Svettfläck/muskelskada

Lotti

Trådstartare
Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon hade i mitten av juli fått riktiga skavsår på båda hasorna vilket både jag och vet tror att hon "satt" sig på ändan. Efter några dagar upptäckte jag även att hon var JÄTTESVULLEN på hö skinka, hela baken var förskjuten/sned av svullnaden. Verkar inte som hon hade speciellt ont. Uppkom även då en riktigt blöt svettfläck som fortfarande finns kvar, men kommit och gått. Det har varit ett par dagar som den är borta men man har sett tydligt vilket område som brukar vara svettigt. Området är ca 10 cm brett och 20 cm långt. Har även sett att nya märken på hasorna uppkommit i alla fall en gång till men inte lika kraftiga. Har hon gått omkull igen...? Hon verkar ha nån typ av klåda där svettfläcken är och området runt omkring, för hon tycker om när man borstar henne t o m med piggborsten. Hon äter, rör sig kanske lite stelare nu efter händelsen. I fredags hände ngt konstigt. En stallkompis höll på att fixa med sin häst i stallgången medan min är kvar i stora lösdriftsboxen, tjejen hör en rejäl duns och där ligger min häst på sidan och rullar med ögonen. Tjejen trodde hon skulle dö. Men hästen reste sig efter en kort stund men var lite orolig/stressad i 10-15 min och sedan uppkom svettfläcken igen. Nu har det varit där över hela helgen och även ikväll. Hon har blivit aggressiv mot de andra hästarna som hon vill vara ifred i boxen, jagar ut dom. Hänger sig över till boxen om jag har henne i stallgången, irriterad. Men inte mot mig, tycker om att bli borstad och så. Har haft vet ute idag men de står ju alltid som ett frågetecken när det gäller ....? Fick rådet att ev prova med Metacam (?) och se om svullnaden lägger sig men troligtvis kommer det tillbaka. Visst hon är 25 år, ser inte så glad ut längre och jag har en viss tanke MEN ville ändå lyfta detta med någon. Blir det av så stödjer vet mitt beslut .... ja vad annars ! Det vi diskuterade var ju faktiskt även säkerheten. Vem vet när hästen ev faller omkull igen, kanske under ridning och då finns ju risken att hamna under och även medryttare kanske drabbas. Hon kan ramla omkull en natt och skada sig och inte tar sig upp .... Är det ursäkter ? Vet inte..... Har alltid sagt att man får inte vara egoistisk utan tänka på djurets bästa. Är det någon som vill får ni gärna svara .....​
 
Bra att du tagit ut vet, förstår att de har svårt att svara på vad det kan vara.
Angående svettfläcken skulle jag tippa på nervskada i så fall, men det är nog av underordnad betydelse.
Det verkar ju ganska uppenbart att hästen vid upprepade tillfällen fått anfall och fallit, det låter ju som EP eller liknande. Med tanke på åldern är ju en tumör inte utesluten.
Det låter som att du ändå vet vad som tyvärr är bäst för henne nu, bättre att hon får somna medan hon mår jämförelsevis bra jämfört att hon faller nattetid och blir liggande många timmar innan hon får hjälp.

Som utomstående är svaret ganska självklart, men jag vet av egen erfarenhet att det inte är lika enkelt att ta det där beslutet när djuret i fråga faktiskt inte är akut sjukt och till synes, för stunden, ser frisk ut.

Massor med styrkekramar till dig, detta är det värsta med att ha djur :cry:
 
Tack! Det värmde. Ja egentligen hade jag nästan bestämt mig i helgen, men ville ändå att vet skulle komma det känns bättre, fast jag kanske lät lite bitter i mitt första inlägg. Man har ju svårt att acceptera denna typ av beslut men det känns bra nu, fast jobbigt. Hon ska få ett värdigt slut efter alla dessa trofasta år, hon har varit helt otrolig. Känns även bättre efter att idag har läst flera inlägg som kommit in de senaste dagarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp