Allmän bildning

L

LiviaFilippa

Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning!
Så tillexempel vad det är och vad man tycker räknas som allmän bildning och så.
Tillexempel att jag vet inte vilka alla tanter är som har varit med i Mello nånsin. Jag vet nog iallafall domflesta som har VUNNIT och det kanske är allmän bildning. Men jag tycker inte att det är allmän bildning att veta alla som har varit med nånsin även innan man föddes.
Utan allmän bildning är att man vet lite om mycket. Så inte tillexempel bara helt in nördad om musik eller sport eller EN sak utan att man vet endel om alltmöjligt.
Och iprincip alla vet ju mera om endel saker och mindre om andra saker. Både för generation och intressen och kultur och alltmöjligt.
Jag VET tillexempel att jag har bra allmän bildning. Det be tyder inte att jag vet allt om Mello eller om fotboll eller nånting. Men jag vet lite om mycket. Och jag vet mera om endel tillexempel religion historia böcker språk geografi.
Om nån tillexempel inte skulle veta saker som JAG tycker är helt själv klara och allmän bildning så skulle inte jag tänka att det var nåt fel eller att den hade dålig allmän bildning eller nånting. Utan att man kan ju o lika saker bara!
Och somsagt endel som är allmän bildning i min generation kanske inte är det alls för nån som är 55. Men ingen liksom äger allmän bildning och kan säga att nånting räknas mera motför nåtannat utan det handlar väldigt mycket om samman hang och om givning och så!
Men ja vad har ni för tankar om allmän bildning?
Är ni bra allmän bildade enligt er?
Tycker ni att alla generationer ska veta samma saker för att det är allmän bildning eller är det o lika i alla generationer tycker ni?
Vem be stämmer vad som är allmän bildning?
Hur vet man om mansjälv eller nånannan är bra allmän bildad tycker ni?
Osv skriv bara hur ni tänker!
 
Jag tycker att allmänbildning är ett begrepp om sånt som många i samhället vet existerar, men de flesta inte på nåt detaljerat sätt.

Allmänbildning hänger med sin tid, men en del av att vara allmänbildad är att känna till myckets existens även om det var förr.

Och sen är allmänbildning något där i princip alla har luckor, för man kan ju inte lagra allt inom alla områden - särskilt de man inte är ett dugg intresserade av.

Så det kommer alltid finnas oenigheter kring vad som ingår i en allmänbildning.
 
Allmänbildning är bred kunskap om både samtid och historia, men det sker en förändring över tid. Personer och händelser kan tappa i relevans över tid, samtidigt som vissa personer och händelser tillhör allmänbildning över mycket lång tid.
Allmänbildning är mer bredd än djup.

Jag tycker att den del i att vara allmänbildad är att förstå hur ens egen kunskap är en konstruktion av den tid, plats, miljö man lever i. Konsensus om vad allmänbildning är kan aldrig nås.
 
Allmänbildning är bred kunskap om både samtid och historia, men det sker en förändring över tid. Personer och händelser kan tappa i relevans över tid, samtidigt som vissa personer och händelser tillhör allmänbildning över mycket lång tid.
Allmänbildning är mer bredd än djup.

Jag tycker att den del i att vara allmänbildad är att förstå hur ens egen kunskap är en konstruktion av den tid, plats, miljö man lever i. Konsensus om vad allmänbildning är kan aldrig nås.

Lite skruvat skulle en kanske kunna säga att det är allmänbildning att förstå variabiliteten i begreppet allmänbildning ;)
 
Jag tänker att en del i allmänbildningen är att kunna resonera sig fram till ett rimligt svar/slutsats. Tänker lite som frågesport (fast givetvis inte bara i de sammanhangen).
 
För mig är allmänbildning att veta lite om mycket. Undantaget populärkultur och "kändisar".

Ar hänga med i de viktigaste samhällshändelserna - i nuid och tidigare. Att ha koll på viktiga författare, politiker, kompositörer. Ha koll på hur samhället styrs. Vad är demokrati och folkstyre.

För mig - ha koll på min omgivning - dvs geografiskt demokratisktmoch demografisk.



För några år sen stannade en man på infarten och började prata. Jag påtade i trädgårde och han frågare om det. Jag nämnde att det är sand här. Det är badelundaåsen. Han absolut vägrade gå med på det. Den finns bara i Västerås.
Efter ännu mer mansplaining gav han sig tack och lov iväg.
Dålig koll för att bo en halvmil ifrån mig....
 
Jag tänker att en del i allmänbildningen är att kunna resonera sig fram till ett rimligt svar/slutsats. Tänker lite som frågesport (fast givetvis inte bara i de sammanhangen).

Den här tanken tänker jag är farlig. Vad som är ett 'rimligt' svar/slutsats beror på vilken kunskap du har. Iom att allmänbildning inte är samma hos alla så kommer samma fråga få olika svar. Alla svaren kommer vara 'rimliga' utifrån den specifika personens föreställningsvärld men inte nödvändigtvis för nästa person.
 
Den här tanken tänker jag är farlig. Vad som är ett 'rimligt' svar/slutsats beror på vilken kunskap du har. Iom att allmänbildning inte är samma hos alla så kommer samma fråga få olika svar. Alla svaren kommer vara 'rimliga' utifrån den specifika personens föreställningsvärld men inte nödvändigtvis för nästa person.
Jag tänkte mer på nivån, vilket århundrade var si eller så kung?
 
För mig är allmänbildning att veta lite om mycket. Undantaget populärkultur och "kändisar".

Ar hänga med i de viktigaste samhällshändelserna - i nuid och tidigare. Att ha koll på viktiga författare, politiker, kompositörer. Ha koll på hur samhället styrs. Vad är demokrati och folkstyre.

För mig - ha koll på min omgivning - dvs geografiskt demokratisktmoch demografisk.



För några år sen stannade en man på infarten och började prata. Jag påtade i trädgårde och han frågare om det. Jag nämnde att det är sand här. Det är badelundaåsen. Han absolut vägrade gå med på det. Den finns bara i Västerås.
Efter ännu mer mansplaining gav han sig tack och lov iväg.
Dålig koll för att bo en halvmil ifrån mig....
Jag tycker att populärkultur är en självklar del av allmänbildningen precis som alla andra områden på det där översiktliga viset som visar att man är en del av ett samhälle och har intresse för det och kunskaper om det.
 
Som @sjoberga påpekar är det svårt att enas om vad som egentligen är allmänbildning. Vissa saker som är självklara för en person är kanske inte lika självklart för en annan. Det kan bero på parametrar som ålder, genus, etnicitet, klass (för att nämna några).
Ja exakt därför så undrar jag hur andra tänker om det! För som jag även skrev att det kan vara o lika vad som räknas som allmän bildning.
 
Allmänbildning är bred kunskap om både samtid och historia, men det sker en förändring över tid. Personer och händelser kan tappa i relevans över tid, samtidigt som vissa personer och händelser tillhör allmänbildning över mycket lång tid.
Allmänbildning är mer bredd än djup.

Jag tycker att den del i att vara allmänbildad är att förstå hur ens egen kunskap är en konstruktion av den tid, plats, miljö man lever i. Konsensus om vad allmänbildning är kan aldrig nås.
Jag håller med och jag tycker även att det är allmän bildning att veta att det som är själv klart och allmän bildning för MIG är inte det för ALLA liksom.
 
För mig är allmänbildning att veta lite om mycket. Undantaget populärkultur och "kändisar".

Ar hänga med i de viktigaste samhällshändelserna - i nuid och tidigare. Att ha koll på viktiga författare, politiker, kompositörer. Ha koll på hur samhället styrs. Vad är demokrati och folkstyre.

För mig - ha koll på min omgivning - dvs geografiskt demokratisktmoch demografisk.



För några år sen stannade en man på infarten och började prata. Jag påtade i trädgårde och han frågare om det. Jag nämnde att det är sand här. Det är badelundaåsen. Han absolut vägrade gå med på det. Den finns bara i Västerås.
Efter ännu mer mansplaining gav han sig tack och lov iväg.
Dålig koll för att bo en halvmil ifrån mig....
Varför tycker du inte att populär kultur och kändisar räknas som allmän bildning?
 
Jag tänkte mer på nivån, vilket århundrade var si eller så kung?

Håller med. Exakta årtal eller regentlängder är kanske inte allmänbildning (säger personen som har regeltlängder inramade på väggen hemma :angel: ) Men det är däremot enligt mig allmänbildning att kunna pricka ett århundrade lite på en höft sådär. Att veta i alla fall på ett ungefär när tex upplysningstiden var eller liknande.
Minns iofs när Annie Lööf i ngn frågesport på TV trodde att slaget vid Lutzen var på 1800-talet. Då var jag mycket nära en stroke.
 
Fokus läggs, antagligen omedvetet, på humaniora men jag tycker natur och naturvetenskap är allmänbildning det med. Olika energiformer, fotosyntesen, känna igen en björk, kunna skilja på en sångsvan och en knölsvan, den kemiska beteckningen för guld. Grundskolans ämnesinnehåll.

Det handlar om att förstå och kunna orientera sig i sin omvärld så kunskapen blir beroende av vem och var man är. Gravitation är allmängiltigt men en björk kan vara ett annat träd i en annan del av världen.
 
För att det är flyktigt..

För min hjärna är många saker i allmänbildning konstanter. Sånt som står sig länge. Som t.ex veta vem Julius Caesar var. Eller Mozart. Vem som är statsöverhuvud.

För mig är allmänbildning färskvara och en ständig "process". Allmänbildning för mig är inte endast ngt jag kan läsa i en historiebok utan jag tycker absolut att ngn slags pågående omvärldsbevakning ingår i begreppet allmänbildning.
 
Jag kan tycka att det finns en del luckor i min allmänbildning, för saker som intresserar mig nu kunde få mig att gråta av tristess som 20 åring.
Samtidigt så har jag betydligt bättre allmänbildning nu än som 20 åring.

Tänker ibland att jag gärna hade gått en kurs i allmänbildning, just för att det är kul att kunna lite om mycket, blir lättare att se samband och kunna formulera sina tankar och korrelera (?) det med de olika områdena.
Ibland kan jag tycka att mina kunskaper finns där men jag har dålig koll på att de faktiskt hända samtidigt, eller att de är en naturlig konsekvens på det som hände tidigare i ett helt annat ämne (om man tänker att de är kategoriskt uppdelade som i skolan).
 
  • Gilla
Reactions: MCP

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 246
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 224
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 783
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp