Sista chansen

Idag har varit en jätte konstig dag. Eller kan börja att i fredags så var det en jätte jobbig dag och jag gjorde en skit dum sak som är en röd varning som är det högsta łiksom som man kan få att man inte får vara kvar. Men vill inte skriva om det men det var jätte dumt iallafall. Men var olika så vissa tyckte att jag skulle få inte vara kvar och vissa tyckte att jag skulle få vara kvar. Så tillexempel pratade jag med kp och en av dom som var med när det hände och båda dom tyckte att jag skulle få en till chans och det fanns liksom andledningar att det blev så. Men soc och före ståndaren som är typ den som bestämmer eller hur man ska säga var väl mera o säkra för det var en allvarlig sak.
Men iallafall skulle vara typ möte om det idag så hela helgen så var det skit jobbigt och visste inte hur det skulle bli ifall jag skulle få vara kvar eller visste ingenting.
Och idag skulle dom bestämma om det men då var det inte förrän på eftermiddagen och då var det liksom att kp jobbade inte idag och inte den andra som jag väl litar lite på också men hon jobbade inte heller. Och mådde SKIT igår och inatt och hade skit mycket neggativa tankar och sånt och att om jag inte skulle få vara kvar så visste jag exakt vad jag skulle göra så jag skulle dö idag. Så hade bara massa såna tankar i huvudet och andra dåliga saker.
Så iallafall imorse så fick jag veta att jag skulle vara med pappa idag. Så fattade ingenting men då skulle han komma så hade jag typ permison eller hur man ska säga idag. Så det blev jätte konstigt liksom och att jag inte var beredd alls på det och kändes jätte konstigt bara. Men ja han kom iallafall på förmiddagen så var det några timmar så åkte typ runt mest och var till några affärer och lite sånt men gjorde inte såmycket. Men bara kändes jätte konstigt och som o verkligt för i min hjärna så var det ju helt andra tankar liksom.
Men ja sen så var det mötet då och då när dom ville prata med mig så var pappa med också. Och hade redan förklarat allt för han så han visste ju redan allt så var väl lite skönt iallafall att han var som typ ett stöd liksom. Men iallafall så tänker inte skriva så mycket om det för somsagt så vill jag inte tänka på det som hände i fredags.
Men dom kom fram till iallafall att jag får vara kvar. Och typ att den saken är INTE som jag är för det som är att dom har inte kompe tens för såna saker liksom. Men att jag behöver inte den sortens behandling liksom utan det blev av vissa andledningar och ja såklart så var det allvarligt liksom men det ska ändå räknas som en en gångs sak. Och att känslo reglering kommer nog räcka för det blev för jag inte kunde typ ha kontroll på jätte stark ångest och panik så själva den jätte dåliga saken som jag gjorde är inte själva problemet.
Men såklart så kan jag inte göra nåt sånt igen för då kan jag inte vara kvar. Men alltså kommer göra exakt ALLT jag kan så det inte ska hända igen.
Och förlåt att det här är säkert jätte långt och kanske svårt att hänga med i liksom men är jätte trött nu så orkar inte skriva så bra. Och en sak till om en sak som det blev lite skrivet om igår att ingen behöver liksom vara rädd för att skriva nåt dåligt eller så. Eller såklart ifall nån skulle vara taskig med flit så vore det väl inte så bra men annars så för mig så är det mycket jobbigare när det bara känns som jag är helt ensam och gör allt fel så ingen orkar med mig. Så som JAG känner så är det hellre att dom som vill skriva nånting kan göra det. Men ingen behöver ha nån lösning liksom eller ge massa tips för det är inte därför jag skriver här.
 

Det är okej, vännen. Det är inte ditt fel.

Förstår att det måste vara oerhört jobbigt för dig, men det är inte DU som är jobbig. Det är ångesten som är den jobbiga, och den är inte du.

Stor kram. :heart
Fast det är ju jag som gör dåliga saker och är jag som är jobbig. För det går ju inte att bara ha ångesten utan den finns pågrund av mig eller hur jag ska förklara.
 
Det kanske inte är möjligt att genomföra, men jag berättar ändå. När jag vägrade gå ut ur huset på nästan ett år, skickade BUP hem en psykolog till oss. Det hade varit helt omöjligt för mig att först gå ut, sen åka bil (bara där trodde jag att jag skulle dö av ångest) och sen gå in till psykologen. Det var skitjobbigt när hon kom hem till mig också och några gånger fick hon nog vända och åka för att jag fick panikångest och låste in mig i badrummet eller liknande, men oftast gick det ok. Dagsformen spelar stor roll. Idag var det inte din dag, helt enkelt.
Kan du kolla med KP om det finns någon psykolog som kan komma till dig istället? Om du får sitta i ditt rum (och kanske med M?) Kanske det känns lite tryggare?
Alltså jag vet inte för som dom sa förut iallafall så är det att det är bäst enligt dom iallafall om man inte har själva psykolog saker här. Utan att det är en annan miljö liksom så ifall det är jobbiga samtal så är det inte som det är kvar i luften łiksom. Men som dom sa idag iallafall så ska jag prova ha några tider så M kan vara med dit iallafall. Så det är väl ändå bättre kanske men jag vill ändå inte.
 
Jag vill försöka förklara en sak nu men trigger varning att det kanske är ett känsligt ämne för vissa.
Men detdär att jag har vart mer om ett övergrepp så är det inte konstigt att jag är dum i huvudet. Så håller jag inte med om det.
För både så alla som är med om nån som sak blir inte som jag. Och finns många som är med om mycket värre saker och ändå inte blir som jag. Så tycker inte det är nån ursäkt liksom.
Och sen så vet inte hur jag ska förklara dethär men jag vill inte ha det som typ en förklaring att jag är såhär och inte klarar nånting och allt sånt. För då blir det som att typ allt med mig är pågrund av det som att inget är JAG. Utan att liksom den riktiga jag inte räknas utan allt är pågrund av en sak som jag inte vill tänka på och att jag måste be arbeta den saken om jag vill må bättre. Som att det är det viktigaste av allt liksom och att resten av mig är helt o viktigt.
 
Jag vill försöka förklara en sak nu men trigger varning att det kanske är ett känsligt ämne för vissa.
Men detdär att jag har vart mer om ett övergrepp så är det inte konstigt att jag är dum i huvudet. Så håller jag inte med om det.
För både så alla som är med om nån som sak blir inte som jag. Och finns många som är med om mycket värre saker och ändå inte blir som jag. Så tycker inte det är nån ursäkt liksom.
Och sen så vet inte hur jag ska förklara dethär men jag vill inte ha det som typ en förklaring att jag är såhär och inte klarar nånting och allt sånt. För då blir det som att typ allt med mig är pågrund av det som att inget är JAG. Utan att liksom den riktiga jag inte räknas utan allt är pågrund av en sak som jag inte vill tänka på och att jag måste be arbeta den saken om jag vill må bättre. Som att det är det viktigaste av allt liksom och att resten av mig är helt o viktigt.
Men Emma det är ingen tävling i vem som klarar av mest saker utan att reagera på det. Alla är vi olika och reagerar på olika sätt. Det är inget fel i det. Ditt sätt att reagera låter för mig betydligt sundare ,missförstå mig rätt, än att bara skaka av sig som om ingenting hänt. Något har de facto hänt och det sätter spår.
Nej du är inte dum, konstig, fånig eller något annat du är orolig för. Du är fullt normal med fullt normala reaktioner.
Ta hand om dig :heart
 
Jag vill försöka förklara en sak nu men trigger varning att det kanske är ett känsligt ämne för vissa.
Men detdär att jag har vart mer om ett övergrepp så är det inte konstigt att jag är dum i huvudet. Så håller jag inte med om det.
För både så alla som är med om nån som sak blir inte som jag. Och finns många som är med om mycket värre saker och ändå inte blir som jag. Så tycker inte det är nån ursäkt liksom.
Och sen så vet inte hur jag ska förklara dethär men jag vill inte ha det som typ en förklaring att jag är såhär och inte klarar nånting och allt sånt. För då blir det som att typ allt med mig är pågrund av det som att inget är JAG. Utan att liksom den riktiga jag inte räknas utan allt är pågrund av en sak som jag inte vill tänka på och att jag måste be arbeta den saken om jag vill må bättre. Som att det är det viktigaste av allt liksom och att resten av mig är helt o viktigt.

Jag tycker på ett vis att du tänker rätt - du ska inte låta det som hände definera dig och vem du är. Du är SÅ mycket mera än bara en person som varit med om något otäckt. :heart

Men ändå så ska du inte behöva bli besviken på dig själv när det är saker du inte klarar av. Du är ju verkligen inte "dum" eller "jobbig" med flit, utan du kämpar på att göra rätt, och det är tillräckligt ibland.
 
Men Emma det är ingen tävling i vem som klarar av mest saker utan att reagera på det. Alla är vi olika och reagerar på olika sätt. Det är inget fel i det. Ditt sätt att reagera låter för mig betydligt sundare ,missförstå mig rätt, än att bara skaka av sig som om ingenting hänt. Något har de facto hänt och det sätter spår.
Nej du är inte dum, konstig, fånig eller något annat du är orolig för. Du är fullt normal med fullt normala reaktioner.
Ta hand om dig :heart
Håller med! Jag har varit med, förutom äcklet, om bla en bilolycka som kunde kostat mig livet...lixom jag "skakade jag av mig" typ. Händelser formar oss som personer med...Nu blev det mest svammel men min poäng är som @Shaggy säger att det inte är gynnsamt i längden att bara lägga locket på det jobbiga och försöka fly....
 
Men Emma det är ingen tävling i vem som klarar av mest saker utan att reagera på det. Alla är vi olika och reagerar på olika sätt. Det är inget fel i det. Ditt sätt att reagera låter för mig betydligt sundare ,missförstå mig rätt, än att bara skaka av sig som om ingenting hänt. Något har de facto hänt och det sätter spår.
Nej du är inte dum, konstig, fånig eller något annat du är orolig för. Du är fullt normal med fullt normala reaktioner.
Ta hand om dig :heart
Nej jag har ju inte sagt att det är en tävling heller. Men jag bara menade att det är många som är med om mycket värre saker och ändå förstör dom inte hela livet för det så känns som jag är extra dum då som har det. Och känns inte som fullt normala reaktioner om det är en sån ändå ganska o viktig sak egentligen så på verkar den och förstör ALLT. Det är ju inte så normalt.
 
Jag tycker på ett vis att du tänker rätt - du ska inte låta det som hände definera dig och vem du är. Du är SÅ mycket mera än bara en person som varit med om något otäckt. :heart

Men ändå så ska du inte behöva bli besviken på dig själv när det är saker du inte klarar av. Du är ju verkligen inte "dum" eller "jobbig" med flit, utan du kämpar på att göra rätt, och det är tillräckligt ibland.
Fast det är ju som ALLT handlar om äckel händelsen ändå och att det har förstört ALLT. Så känns inte som nåt annat om mig räknas ändå.
 
Nej jag har ju inte sagt att det är en tävling heller. Men jag bara menade att det är många som är med om mycket värre saker och ändå förstör dom inte hela livet för det så känns som jag är extra dum då som har det. Och känns inte som fullt normala reaktioner om det är en sån ändå ganska o viktig sak egentligen så på verkar den och förstör ALLT. Det är ju inte så normalt.
Nej det är ingen oviktig sak. Det är ett vidrigt övergrepp som det är helt normalt att reagera starkt på. :heart
 
Fast det är ju som ALLT handlar om äckel händelsen ändå och att det har förstört ALLT. Så känns inte som nåt annat om mig räknas ändå.
Jag håller med @sorbifolia om att händelserna inte definierar vem du är, och jag tror jag kanske fattar vad du menar. Det är ju väldigt mycket fokus på sånt som hänt dig just nu. Är du rädd för att folk ser dig som ett offer? Alltså på så sätt att du inte klarar av nåt och är försvarslös och svag?

Det kanske inte är alls så du känner men om det är så, så är det inte bilden man får av dig alls. Du är stark och säger vad du tycker. Jag blir jätteglad när jag ser dig skriva i andra trådar också där du står upp för vad du tycker.
 
Nej det är ingen oviktig sak. Det är ett vidrigt övergrepp som det är helt normalt att reagera starkt på. :heart
Men det är skillnad att reagera starkt på en sak och att man blir helt dum i huvudet av en sak och förstör hela livet pågrund av det.
 
Jag håller med @sorbifolia om att händelserna inte definierar vem du är, och jag tror jag kanske fattar vad du menar. Det är ju väldigt mycket fokus på sånt som hänt dig just nu. Är du rädd för att folk ser dig som ett offer? Alltså på så sätt att du inte klarar av nåt och är försvarslös och svag?

Det kanske inte är alls så du känner men om det är så, så är det inte bilden man får av dig alls. Du är stark och säger vad du tycker. Jag blir jätteglad när jag ser dig skriva i andra trådar också där du står upp för vad du tycker.
Nej eller alltså jag bara vill inte att alla ska ha det som en förklaring för exakt allt. För det känns som nästan allt är pågrund av det enligt dom flesta. Och att isåfall så måste jag be arbeta det om det är som andledningen till allt dåligt. Och som att allt som jag miss lyckas med eller att jag gör dumma saker och allt sånt så är det typ att man kan skylla på äckel händelsen.
 
Nej eller alltså jag bara vill inte att alla ska ha det som en förklaring för exakt allt. För det känns som nästan allt är pågrund av det enligt dom flesta. Och att isåfall så måste jag be arbeta det om det är som andledningen till allt dåligt. Och som att allt som jag miss lyckas med eller att jag gör dumma saker och allt sånt så är det typ att man kan skylla på äckel händelsen.
Aha då missförstod jag, sorry! Jag tror att många, även jag, tänker att mycket av det som händer nu beror på vad du varit med om, eftersom det är ganska vanligt att saker som äckelhändelsen leder till bland annat sånt du har problem med nu. Men vi vet ju inte allt och det måste såklart inte vara så för dig. Det känns bara rimligt, för mig iaf.

Funderar du på vilka andra förklaringar det kan finnas för din del?
 
Nu kommer jag säkert låta taskig men jag menar inte som nåt neggativt mot nån. Men kan inte förklara bra.
Men alltså det jag mest av allt vill så är det att bara slippa allt med äckel händelsen. Så vill inte tänka på det och vill inte be arbeta det så det är ju iallafall den största andledningen att det är så jävla jobbigt med psykologen för jag vet att jag måste det nångång fast att jag INTE vill. Men typ allt handlar om det ändå.
Men jag vill INTE ha det i huvudet exakt hela hela tiden men ifall man skyller typ ALLT på det så blir det som jag måste tänka på det helatiden för jag påminns om det HELA tiden.
Och fattar att ni kanske tänker att alla mina problem och att jag är så jävla konstig och jobbig är pågrund av det men jag vill bara vara JAG och inte att ALLT är för äckel händelsen såfort det är nånting dåligt eller jobbigt. Utan vill bara inte bli på mind om det exakt HELA tiden.
 
Nej jag har ju inte sagt att det är en tävling heller. Men jag bara menade att det är många som är med om mycket värre saker och ändå förstör dom inte hela livet för det så känns som jag är extra dum då som har det. Och känns inte som fullt normala reaktioner om det är en sån ändå ganska o viktig sak egentligen så på verkar den och förstör ALLT. Det är ju inte så normalt.
Det som styr tex ångestattacker är en del i hjärnan som heter Amygdala. Amygdala har inte hängt med i utvecklingen utan tror fortfarande när kroppen reagerar att vi blir överfallna av sabeltandrade tigrar eller något som för 30000 år sedan var farligt. Man kan inte välja hur Amygdala ska reagera (man kan däremot träna upp den till viss del men det måste ske innan något händer, det sånt poliser och militärer gör tex).

Amygdala har 3 strategier som för oss verkar helt random, men kom i håg att Amygdala är miljoner år gammal och har inte anpassat sig till de 2022 år vi människor har blivit mer utvecklade till modernt liv.

1. Är att frysa (man gör inget motstånd) det är ett sätt att överleva, att rovdjuret (som Amygdala tror det är) ska tro man redan är död.

2. Är att fly. Amygdala anser att springa för livet är bästa sättet att överleva.

3. Är att slåss. Amygdala har beräknat att den här motståndaren kan vi tillsammans döda.

Jag säger det igen, det beror inte på hur man är som person utan Amygdala spelar lite rysk roulette och väljer random metod (det är därför vissa yrkesgrupper tränar och tränar).

Finns intressant att läsa om det om du orkar så du kanske kan förstå hur reptilhjärnan fungerar. Orkar du inte läsa har podden Över min döda kropp, tre bra avsnitt om hur Amygdala kan ställa till det för oss. Avsnitt nr 26, 27 och 111.
 
Senast ändrad:
Till oss vuxna i tråden: Jag tror vi ska försöka komma ihåg att det inte är vår uppgift att vara TS terapi heller - även om det ur ett vuxenperspektiv är väldigt rimliga inlägg som skrivits ikväll, ta ett steg tillbaka och försök läs dem som om ni vore 15 och egentligen behöver en snäll och förstående famn.

Lite mindre "nu är det så här" och lite mer stöd och sällskap kanske vore bra för TS.

Det är inte vår uppgift att förklara hur och varför TS reagerar som hon gör. Ja det är rimligt att tänka sig vissa förklaringar, men märker ni att trådarna går i loopar som leder till frustration för att det ju egentligen inte finns nån orsak till VARFÖR som vi kan ge.

Det suger att inte kunna ge ett rakt svar att det är så här därför att X, om du gör Y så kommer det att bli bättre om Z veckor.

Vi fortsätter lyssna empatiskt och stöttande, det är tråden väldigt bra på! :heart
 
Till TS: det låter som att du haft det jobbigt. Tråkigt att höra. :(

Klockan är mycket så jag ska strax sova och jag hoppas att du får sova gott i natt. Önskar att du får drömma om hundvalpar på sommarängar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 883
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 249
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 539
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp