Sjuk kisse - vad är det?

Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Det har blivit lite bättre, tack och lov. :)

Ännu vet inte veterinären vad Cassie led av, eller lider fortfarande av. Jag hämtade hem henne i går. Det var en mycket dämpad katt som klev ut ur transportburen, påtagligt matt. Hon klev runt i lägenheten och hoppade nästan direkt upp på fönsterbrädan för att bli utsläppt. Veterinären har dock sagt att kissen bör hålla sig inne nu ett tag för att inte fresta på mer än nödvändigt. Just nu är det också väldigt viktigt att hon äter över huvud taget. Vad hon äter är inte det viktigaste, utan bara just att hon äter något, för att inte levern ska ta mer skada än nödvändigt. Jag har därför inhandlat allehanda gott, vad jag tror att jag kan lyckas få i henne.

Efter hemkomsten lyckades jag få henne att äta några matskedar tonfisk, men det var också allt.

Att få Cassie att äta är dock inte alls så lätt. Hon som annars var så matglad, är nu högst ovillig till att äta. Jag lyckades truga i henne 3 tunna skivor påläggsskinka och en eller två räkor, några ml skinkost och några kattgodisbitar på lunchen, men det var allt. Hon slickade och ville gärna äta mer, men det var som att hon inte kunde förmå sig till det. När hon stoppade in en bit i munnen tuggade hon runt den och sedan åkte den ut igen. Jag tog då lite Hills a/d i en liten spruta och var så elak nog att tvångsmata henne, för ju mindre hon äter, ju sämre lär hon må.

Nu ikväll slickade hon i sig någon tesked leverpastej, och har ätit någon skinkbit, men annars är hon måttligt förtjust i ätandet. Jag har allehanda matbitar uppdukade i köket, och då den andra katten inte äter något annat än torrfoder, är det lätt att se ifall Cassie har ätit något under natten.

Nu är det bara att hoppas att hon fortsätter att äta det lilla hon gör, och att medicinerna hon får är verksamma. Nästa vecka ska vi på återbesök hos veterinären, de kommer då att ta några blodprover tror jag, för att se hur värdena är nu. Jag hoppas innerligt att de har förbättrats då.
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

En uppdatering, då det nu är några år sedan Cassie var sjuk.

Efter sjukdomen, som högst troligen orsakades av ofrivillig svält, så är hon numer en kräsen katt vad gäller kattmat. Vi fodrar katterna enbart med torrfoder.
Innan insjuknandet hade vi några veckor tidigare gått över till Nutra Nuggets, istället för Orijen som vi haft i många månader. Orijen var slut hos djuraffären, därför blev det ett annat märke, och eftersom alla var ungefär lika dana i innehåll, blev det Nutra Nuggets. Vi har två katter och den andra, Birma, åt nog Nutra Nuggets med god aptit, medan Cassie inte gjorde det. Således märkte vi inte att det gick åt mindre mat än tidigare, och så gick det som det gick...
När Cassie var på bättringsvägen så blev proverna bättre, och vi slapp åka mer till veterinären. Trots allt var inte värdena katastrofala när hon var som sämst, därför rimmade det inte helt med den sjukdomsbild hon visade upp.

Idag är hon fullt frisk :), men mycket mer kräsen. Vi blev rådda att köpa Royal Canin Exigent som ska vara mycket smaklig och det åt hon lång tid efteråt, flera år. Sedan tyckte vi väl att hon lade på hullet lite väl mycket, så nu har vi RC Indoor.
Orijen äter hon inte längre. Vi köpte en provpåse häromdagen och hon tar någon tugga, sedan vänder hon. Vi har flera skålar med olika mat i, och det går åt av dem alla, men i ojämn takt. Royal Canin går det åt mest av.

Orsaken var helt klart svält och det är inte så lätt att uppmärksamma det med flera katter i hushållet när de inte påkallar uppmärksamhet när de är hungriga.
Även fastän vi vill byta till en kattmat med mer köttinnehåll (t ex Orijen) så ratar Cassie det. Antagligen pga att de andra sorterna är så parfymerade att de lockar till att ätas, medan Orijen verkar vara oattraktivt.
Birman äter det mesta, mest för att hon måste tror jag. Hon är inte så kräsen i mat, men äter aldrig några mängder utav någon mat, oavsett vad vi serverar.

Läxan vi har lärt oss är att alltid iaktta katterna när vi köpt ny mat. Intresserar de sig för den, och kvarstår intresset?

Veterinären tycker att Cassie är för tjock när vi är där för årlig vaccination, och det har han väl rätt i, men vi törs inte byta mat hur som helst heller. Hellre överviktig och vid liv, än slim och död. (När hon var dålig var hon heller inte i dåligt hull, därför trodde de då inte på svält som orsak.)
Att servera mat morgon och kväll är egentligen också för få tillfällen om dagen, för en katt som äter lite nu och då. Vi vill ju inte att hon ska hamna i svält-läge igen.

Vi är glada för att hon klarade livhanken. :)
(Eftersom hon låg inne över påskhelgen, så slutade notan på drygt 17.000 kr för sjukdomsförloppet, plus medicin- och andra specialfoderkostnader...)
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Varför ger du bara torrfoder? Det skulle ju mkt väl kunne vara orsaken til förstoppning, eftersom katter som enbart äter torrfoder är konstant uttorkade.

Jag försöker att ge mina katter så mkt blötmat som möjligt, tyvärr är det inte alla som äter tillräckligt mkt för att hålla vikten så de har torrfoder under natten att knaska på också. Men jag önskar att de bara hade ätit blötmat.

Katters naturliga byten innehåller 75% vatten! Inte konstigt att de får problem pga torrfoder. Tjocka katter tappar ju också oftast lite vikt när de går över på blötmat pga att det innehåller mer vatten.

Är de dessutom innekatter blir det ännu farligare att bara ge torrfoder, en utekatt fångar ju i regel en del byten själv och får därför i sig mer vätska.

:)
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Hm, tror inte att det var så att hon var förstoppad, det är ju några år sedan hon var sjuk (gammal tråd). Jag tror faktiskt inte att hon var förstoppad...

Orsaken till att de enbart får torrfoder är för att jag blivit skolad att det är onödigt att bära hem "vatten" från affären, som ju blötmat till största delen består av. :)
De får fortfarande enbart torrfoder och går bra på det. Cassie är överviktig ja, men Birman är lika i hull som hon alltid varit. De dricker ganska mycket, några dl var om dagen gissar jag på sett till nivån i vattenskålen när den byts. Birman äter heller inte blötfoder i någon form, hon äter enbart torrfoder oavsett vad annat som erbjuds.
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Skönt att ni hittade lösningen för din katt!

En sak bara: glöm hur du är skolad, vattnet du bär hem har katten nytta av. Våtfoder innehåller lika mycket vätska som en mus eller sparv, kattens naturliga föda:laugh:.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 133
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp