Sitter dessa bak o fram???

Sv: Sitter dessa bak o fram???

Detta har stötts och blötts otaliga gånger här på forat och mig veterligen finns ingen absolut sanning så jag brukar sätta dem på olika håll varje gång.

Jag tycker att det ser ut som att de sitter år rätt håll på utformingen av skydden men jag personligen spänner aldrig åt benskydd så man drar över senan vilket man gör på bilden..
Jag vill spänna kardborren åt andra hållet.

de är på rätt håll, enligt mig ska sista flärpen alltid vara bakåt. har dessa skydden själv och behöver man spänna så hårt att senan kläms är det en för liten storlek. aldrig varit med om att de snurrat, lossnat eller kasat ner på 4 års användning.

De sitter rätt. Det syns tex på utformningen "på strykdelen" som buktar bakåt. Så har alla skydd som inte har en symetrisk strykdel varit utformade som jag stött på. (Flera har skrivit att på bilden är resåren spänd baktill, men jag måste se konstigt för jag kan inte se att den delen är bak utan framtill.)

Senast ändrad:

Är de väldigt elastiska så vill jag spänna den elastiska delen bakåt på utsidan men dessa skydd från catago är ju rätt stumma och behöver inte sitta hårt för att stanna kvar och då tycker jag att de sitter rätt på bilden med ytttersta flärpen bakåt :)

Dom sitter fel! Det e ju större chans att hästen slår sig längre fram på kotan! Annars skulle jag skaffa en annan hovslagare!!!

Tycker de var skumma! Jag vill spänna bakåt och låsa framåt, för att undvika att man drar i senan.

Är de väldigt elastiska så vill jag spänna den elastiska delen bakåt på utsidan men dessa skydd från catago är ju rätt stumma och behöver inte sitta hårt för att stanna kvar och då tycker jag att de sitter rätt på bilden med ytttersta flärpen bakåt :)

Så gör jag också. Nu har jag inte sett just dessa skydd men jag har andra kotskydd med samma utformning som inte är elastiska. Behöver inte dra åt för att de ska sitta kvar och då oroar jag mig inte alls för att spänna den översta flärpen bakåt. Men skydd som är elastiska spänner jag helst åt andra hållet.

Man säger ju att man ska knäppa bakåt, och då sitter de rätt enligt bilden. Är de dock elastiska, vilket de ofta är, så föredrar jag att ha den elastiska delen över benet på framsidan, skenbenet, och inte över senan ibak, och alltså då tvärt om från bilden. Det är en smaksak och finns inget rätt eller fel för man kan ju motivera hur man än sätter dem :-)

KL

ha! Ha! Det är roligt att läsa alla svar för det är helt klart att många har väldigt olika/helt motsatta åsikter i frågan.
Helt ärligt, är det många som fått tag på en strykkappa där det inte syns på formen hur den ska sitta?

Eskadrons vanliga kotskydd är väl formade på ett sätt som gör att de sitter rätt på "insidan" oavsett vilket ben du sätter den på?

4496-4-510016153_streichkappen.jpg

Tillverkarna får börja skicka med bruksanvisning. För de måste väl veta hur det är tänkt att skydden ska sitta ;)

KL

Dom där sitter ju rätt eftersom att spännet ska knäppas bakåt men känns lite dumt med ett elastiskt kardborreband som ska fästas framåt!

Veredus har på sina young jump skydd skrivit "Right" och "Left", så det verkar som det är ett vanligt problem ;)

Om dom slår sig så långt bak så får man ju antingen be hoslagaren gör nåt åt det eller byta. Jag har sådana skydd fast av annat märke o dom e markerade me r o l!

KL

Dom där sitter ju rätt eftersom att spännet ska knäppas bakåt men känns lite dumt med ett elastiskt kardborreband som ska fästas framåt!

Veredus har på sina young jump skydd skrivit "Right" och "Left", så det verkar som det är ett vanligt problem ;)

Nej spännet är ju framåt på bilden och skyddslappen är bakåt

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 082
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Bussen är en metarfor för ens liv, där man själv sitter i förarsätet och kan styra bussen dit man vill. Men i bussen finns också en...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Scandi
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker... 2
Svar
30
· Visningar
2 531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka