Bukefalos 28 år!

Självständigt? Vad innebär det?

Magiana

Trådstartare
Jag sitter här och ska försöka deklarera. Förra året hade jag en del inkomster från min hemsida som översteg utgifterna. Jag har inte rört hemsidan under året så jag har tänkt att det nog räknas som hobbyinkomster. Men nu undrar jag vad skatteverket menar med "självständigt".

Citat:
"När man bedömer vilket inkomstslag verksamheten hör till tittar man främst på tre kriterier: självständighet, varaktighet och vinstsyfte.

Näringsverksamhet
Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet."


Hemsidan är ju varaktig i och med att den är aktiv och ligger ute på nätet, även om jag inte jobbar med den. Vinstsyfte finns också för om den inte gav pengar skulle jag stänga den. Men är den självständig? Den ger mig alla fall inte min huvudsakliga inkomst, då inkomsten från min (heltids)anställning överstiger inkomsterna från hemsidan med rätt god marginal, även om det inte bara är fikapengar det rör sig om. Hemsidan har inget att göra med min min huvudsakliga sysselsättning. Är hemsidan självständig då? :crazy:

Om hemsidan skulle räknas som näringsverksamhet, hur gör jag då? Måste jag starta företag? Tidigare var jag egenanställd för hemsidans räkning så jag slapp tänka på det här, men det lades ner i mars förra året. Sedan dess har jag bara stoppat huvudet i sanden och tänkt att jag löser det sen.
 
Jag sitter här och ska försöka deklarera. Förra året hade jag en del inkomster från min hemsida som översteg utgifterna. Jag har inte rört hemsidan under året så jag har tänkt att det nog räknas som hobbyinkomster. Men nu undrar jag vad skatteverket menar med "självständigt".

Citat:
"När man bedömer vilket inkomstslag verksamheten hör till tittar man främst på tre kriterier: självständighet, varaktighet och vinstsyfte.

Näringsverksamhet
Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet."


Hemsidan är ju varaktig i och med att den är aktiv och ligger ute på nätet, även om jag inte jobbar med den. Vinstsyfte finns också för om den inte gav pengar skulle jag stänga den. Men är den självständig? Den ger mig alla fall inte min huvudsakliga inkomst, då inkomsten från min (heltids)anställning överstiger inkomsterna från hemsidan med rätt god marginal, även om det inte bara är fikapengar det rör sig om. Hemsidan har inget att göra med min min huvudsakliga sysselsättning. Är hemsidan självständig då? :crazy:

Om hemsidan skulle räknas som näringsverksamhet, hur gör jag då? Måste jag starta företag? Tidigare var jag egenanställd för hemsidans räkning så jag slapp tänka på det här, men det lades ner i mars förra året. Sedan dess har jag bara stoppat huvudet i sanden och tänkt att jag löser det sen.

Självständighet innebär att det är man själv som styr sin verksamheten. Är den inordnad under någon annans verksamhet eller är det du själv som driver den. Har du t.ex. någon annan som arbetsleder verksamheten så kan det istället räknas som inkomst av tjänst.
 
Hemsidan är min, jag har ingen hjälp med den och har inga samarbeten med någon.

I skatteverkets broschyr står det:

Hobby är något du utövar på fritiden.
Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.


Ovanstående stämmer ju precis.

Det står vidare:

Tjänst (Hobby)
Om verksamheten inte ska beskattas i något av
inkomstslagen näringsverksamhet eller kapital hör den
till tjänst.
Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet
och annan inkomst av tjänst.
• Om verksamheten är knuten till en anställning eller
till ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera
uppdragsgivare behandlas den på samma sätt som
andra tjänsteinkomster. I sådana fall lämnar
arbetsgivaren eller uppdragsgivaren kontrolluppgift
på ersättningen och betalar socialavgifter i form av
arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
• Om verksamheten är självständig och varaktig men
saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet.
Beskattning sker för sig inom inkomstslaget
tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i
form av egenavgifter.


Det var vid sista punkten jag blev tveksam eftersom vinstsyfte finns. Om min hemsida nu inte kan räknas som en hobby trots att jag inte aktivt håller på med den, för att den uppfyller kriterierna självständighet, varaktighet och vinstsyfte, hur hanterar jag det?
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 561
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Citat ur en blankett jag hittade på skatteverkets hemsida: "För att det ska vara näringsverksamhet ska det vara fråga om yrkesmässig...
Svar
2
· Visningar
2 266
Senast: psychogrrl
·
M
Hästmänniskan Jag har letat och läst på både företagarguiden och skatteverkets hemsida, men jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra...
2
Svar
24
· Visningar
15 816
Senast: Intermezzo
·
Hästmänniskan Jag har en enskild firma som från 1998 till december 2000 drevs som en datakonsultverksamhet. Sedan dess har företaget legat vilande...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: Lunagarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp