Bukefalos 28 år!

Milosari

Trådstartare
efter att ha läst lite om männens sits på senior började jag fundera på hur man egentligen ska sitta. trots mina 16 år i sadeln börjar jag bli lite osäker. alt. 1. man ska sitta på "muttan", trepunktssitsen utgörs av sittbenen och blygdbenet. omöjligt för en man att sitta på detta vis...? alt 2. man ska sitta på häcken, de tre punkterna utgörs av sittbenen och svanskotorna.

vilket är egentligen rätt? och varför? själv använder jag mig av nr 2 eftersom det gör ont att sitta på sätt nr 1.
 
i barocken är det ju olika sits för olika nivåer.
hur mycket hästen trampar under sig o bär sig beror på hur mna skall sitta m.m.

jobbigt att förklara som jag menar :crazy: :)
 
Du ska ha trepunktssitsen, men inte belasta blygdbenet, det ska bara finnas där som en tänkt punkt. Egentligen ska du ju inte gräva ner sittbenen heller utan sitta "lätt" på dom.

Om du känner svanskotan i din sits omöjliggör du för hästen att komma upp med ryggen, om han inte redan är riktigt ordentligt utbildad och har piaff och levad i sin "reportoar". När du sitter med bäckenet så bakåtvinklat kan inte din ryggrad stapla sig över bäckenet och kan därför heller inte fungera stötdämpande.

Mäns och kvinnors sitsar måste nog vara annorlunda. De har smalare bäcken än oss kvinnor, deras sittben går längre ned och de har lite saker som kan bli utsatta för krosskador (lite lättare än våra "grejer") :D

Ett sätt för att få till sitsen utan att plåga hästen för mycket är att använda sig av en boll som är 75 cm i diameter. På den måste man sitta i absolut balans, bäckenet måste vara riktigt vinklat för att ryggen ska kunna stapla sig så att bollen inte far iväg. Bara sitta på den går väl ganska lätt, men när man sen börjar röra på sig (som ju hästen gör!) så blir det lite svårare.

Att många inte kan sitta i en riktig sits (annat än på en häst där man kan sitta i belastningssits hela tiden, och vilken häst klarar av det?) skyller jag på dagens dressyrsadlar. De har höga framvalv som krossar våra käraste ägodelar om vi sitter i en neutral sits, för att inte ens tala om avlastningssits!
 
tack! :bow: insåg nu att jag inte alls satt på svanskotorna. fast varför kan man inte få lära sig hur man sitter rätt från början?
 
För att folk i gemen inte är intresserade av att lära sig den korrekta sitsen eftersom det kan ta år att lära sig sådan kroppskontroll. Det brukar vara mer attraktivt att få börja med öppnor och slutor...
 
Därför måste man hitta en sadel som möjliggör en korrekt sits och som ligger bra på hästen.
Man kan sitta korrekt i vilken sadel som helst _men_ det gör jäkligt ont efter en stund, varför man lätt lägger till med olater.
Det förutsätter att sadeln inte är sne,fram eller baksutten utan jag menar utformningen efter ryttaren.
 
*suck* hemskt. fast jag var också sån när jag var yngre (för 10 år sedan... :smirk:). men vad kan man göra nu? för tillfället har jag inte ens nån kuse, men kompisen ska köpa en i april (som jag tänkte vara "snäll" och hjälpa till med :angel:)och då vill jag lära mig.
 
Framför allt förutsätter det att ryttaren vet vad en korrekt sits är... :crazy:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 555
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 372
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp