Sitsproblem i landning

Asa_S

Trådstartare
Undrar om någon kan ge mig lite tips?

Det är när det blir brantare språngkurvor som jag har problem att följa med hästen på ett bra sätt. Uppåt går jättebra men när vi vänder nedåt känns det som att jag ska slå kullerbytta över hästhalsen om jag inte trycker mig uppåt/bakåt med överlivet. Ofta får jag också då helt släppa tyglarna för att eftergiften inte blir tillräcklig, för att sedan samla ihop dem igen och det känns ju onödigt.

Jag trodde först att jag helt enkelt har kvar armarna låsta i samma position som i upphoppet, och så kan det ju vara förstås. Å andra sidan får jag ofta sätta en hand i mankammen och trycka upp mig inför landningen, så då kan jag ju inte gärna ha armarna böjda tycker jag. Nu börjar jag fundera på om det är något annat grundläggande i sitsen som saknas för att jag ska kunna räta upp mig? Är det någon som känner igen sig i min beskrivning eller annars har några tips att ge?

Hästen har en benägenhet att hoppa av tidigt och rycka fram huvudet i språnget men det tycker jag vi håller på att komma tillrätta med. Ev kan det ju vara så att hon gör likadant i landningen, det har jag aldrig funderat över. En annan sak som kan vara del i orsaken till detta är att min gamla sadel hade så högt bakvalv att den vid högre språng klappade till mig i baken när hästen vände nedåt och det var då jag första gången upplevde det här. Det känns likadant nu men jag har annan häst, annan sadel som inte gör likadant och jag hoppar fn lägre. Lägre språngkurvor går utmärkt, studsar etc inga problem men just när språngkurvorna blir brantare får jag problem i nedåtfasen.

Sv: Sitsproblem i landning

Jag skulle tippa på att du har för långa stigläder och inte har ett bra tramp i stigbyglarna, förmodligen en ganska ostabil underskänkel. Du får öva på att trampa framåt neråt så inte underskänkeln åker bakåt för då trillar du framåt och hela balansen går förlorad.

När hindren blir större måste man ju upp med rumpan ur sadeln mer = kortare stigläder.

Jag har också problem med landningarna... dock har jag aldrig hoppat mer än typ 60-70 cm eller nått, så det är ju egentligen inte samma problem. I alla fall inte på samma sätt.
Men ändå, jag skulle gärna få lite tips jag med på vad jag kan göra för att lyckas behålla kontrollen över både mig själv och hästen efter landningarna.
Som det är nu går det oftast hyffsat bra fram till hindret och över. Men som sagt, när hästen sätter i hovarna i marken på andra sidan hindret har jag oftast minst ena foten för långt in i stigbygeln, jag studsar som en boll på hästryggen och hästen... ja jag klandrar den inte för att vilja springa lite som den vill med mig på ryggen, men det gör det samtidigt ännu svårare för mig att hitta rätt spår i ridningen igen...

Det är väl samma problem för dig antar jag, korta upp stiglädren så får ni bättre balans.

Jag gissar också att det har att göra med min underskänkel, ev i kombination med knäna. Rider mycket ute i skogen och använder knäna för att kunna följa med i kast och tvärnitar, sitter närmast kobent. Jag antar att om jag kniper med knäna i hoppen åker väl underskänkeln troligast bakåt, och då är det ju svårt att få överkroppen tillbaka dessutom. Jag har vid något tillfälle här testat att absolut inte knipa med knäna men då blev jag liksom "kvar", hästen hoppade iväg mellan benen på mig men jag var inte med utan fick liksom kasta mig iväg för att komma ikapp.

Trampa framåt nedåt, ska testa att tänka till på det i upphoppet. Tror det blir svårt att korta stiglädren mer, hon är stor och jag har ganska korta läder redan, kortar jag dem mer får jag nog fotknölarna vid bredaste delen av bålen :D. Men får jag inte till det får jag väl testa! Är det idé att sätta fast stigbyglarna med sporremmar (lite rädd med tanke på vad som kommer att hända om fötterna lämnar stigbyglarna mitt i språnget :eek:)?

Tack för hjälp!

Sluta knipa med knäna även om hästen kastar sig fram och tillbaka, det är rena balansdödaren. Håll om med underskänkeln istället dvs vad och insidan av hälen.

Själv tycker jag ju inte att jag kniper, jag har bara knäna nära sadeln ;). Jag är upplärd med att knän och tår ska peka framåt och har många års träning bakom mig. Hur ska jag tänka istället? Finns det något sätt att veta att det inte blir för mycket åt andra hållet istället?

Jag fick lära mej "knäslut" som barn och hade problem med det sen. Det var nog dessutom en missuppfattning som vi var många som fick på den tiden, det var inte meningen att man skulle knipa men att knät skulle ligga mot sadeln, vilket är ngt annat:o
Fick lära om på alllvar för mer än tjugo år sen när jag köpte en häst som inte accepterade varken knipande eller obalans:mad:

Hmm, tänk ner fram med knäna, främst, då tror jag inte du kan knipa. Om man tänker ner fram med underskänkeln tror jag risken för spänning är större, än om du tänker knät ner fram. Tror jag. Du måste utan att spänna dej kunna ha kvar skänklarna på samma ställe, du kommer att känna att balansen blir bättre även om hästen slänger sej. Du följer med bättre och sitter mer "oberörd" och kan därmed inverka bättre än om du kniper, vilket gör att den inte kan skutta omkring så mycket heller. Du kan rida mer effektivt.

Senast ändrad av en moderator:

Det händer väldigt sällan att hästen slänger sig, men hon "håller emot" hela tiden i skogen i både trav och galopp och spanar efter älg och min sits håller nog kanske mer på att likna jockeysits med längre läder, är jag rädd. Travar mycket i fältsits också och har nog lagt mig till med denna sits eftersom hästen inte bjuder framåt ärligt. Däremot kan hon både trava och galoppera fort och är inte trög, men hon går som sagt och håller tillbaka litegrann oavsett vilket tempo hon har. Gamla hästen var mer ångvält över så honom har jag nog suttit helt annorlunda på, även om knäslutet kom även där men då för att sitta kvar i sadeln när vi hade olika åsikt om hur fort det skulle gå :angel:. När jag hoppade honom fick jag en gång kommentar om att flytta fram min tyngdpunkt, honom satt jag ner på i anridningen och drev ordentligt då han stod emot mycket själv och hoppade upp. Dock var det där jag hade en sadel som inte fungerade vid högre höjder.

Denna häst får jag inte störa alls i anridningen men måste trots det rida henne så att hon inte går av för tidigt. Plus det faktum att jag tydligen kniper med knäna, svänger bak underskänklarna och har överlivet för framåtlutat vilket en kompis nu har berättat när jag frågade i telefon :p. Har studerat en del filmer av andra och har bestämt mig för att försöka hålla kontakten med hästen längre ner, nedanför knäna samt att jag tror att jag måste försöka få rumpan mer bakåt innan landning. Undrar om inte sadeln var verkligt effektiv avinlärning av att komma tillbaka i sadeln snabbt... Sedan känns det verkligen som att min balanspunkt hela tiden ligger framför hästens nu när jag tänker efter, jag undrar varför? Så har jag inte ridit förut.

Ska ta och fundera på dessa saker och se vad jag kan åstadkomma. All förändring börjar ju i huvudet och det är svårt att göra sig en bild av hur man ska göra istället när man knappt ens vet vad man gör till att börja med!

Någonting som jag fick lära mig, var att knäna får absolut inte knipa.. För att lära mig att inte göra det fick jag börja rida så att knäna inte ens nuddade vulstret och att vrida ut underskänkeln så att det var insida/baksida av vaden och hälen som rörde vid hästens sidor. Dessutom försöker jag rida med ordentligt nertrampad häl. Något som jag också kan rekommendera är att titta på bilder av duktiga personer i olika faser över hindret, och plocka med det som de gör bra. Du skrev inget om någon tränare, du skulle kunna rådfråga han/hon isf.

Du som skrev om att du hade problem på 60-70cm höga hinder, av det jag läst tror jag nästan att du skulle behöva rida ganska mkt balans. Alltså låga studs utan stigbyglar och tyglar, och hoppa låga hinder där du känner att du är i balans, och försöka ta med det upp på lite högre.

Ja du vet ju en hel del redan egentligen:idea:

Det hänger ihop med knipta knän, skänkel bak o överlivet fram så när du kommer tillrätta med den ena så följer nog resten med:idea: Det handlar ofta om balans i grunden, som fio skrev.

Jag tror även du måste ha hästen mer framför hjälperna som det låter. Nu hamnar liksom hela du framför istället om du förstår hur jag menar och det är lätt med en som står emot så¨som du beskriver (ute)

Försök att även då driva bakifrån dvs lätt till spöt i rumpan om den inte ärligt går framåt, och håll dej själv bakom så att säga, inte framför hästen.

Jag håller om med hela benet i hoppningen, och över hindret så håller jag fortfarande om med den delen av benet som ar i kontakt med sadel och häst ialla fall, dvs. knä och vad, jag brukar försöka att inte hålla om med hälen...

Till TS, som några sagt korta lädren lite och tänk följa hästen liak väl i uppåt som neråt... och tänkt att du har vikten i fötterna men även att du har stöd i knä och vader :)

Försök att även då driva bakifrån dvs lätt till spöt i rumpan om den inte ärligt går framåt, och håll dej själv bakom så att säga, inte framför hästen.

Nu hamnar vi i ett helt annat kapitel men detta är redan provat, multipla gånger. Resultatet är en häst som visserligen ökar farten men som fortfarande är "bakom". Ju lägre tempo, desto ärligare går hästen fram och en elak gissning är att det beror på att hon då har mer tid att se sig omkring... Hon är väldigt snäll och lydig men med uppmärksamheten på omgivningen. Jag upplever det nästan som om hon tror att hon är min livvakt, hon har "ryggen" mot mig för att kunna spana efter hot.

Varför skulle du vrida om hela benet och INTe nudda knät med vulsttret? fick du någon förklaring på de?

KL

Tack allihopa för input! Ni tycks ju alla vara överens om att knäknip blir ett stort problem, så jag är nu helt inriktad på att försöka förändra det, helst utan att bli lämnad kvar när hästen hoppar som förra gången... :D

Ska hoppa imorgon och om två under händer kan jag först få med sambon och filma och sedan få tag på en firewirekabel så att jag kan lägga ut resultatet här - om det inte ser helt överdj-ligt ut, vilket det nog finns stor risk för :crazy:

Nu hamnar vi i ett helt annat kapitel men detta är redan provat, multipla gånger. Resultatet är en häst som visserligen ökar farten men som fortfarande är "bakom". Ju lägre tempo, desto ärligare går hästen fram och en elak gissning är att det beror på att hon då har mer tid att se sig omkring... Hon är väldigt snäll och lydig men med uppmärksamheten på omgivningen. Jag upplever det nästan som om hon tror att hon är min livvakt, hon har "ryggen" mot mig för att kunna spana efter hot.

Jag fortsätter bara lite på det andra:D

Jag rider en sån häst och jag tror hon på sätt och vis vaktar mej som du säger, det är nog lite "sto-grej" att göra det, bla kan hon om vi möter en människa som kommer för nära och säger något lägga öronen bakåt och visa "håll avståndet tack":cool:

Hon är också enormt vaksam som din. Men jag kan inte acceptera att hon står emot i ridningen nånstans, varken ute eller på ridbanan så jag tycker nog att det fungerar att kräva arbete framåt i alla lägen även ute. Hon får släppa på sin vaksamhet och det går också över ganska snabbt, men jag är noga med att hon svarar framåt ärligt och rider med låg hand och relativt lång tygel i början vilket uppmuntrar till en aning lägre form vilket i sin tur får henne mer avspänd och med arbete framåt.

Det är en lydnadsfråga såväl som allt annat. Jag förstår precis hur du menar men jag tycker inte du ska acceptera det, utan fortsätta rida henne och kräva arbete framåt.

Nog om den avvikelsen i ämnet, kul om du lägger in film:idea:

Sv: Sitsproblem i landning, dålig film

KL

Här kommer en film, har lagt in fråga om den på datorer då kvalitén är sjukt dålig, om någon har tips om hur man får det bättre tas de tacksamt emot (den är inte så här dålig på min dator, överförd via TV-kortet från analog kamera)

http://s9.photobucket.com/albums/a92/Asa_S/?action=view&current=Capture2.flv

Tyvärr är de andra 3 snuttarna för stora för Photobucket och det är synd för just den här ensam säger nog inte så mycket (det går ju knappt att se något heller :crazy:). Jag har släppt tyglarna från första upphoppet men över sista hindret hade jag någon tanke på att jag skulle släppa ner dem helt, därav viftandet efter sista hindret.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut... 2
Svar
32
· Visningar
6 579
Senast: Woffe
·
Hästhantering Hejsan! Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse. Jag vet att allt är nytt och så men det känns... 2
Svar
26
· Visningar
2 879
Senast: Coolfrees
·
Kropp & Själ För ungefär en vecka sedan började jag få en konstig smärta på höger sida. Det sitter strax under nyckelbenet. När jag andas in djupt så... 2
Svar
31
· Visningar
33 115
Senast: Sofie_B
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 202
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur