Bukefalos 28 år!

Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

HannaZ

Trådstartare
För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig själv).

Hon fick den strax nedanför hasen hö bak. Hon försökte ju slå sig fri och lyckades även sparka sig på insidan av samma ben. Hon satt inte fast länge utan när jag insåg vad som hänt (ledde henne genom stallet) så kastade jag mig ut genom stalldörren och hon kom efter.

Jag åkte och lyste senan ett kort tag efter och det var bara en svullnad under huden.

Ett tag senare så röntgade vi också benet eftersom svullnaden inte la sig. Inga frakturer.

Fick ett antal behandlingar med laser och kollas av kiropraktor ca var 5:e vecka.

Nu för kanske 2-3 månader sedan så var jag till en annan veterinär ock lyste senan igen för säkerhets skull, inga synliga skador.

Svullnaden har alltså gått ner efterhand men det har kommit och gått. det är dock fortfarande så att hon är förtjockad när man känner nedanför hasen kring senan och hon fyller ut mellan senorna. Inte jättemkt men ändå tydligt.
Sen när hon rört sig så är det bättre men aldrig lika ren som på det andra benet. Eller ren är kanske fel uttryck, för hon är inte svampig alls utan det är mer som att hela området är förtjockat, vilket ju iofs är rimligt med tanke på att slangen drog åt om ett väldigt avgränsat område när hon fösökte slå sig loss.

Hon har ju uppenbarligen skadat området även om det inte verkar vara en regelrätt senskada eller fraktur men jag undrar ändå hur lång tid såna här saker kan ta.

Hon har satts igång lugnt, fick vila bra mkt längre än vad veterinären tyckte, men gick i stor hage, Går verkligen inte speciellt hårt. varierat ute och på ridbanan men i alla gångarter och även små skutt (typ 50 cm max).

Hon verkar inte brydd om det och har inte ont när man palperar. Har fått ett litet överben på insidan (hon sparkade ju sig) men det är inte så välavgränsat.

Vad ska man tro liksom .
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

Är lite trött efter en lång dag, men jag hänger inte riktigt med.
Är hästen konstaterat halt av veterinär? Eller vad har du gjort hos vet utom att kolla sena och fraktur?
I min värld låter 8-9 månader som en långtid, känns som om det borde vara en allvarligare skada för att orsaka detta, inte en vattenslang som du beskriver det.

/B
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

Fattar inte heller . Är din rubrik den diagnos som satts av veterinär ?
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

Diagnosen är subcutan blödning. Hon var initialt (från dag 2) halt men detta berodde nog snarast på att hon svullnade (lättare lymfangit) och att hon var öm. Hon är kollad rörelsemässigt på återbesöket.

Vattenslangen låg alltså runt en hörna inne i stallet. Jag var ouppmärksam och hon fick in bakbenet när hon rundade hörnan och fick då panik. Slangen sitter i en vinda och var utdragen och fäst utanför stallet så när hon slog så tog det ju emot rätt rejält, dessutom sparkade hon sig själv men endast liten sårskada på insidan av underbenet.

Två veterinärer har kollat med ultraljud och där syns ingen skada. Hon är dessutom röntgad och plåtarna är helt ua.

Hon är alltså konstant något förtjockad i området strax nedom hasen/övre delen av senorna och hon är från och till utfylld mellan senorna etc i detta området. Blir bättre av rörelse och det är inga stora svullnader vi talar om män ändå.

Jag tycker bara att det är så utdraget med tanke på att hon inte har någon konstaterad skada, men uppenbarligen jobbar vävnaden med någonting.

Har linimentat från och till men tror ärligt talat inte så jättemkt på att det har effekt.

Första månaderna stod hon med B&T på nattetid.
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

En elevs häst fastnade på något jäkla vänster i gallret över fönstret i boxen och slet in det i boxen och drog sönder sig(skar sig på fönstet etc med).
Nu minns jag inte om det var åverkan på senor eller ej. Men oavsett: även nu efter allt är helt läkt och ultraljudat ok och hästen ingångsatt sen bra länge är hon lite småtjock på det benet då och då(oftast ngt, ngt iaf). Det är inte i senorna.
Veterinären sa att hon förmodligen alltid kommer vara mer benägen att bli tjock i det benet.
Vävnaden är lite småskadad permanent(uttänjd liksom). Men hon ska inte ha ont av det.

Det är alltså ingen jättetjockhet. Men lite skillnad mot andra bak.
Det går då alltid ned/bort vid motion.

Kanske är så med din om nu vet kollat och ok:at.
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

Svårt att säga på ett forum såklart, men en viss påverkan av ärrvävnad kan ju kvarstå länge och ibland för alltid.
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

En elevs häst fastnade på något jäkla vänster i gallret över fönstret i boxen och slet in det i boxen och drog sönder sig(skar sig på fönstet etc med).
Nu minns jag inte om det var åverkan på senor eller ej. Men oavsett: även nu efter allt är helt läkt och ultraljudat ok och hästen ingångsatt sen bra länge är hon lite småtjock på det benet då och då(oftast ngt, ngt iaf). Det är inte i senorna.
Veterinären sa att hon förmodligen alltid kommer vara mer benägen att bli tjock i det benet.
Vävnaden är lite småskadad permanent(uttänjd liksom). Men hon ska inte ha ont av det.

Det är alltså ingen jättetjockhet. Men lite skillnad mot andra bak.
Det går då alltid ned/bort vid motion.

Kanske är så med din om nu vet kollat och ok:at.

Ja veterinär nr 1 sa att det kan vara svullet under lång tid, men det är ju lite oprecist. Det var lite någon sån här erfarenhet jag var ute efter. Jag har märkt att hon blir lite svullen dagen efter träning, mest på morgonen, sen går det ner och det är inte så att det blir någon konstant försämring. Svullnaden sitter i övre halvan av underbenet bak, blir liksom lite mer jämntjock här och senorna är inte definierade som på det andra bakbenet. Den permanenta förtjockningen sitter från nederdelen av hasen typ senornas infästning och en bit ner, ytliga och djupa böjsenan verkar vara bredare på nåt sätt men det är väl antagligen ärrvävnad i underhuden eller vävnaden runt senorna härunder, senorna är ju ultraljudade 2 gånger.

Man är så petig och säkerhetsmedveten och så tappar man fokus och slarvar och så händer nåt sånt här. Nåja, det kunde gått värre.
 
Sv: Svullnar av och till långt efter skadan. Blödning mellan senorna hö bak.

Svårt att säga på ett forum såklart, men en viss påverkan av ärrvävnad kan ju kvarstå länge och ibland för alltid.

Ja det är väl kanske så i detta fallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 214
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 980
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp