Självskadeärr, vad är era åsikter?

Sparrisen123

Trådstartare
Trots att det fortfarande är kallt så man halvt fryser ihjäl, så är det ju snart vår och sen sommar, och med den tiden på året kommer också det där med att springa omkring halvt naken. Och med det kommer frågan - självskadeärr, okej att visa eller inte?
Med "visa" menar jag självklart inte att man springer runt och stolt visar upp ärren för alla man träffar på, men är det t.ex. okej att ha linne/kortärmat om man har ärr på underarmarna? Shorts om man har ärr på låren? Bikini om man har ärr på magen? Ni fattar själva.

I vilka sammanhang är det okej, när är det inte okej? T.ex. bland barn, släktingar, vänner, okända människor, på stranden, på stan, på festival, på restaurang...?

Jag är inte speciellt intresserad av svar som "Känner du dig bekväm i situationen så kör på" för självklart är det så, ingen med självskadeärr går väl runt och visar dem om personen inte känner sig okej med det. Men jag är intresserad av vad ni tycker!
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Sålänge det är läkta ärr får man gå som man själv vill och tycker. Kan själv inte låta bli att reagera, kanske kika lite och bli lite illa till mods om jag ska vara helt ärlig men det har väl inte riktigt med saken att göra.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Rör det läkta ärr anser jag personligen att det alltid är okej, självorsakade ärr eller inte.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Självklart är det okej att klä sig som man vill! (sålänge det inte är stötande :p)

Om jag ser till mig själv skulle jag skämmas ihjäl om jag hade ärr jag gjort med flit på mig själv, så jag skulle nog dolt dom.

Men det kan ju handla om något som hände för länge länge sedan, och man vill såklart inte skyla sig resten av livet, och det ska man inte behöva heller.


En annan fundering är vad man ska svara om barn frågar?
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Alla får göra som dom vill.
Är det någon situation den självskadade känner sig obekväm med att någon ser ärren så får väl h*n skyla sig.
Det är upp till den självskadade och inte någon annan.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

En annan fundering är vad man ska svara om barn frågar?

Precis, det är såna saker jag tänker på.
Då tycker jag att man antingen ska ha ett bra svar klart redan som man kan ge barnet, eller så bör man dölja ärren om man umgås med/kommer att prata med barn.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag tycker inte folk ska behöva dölja att de mår eller har mått dåligt. För att använda en floskel så har alla en massa ärr, en del är synliga och andra inte, en del kommer från olyckor och en del är självförvållade. Har svårt att sådär på rak arm komma på någon situation då jag ser det som rent olämpligt att visa självskadeärr, lika lite som jag skulle se det som olämpligt att visa ärr från brännskador eller operationer.

En vän till mig har många ärr från när hen skadade sig själv. När barn frågat var ärren kommer ifrån har hen svarat att hen en gång i tiden mådde väldigt dåligt och då gjorde illa sig själv, varken mer eller mindre. Man ska förstås välja sina ord när man pratar med barn om sådana här saker men att vara ärlig med vad det handlar om ser jag inget fel i.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag har rätt mycket ärr på armarna. En del ser ut som jag orsakat dem själv men det är inte fallet. Jag har inga problem att visa mina ärr och ser inget fel med det. Har även kompisar som har ärr som de orsakat själva och de har inga problem med att visa dem och jag har inga problem att se dem.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

I sådana situationer har jag, beroende på barnets ålder, svarat att jag burit på en elak katt. :p
Annars hade jag nog om möjligt frågat föräldrarna, om de anser att det är lämpligt att just deras barn eventuellt får höra sanningen (fast i väl valda ord).
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Det är jämt okej. Frågar barn säger man väl bara att man gjort illa sig, onödigt att gå in på detaljer kanske.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag täcker inte mer än vad jag skulle ha gjort om jag inte hade haft ärr (dvs, jag går i linne, kjol etcetera trots att jag har ärr). Mina är läkta.

Det har hänt att barn har frågat. Då säger jag bara att jag var sjuk när jag var yngre och att jag fick de då. De flesta blir lite besvikna när de får höra det - de förväntar sig nog något coolare. Bästa någonsin måste varit den lilla tjejen som suckade "Jaha... jag trodde du blivit riven av en tiger". :D
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Ja, jag tycker det är okej att "visa".

Ang. barn så beror det väl på hur de ser ut, men närmast tillhands hade nog varit att säga att jag hade blivit riven av djuren, om jag hade haft några.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Självklart är det okej att klä sig som man vill! (sålänge det inte är stötande :p)

Om jag ser till mig själv skulle jag skämmas ihjäl om jag hade ärr jag gjort med flit på mig själv, så jag skulle nog dolt dom.

Men det kan ju handla om något som hände för länge länge sedan, och man vill såklart inte skyla sig resten av livet, och det ska man inte behöva heller.

Men alltså, jag förstår inte riktigt. Om man nu har ärr, varför skämmas för dem per automatik? Och om man inte gör det, borde man verkligen behöva skämmas för ärr? Det är liksom skillnad på att vara stolt över dem, skämmas och helt enkelt leva med att de finns där..

Det handlar ju inte om att gå runt och "trycka upp" ärren i allas ansikte, så jag kan inte förstå varför det är så viktigt att det ska ha skett för länge länge sedan? Jag har då inte under alla år med självskadebeteende låtit bli att ha linne på mig om jag vill, oavsett hur gamla mina ärr har varit. Borde jag väntat i flera år menar du?

Och stötande, vem avgör det? Min farmor som tycker alla med tatueringar är kriminellt pack? Regeringen? Du? Så länge man inte skadar/kränker någon annan eller har klädkoder att följa så får man väl ha på sig precis vad man vill oavsett om det är ett för litet rosa linne, sopsäck eller kostym?
 
Senast ändrad:
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag själv bryr mig inte nämnvärt och förvånas aldrig av att folk jag möter många gånger har mått extremt dåligt.

Men som flera påpekat, om man har mycket ärr och tänker gå ut med kläder som gör att ärren syns, så kan det vara en bra idé att ha en liten plan för vad man säger om någon frågar. Förr eller senare står någon där och frågar och då kan det vara rätt skönt att på förhand ha en idé om vad man ska svara.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag har både självskadeärr och brännmärken från mitt förra jobb på armarna som är flera cm stora, var länge sen jag brydde mig nämnvärt om de så ja jag går i bikini, linne, t-shirt!

Skulle jag försöka täcka för varenda ärr jag har så skulle jag nog få bära burka!
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag tycker i ärlighetens namn ingenting om det. Det finns ingen situation jag kan komma på där man inte skulle kunna visa att man har ärr. Jag tycker snarare att det är bra om fler var avslappnade med den typen av ärr, det skulle nog kunna hjälpa till att göra det hela mindre tabu.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Men alltså, jag förstår inte riktigt. Om man nu har ärr, varför skämmas för dem per automatik? Och om man inte gör det, borde man verkligen behöva skämmas för ärr? Det är liksom skillnad på att vara stolt över dem, skämmas och helt enkelt leva med att de finns där..
Jag tycker det känns väldigt löjligt att skära sig själv istället för att ta tag i sina problem eller något sånt där, därför skulle jag känna mig väldigt löjlig om jag hade haft såna ärr. Jag har själv mått enormt dåligt i perioder och kan på sätt och vis förstå, men ändå inte. Så jag säger bara att jag skulle skämts enormt om jag hade haft såna.

Och stötande, vem avgör det? Min farmor som tycker alla med tatueringar är kriminellt pack? Regeringen? Du? Så länge man inte skadar/kränker någon annan eller har klädkoder att följa så får man väl ha på sig precis vad man vill oavsett om det är ett för litet rosa linne, sopsäck eller kostym?
Syftar mer på stötande som i att gå i stringbikini på ICA. Sen om någon har på sig en sopsäck eller har massa tatueringar, det är inte allmänt stötande.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Du klär dig naturligtvis som du vill när du vill. Och du har ingen som helst skyldighet att förklara dig.

Ingen hade väl bett någon med operationsärr att t.ex. avstå bikini?
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Tack för alla era svar! Det verkar ju som att de flesta tycker det är helt okej att visa sina ärr.
Fast jag insåg nu att det kanske inte är vår generation som är den som dömer hårdast, utan det är antagligen äldre människor som har mest åsikter om sådana ärr. Generellt alltså.
 
Sv: Självskadeärr, vad är era åsikter?

Jag tycker snarare att det är bra om fler var avslappnade med den typen av ärr, det skulle nog kunna hjälpa till att göra det hela mindre tabu.

Det ligger det nog en hel del i. Just för att det är så tabubelagt så döljer många sina ärr, och då tror "alla andra" att man är den enda som har ärr osv. Fast så kanske det i själva verket inte alls är, så om fler "vanliga människor" var avslappnade till sina ärr kanske det kan underlätta även för andra med självskadeärr.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gjorde för några år sedan en GBP-operation och har sedan dess gått ner runt 60kg. Jag har fortfarande några kilon kvar men är ändå...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp