutera från.
Som du valde att redan från början vinkla med den på förhand givna premissen att (huvud)orsaken var dåliga individer i personalen.

Eftersom den är dels för snäv för att få de svar som du frågade efter, dels en kraftig förenkling (eller rent av felaktig) så lyfte jag perspektivet för att påtala orsaker till just det du frågade efter: varför övergrepp och kränkningar i den typen av verksamheter uppkommer, vad som kan göras och varför allt som skulle kunna göras inte blir genomfört.
 
Jag jämför inte utan försökte förklara att det är en dålig miljö för alla och det är ett skäl till att välutbildad duktig personal går till andra jobb. Inte alla såklart men många.
Nej, det är ingen bortförklaring för det kommer aldrig vara ok att någon ungdom blir kränkt, hotad eller på annat sätt tilltryckt.
Du frågade varför de som jobbar där blir anställda och jag försökte ge dig ett svar; det är låga krav och få vill jobba under de förutsättningar som råder. Med tanke på att de som blir placerade på SIS har ett LVU i grunden och då setts som farliga för sig själv eller andra så borde personalen vara välutbildad för att förstå och kunna motivera ungdomarna till förändring. Så är inte fallet idag.

Bara som en upplysning till dig så är det inte så att man glatt åker hem till sig efter en arbetsdag som kunnat innebära ilfart till akuten när någon försökt ta sitt liv, överdoserat någon drog eller för den delen efter att få ha tagit emot hot från ungdomars familj när de hotar att föra bort dina barn eller bränna ner ditt hem. Det krävs väldigt mycket av en empatisk person att orka med den stressen. Vilket ibland innebär att personal stänger av för att orka eller att mindre empatiska personer är de som blir kvar.
Så heltenkelt att dom an ställer vemsomhelst bara den vill jobba där? Såklart inte ALLA men vissa?
Det är ju jätte jätte hemskt att dom som kanske be höver hjälp mest av alla får dom iprincip sämsta personalen. Somsagt SJÄLV KLART inte alla utan det finns säkert många bra på sis också! Men jag menar dom som INTE borde jobba där.
Och nej själv klart så fattar jag att det inte är hur enkelt somhelst att bara strunta i allt direkt när man åker hem. Men som en upp lysning tilldig så kan jag säga att det är inte så att man är glad för att man har kanske ut satt personal för att man försökte ta själv mord heller utan man kan må extremt dåligt av det också och det är nog ingen som gör det för att vara elak mot personalen.
Men tänk att bli tvingad till sis och in låst och inte ens få prata med NÅN från sitt vanliga liv hemma och sen blir man ut satt för nånting av personal på sis och ingen lyssnar på en och man KAN INTE komma därifrån. Utan desto mera man försöker desto värre blir det och FLERA dåliga saker händer.
Det är nog inte heller nånting possitivt eller bra eller hjälp samt.
 
Som du valde att redan från början vinkla med den på förhand givna premissen att (huvud)orsaken var dåliga individer i personalen.

Eftersom den är dels för snäv för att få de svar som du frågade efter, dels en kraftig förenkling (eller rent av felaktig) så lyfte jag perspektivet för att påtala orsaker till just det du frågade efter: varför övergrepp och kränkningar i den typen av verksamheter uppkommer, vad som kan göras och varför allt som skulle kunna göras inte blir genomfört.
Varför händer det då?
 
Det verkar ju inte så om du tror att alla är brottslingar eller jätte bråkiga osv men whatever.
Hade du inget svar om dom frågorna som jag hade till ditt svar?
Hur ska jag veta hur folk tänker?

Men faktum är det är mest kvinnor i vården och mer män på ställen som tvångsvårdar. Förmodligen för att de är större och starkare och kan stå emot mer. Vill du veta säkert får du fråga de som jobbar där.
 
Jag har inget svar på varför fel personer jobbar där, det finns alltid folk som är på fel arbetsplats.
Dock känns det ju viktigare än nånsin på de ställena att det bara är lämplig personal.
Det är ju garanterat en tuff och svår arbetsmiljö och lågavlönat, så då blir det ju inte så lockande att jobba där. Men jag tycker det är hemskt illa och jag blir djupt berörd att människor som redan är på botten inte får den hjälp som krävs, eller till och med blir i sämre skick i vårdens händer.
 
Jag tänker att det bästa väl vore om du tog kontakt med en föreståndare på ett SIS-hem, och ställde alla dina frågor kring personalen till henne eller honom?
Håller med här! Då du skrev i en tråd att du skulle bli stor forskare inom diagnoser så är det ju en bra start att prata med en föreståndare hur allt funkar från början till slut.
 
Efter att ha först gjort praktik via min utbildning Och sedan sommarjobbat på ett SiS (LVU placerade) så anser jag inte att lönen är värd de risker samt arbetsbörda som arbetsplatsen innebär. Jag som relativt ung kvinna, kände mig utsatt och hotad av de ungdomar (killar) som var på den avdelningen jag var på. Vi fick helst inte vara fler än två kvinnor på avdelningen pga säkerhetsrisken, vi hade 6 killar boendes och på helgen var vi 4 personal.
Det blir en svår situation att försöka göra någon typ av förändringsarbete eller ens samtal, när man är så pass underbemannade. Beroende på säkerhetsklassen på ungdomen krävdes 1-3 personal bara för att han skulle gå ut och röka, personal fick aldrig vara ensamma på avdelningen med ungdomarna, men samtidigt skulle vi hinna laga måltider, tvätta, städa, försöka få åtminstone 30 min rast under de 13 timmar man jobbade samt skriva dokumentation. Bara för att gå på toa krävdes det att man tänkte efter om det var ett lämpligt tillfälle eller inte.

Jag förstår att den personal som är bra, är empatiska och kan göra verklig skillnad söker sig till andra arbeten och kvar blir de som inte checkar av med kollegor att det går bra att man går på toa, som inte ser (eller bryr sig?) andras behov eller anser att ungdomarna förtjänar att ha en så bra tid på SiS som det är möjligt.

Många av mina kollegor var väldigt duktiga, många gjorde verkligen skillnad, men det var också dom som var helt slutkörda och var nära väggen.

Det är såklart för djävligt att det kommer fram att vissa hem har allvarliga problem med personalen och att det sker övergrepp. Det är ju dock inget som förekommer på varenda SiS.
 
Jag tror att bakom många av de saker du pekar på, @LiviaFilippa , ligger samhällsproblem snarare än SIS-problem. Det gör förstås inte missförhållandena lättare att överse med eller acceptera, men du har fått bra förklaringar och grundorsaker till en hel del av utmaningarna i en sådan organisation.

Med det sagt har jag själv, tyvärr, mycket lågt förtroende för SIS som myndighet. Inte för de enskilda medarbetarna överlag, jag har också vänner som arbetar inom SIS och jag vet hur mycket energi och engagemang de lägger i sitt arbete. Men organisationen är trasig. Blandningen av boende med vitt skilda problembilder. De bristande, i många fall obefintliga, riskanalyserna och riskhanteringen. Naiviteten. Den bristande styrningen. Rymningarna. Och så förstås bitarna som du lyfter i trådstarten.

Jag hoppas väldigt mycket på att den översyn som kommer att ske under det närmaste året leder till omfattande och djupa förändringar.
 
Så heltenkelt att dom an ställer vemsomhelst bara den vill jobba där? Såklart inte ALLA men vissa?
Det är ju jätte jätte hemskt att dom som kanske be höver hjälp mest av alla får dom iprincip sämsta personalen. Somsagt SJÄLV KLART inte alla utan det finns säkert många bra på sis också! Men jag menar dom som INTE borde jobba där.
Och nej själv klart så fattar jag att det inte är hur enkelt somhelst att bara strunta i allt direkt när man åker hem. Men som en upp lysning tilldig så kan jag säga att det är inte så att man är glad för att man har kanske ut satt personal för att man försökte ta själv mord heller utan man kan må extremt dåligt av det också och det är nog ingen som gör det för att vara elak mot personalen.
Men tänk att bli tvingad till sis och in låst och inte ens få prata med NÅN från sitt vanliga liv hemma och sen blir man ut satt för nånting av personal på sis och ingen lyssnar på en och man KAN INTE komma därifrån. Utan desto mera man försöker desto värre blir det och FLERA dåliga saker händer.
Det är nog inte heller nånting possitivt eller bra eller hjälp samt.
Nej, inte sämst personal men i många fall låg utbildningsgrad. Det kan leda till att det går käpprätt åt skogen. För alla inblandade. Det är som flera tidigare i tråden försökt förklara för dig ett systemfel i grunden.
Människor är bara människor och vi beter oss inte alltid bra. Det finns otaliga experiment där man delat upp helt vanliga människor i två grupper och låtit ena gruppen ha makt över den andra. Det går oftast överstyr och de med makt börjar bete sig illa. Experimenten har fått avbrytas i förtid för att säkerställa tryggheten för alla inblandade. Med vetskap om detta så borde varje verksamhet se över sin organisation extra noga så säkerhet och trygghet bibehålls över tid.
 
Jag tänker att det bästa väl vore om du tog kontakt med en föreståndare på ett SIS-hem, och ställde alla dina frågor kring personalen till henne eller honom?
Tror du att dom skulle vilja disskutera om det med nån random tjej? Det tror inte jag iallafall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
698
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 469
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 955
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp