Bukefalos 28 år!

Självbantande katt

L

lieverd

Vår katt har ett underligt beteende och jag undrar om era katter gör liknande?

Hon är en innekatt och har ganska lätt för att bli lite rund om magen, trots att hon de 4 senaste åren ätit foder för oaktiva katter (Royal Canin indoor och liknande). Hennes foderstat är uträknad för överviktiga katter. Hon är en mycket aktiv innekatt, iaf den tiden på dagen som familjen är hemma och springer mycket i raketfart upp och ner mellan våningarna.

Ungefär två gånger om året verkar hon få för sig att det är dags att banta, för då springer hon betydligt mycket mera och lämnar ungefär hälften av den mat som hon annars slukar. Detta har inget samband med pälsbyte eller löptid (steriliserad), utan kan komma helt plötsligt när hon börjar bli lite väl rund. Efter ungefär en månad går hon tillbaka till sin normala livsstil, dock lite slankare. :D

Är denna typ av självbantning vanligt hos katter?
 
Sv: Självbantande katt

har aldrig hört om det innan, men hon verkar ju inte må dåligt av det :)
 
Sv: Självbantande katt

jo vår katt bantar sig själv ibland. Det är perioder då hon äter mycket, och blir lite för rund, sen så äter hon mindre ett tag trots samma tillgång och erbjudande av samma mat, och blir fin igen. Hon har gjort så i alla år vi haft henne (ca 8-9 år).
 

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 728
Senast: Strict
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 468
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Sassy
·
Katthälsa Så, jag har sedan ungefär 1,5 - 2 veckor tillbaka sett över mina katters matvanor då den ena behöver banta ordentlig. Är under processen...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: nangiialaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp