'Självsprickor' på tungan

Shaggy

Trådstartare
Under närmare en vecka har jag haft ont i tungan. Det har känts som den varit sönderfrätt. När jag snabbt slängt en kik i spegeln så har jag inte sett något konstigt och därmed inte förstått varför den gör så ont. Allt jag äter känns som om det består av ren syra. Nu tittade jag lite nogrannare på den och insåg att eftersom jag letat röda irriterade områden så är det begripligt att jag inget sett. Problemet är något som mest ser ut som 2 st självsprickor. Den ena sitter mitt på i vecket och är ca 3 cm lång, den andra är ca 1 cm lång.
Någon som har något tips på hur man får det att läka? Nästan varje gång jag äter så retar jag ju området.
 
@Shaggy: Jag instämmer i att det kan vara svamp. Jag får det ofta (både i munnen och underlivet) pga immundämpande medicinering. I munnen märks det först som en beläggning som inte försvinner fast man borstar ordentligt och att maten smakar underligt. Nu går det aldrig så långt som till sår på mig eftersom jag känner igen det tidigt och behandlar. Ett besök hos en läkare är befogat.
 
C-vitmainbrist har jag svårt att tro på då jag ätit väldigt mycket frukt och grönt de senaste månaderna. Svamp vore så typiskt, vill verkligen inte gå till vårdcentralen som blivit usel sedan alla läkarna sa upp sig samtidigt och det nu bara är stafettläkare.
 
C-vitmainbrist har jag svårt att tro på då jag ätit väldigt mycket frukt och grönt de senaste månaderna. Svamp vore så typiskt, vill verkligen inte gå till vårdcentralen som blivit usel sedan alla läkarna sa upp sig samtidigt och det nu bara är stafettläkare.

Inte något jag egentligen rekommenderar men det går att köpa 150mg flukonazol receptfritt. Är det svamp försvinner den av det.
 
Jag väntar till efter helgen. Ska försöka äta lite snällare än jag gjort då jag inte visste att det var sår så får jag se om det läker av sig självt. Det började kännas lite bättre tills jag lyckades äta något riktigt surt då det gick upp igen.
 
Jag väntar till efter helgen. Ska försöka äta lite snällare än jag gjort då jag inte visste att det var sår så får jag se om det läker av sig självt. Det började kännas lite bättre tills jag lyckades äta något riktigt surt då det gick upp igen.

Man kan faktiskt få sådant om man äter mycket surt också. Särskilt hårda sura godisbitar.
 
Inga sura godisar men ätit tomater och de har blivit rätt 'giftiga' redan nu. Vintertomater är rena döden för min tunga.
 
Inga sura godisar men ätit tomater och de har blivit rätt 'giftiga' redan nu. Vintertomater är rena döden för min tunga.

Ja det är inte helt ovanligt att reagera så på tomater och då särskilt vintertid. Personligen tycker jag att körsbärstomater oftast är snällare.
 
C-vitmainbrist har jag svårt att tro på då jag ätit väldigt mycket frukt och grönt de senaste månaderna. Svamp vore så typiskt, vill verkligen inte gå till vårdcentralen som blivit usel sedan alla läkarna sa upp sig samtidigt och det nu bara är stafettläkare.
Även stafettläkare har kunskap
 
Jag menar att det inte finns någon ordinarie anställd läkare utan verksamheten sköts helt genom inhyrda läkare.
Vad har anställningsformen att göra med om de är kapabla att kolla din spricka i tungan? Det är så här det kommer att se ut i framtiden, så har det sett ut i många år också. De bästa läkarna jag haft har varit stafettläkare, och jag har haft många.
Man kan ju inte följa med sina gamla läkare när de flyttar, och om de dör blir du utan.
 
Vad har anställningsformen att göra med om de är kapabla att kolla din spricka i tungan? Det är så här det kommer att se ut i framtiden, så har det sett ut i många år också. De bästa läkarna jag haft har varit stafettläkare, och jag har haft många.
Man kan ju inte följa med sina gamla läkare när de flyttar, och om de dör blir du utan.
Jag förstår fortfarande inte vad detta har med saken att göra. Problemet är att det är lotteri att gå dit. Ena gången får du den perfekta läkaren nästa får du ett totalt stolpskott. I det läget känns det för mig vettigare att se om det självläker innan jag slösar bort pengar på ett läkarbesök. Något fel i det?
 
Jag förstår fortfarande inte vad detta har med saken att göra. Problemet är att det är lotteri att gå dit. Ena gången får du den perfekta läkaren nästa får du ett totalt stolpskott. I det läget känns det för mig vettigare att se om det självläker innan jag slösar bort pengar på ett läkarbesök. Något fel i det?
Nej, men så låter det inte i svaren
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Lotti
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 033
Senast: HannaZ
·
E
Hästvård Upptäckte häromdagen på min ponny ett mycket konstigt fenomen som jag inte blir klok på vad det kan vara :S Ungefär på mitten av övre...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: efff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp