Bukefalos 28 år!

Sjuk hund...

B

Bagarn

Tänkte ni kunde hjälpa mig ifall ni vart med om ngt liknande. Min welsh springer spaniel hoppade upp i sängen vilt flåsande i natt och la sig ner där och darrade. Vi trodde att hon drömt ngt hemskt och jag tröstade henne lite... men när jag kom hem från skolan berättade mamma att hon varit jätte nere hela dagen. Darrat och inte velat röra sig, inte ätit och inte druckit. Så vi for till veterinären och han kände att hon var lite spänd i magen, men han kunde inte hitta ngt annat så vi for hem igen.
Nu är hon fortfarande nere och darrar och vill inte röra sig mkt (förutom när vi är utomhus då hon blir lite gladare, dock inte hälften så glad som hon brukar vara...).

Är det ngn som har en aning om vad det kan vara för ngt? Och om det är magen som gör ont (vilket vi tror) kan man göra ngn sorts massage eller ngt annat för att få henne att må bättre?

VÄLDIGT tacksam för svar.
Kramar
 
Det låter ju inte bra med hunden :(. Vad gjorde veterinären vid undersökningen? Ibland kan ju hundar få i sig tygbitar eller snören via leksaker eller mattor mm och att de stoppar upp tarmarna. För att vara säker på att något främmande föremål inte har kommit i tarmarna måste man röntga. Håll även koll på om hunden bajsar som vanligt eller ej.

Håll också koll på hundens vätskenivå - om du nyper hunden i rumpan eller vid bogen så ska skinnet "sjunka tillbaka" direkt - annars är hunden uttorkad och det är inte alls bra. Var försiktig med vad du ger din hund att äta. Om hunden är dålig i magen ge näringslösning (jag har inte receptet i huvudet men det består av vatten, salt och druvsocker som kokas och ges när det har svalnat). Vad som nu sägs om mat beror naturligtvis på vad som är fel - vid vanlig gastrit eller enterit brukar man svälta hunden ett par dagar med näringslösning samtidigt som hunden får penicillin - därefter ska hunden få lättsmält mat som kycklingkött eller mager fisk, samt lite ris (små portioner).

Om din hund fortsätter må dåligt skulle jag inte alls tveka att åka till veterinären igen - hellre en gång för mycket än för lite.

Lycka till!
 
konstigt att veterinären skickade hem henne :confused:. det här låter ju verkligen udda. har ni mätt puls och andningsfrekvens? är båda förhöjda tyder ju det på smärta. om hunden inte blir bättre på ngt dygn tycker jag att ni ska åka till vet (en annan!) igen. är hunden uttorkad (nyptestet) och om det inte går att få i henne ngn vätska, ska ni genast åka in för dropp. mat kan de klara sig utan ett bra tag, men inte utan vätska.
åker ni till vet igen, kräv att få hunden ordentligt undersökt med röntgen och/eller blodprov osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 485
Senast: s957
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 896
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp