Sjuk kisse - vad är det?

Rimfaxe

Trådstartare
Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om fler kanske har tankar att dela med sig av. Jag är väldigt orolig för hur det ska sluta och jag kan väldigt lite om katter och vad de kan råka ut för.

Symptomen vår älskade kisse uppvisar är hängande huvud, uppspärrade ögon och förstorade pupiller. Veterinären pratade direkt om kaliumbrist och att det även kan inverka menligt på hjärtat.

Blodprover visade på försämrade levervärden och hennes tandkött och insidan av öronen var också gulfärgade.

Tempen låg på 38.6.

Veterinären undrade om hon ätit något konstigt, eller ätit dåligt. Idag ratade hon maten märkte vi. Det står alltid en skål med torrfoder framme, och det är det enda våra katter får att äta. De har en skål med färskt vatten jämter kattmaten. Nutra Nuggets adult cat maintainance är torrfodret de får. Tidigare fick de Orijen, men det var slut sist vi handlade kattmat, så därför blev det Nutra Nuggets denna gång.

Annat som kissen fått att äta är att slicka resterna från en skål med chokladglass från Lidl - något hon var sådär förjtust i, jag tror att chokladsmaken var för stark. Hur som helst var det inte mer än några ml glass kvar, så det var inga mängder.
Sedan har jag en vattenkanna till blommorna ståendes framme. Ibland har jag i Substral (växtnäring) i den och jag har sett att katten ibland har hoppat upp på köksbänken och druckit ur vattenkannan. När jag har sett det har jag givetvis schasat ner henne från köksbänken. Dock har jag inte näring i vattnet särskilt ofta, kanske några gånger per år. Hon dricker gärna vatten i duschen också, efter att man har duschat, när hon kommer åt.

Vi har tvättat katterna och använt annat än kattschampo att tvätta pälsarna med, vanligt människoschampo, men om de reagerat på detta så borde de ju ha kräkts? Dessutom är det nu länge sedan de blev tvättade, det händer när de har bajs fastkletat i pälsen där bak - inte så ofta. Vi tvättar katterna vid behov, dvs kanske någon gång per år just när de har smutsat ner sig.

Utifrån allt detta kan jag inte se någonstans varifrån vår ena katt kan ha blivit förgiftad? Den andra katten har normalt tandkött. Rosaaktigt nästan mot blått, men så är hon en brunmaskad Helig Birma.

Katterna är innekatter, men får gå ut korta stunder, genom köksfönstret och via en spång ner på baksidan av huset. Birman är väldigt kräsen, så hon äter nog inget ute, förutom gräs. Skogkatten däremot är matglad och förutom gräs så skulle hon säkert kunna äta annat om hon bjöds på något. Dock svårt att tänka mig att någon person skulle ge henne något giftigt att äta. Kan det vara råttgift eller annat hon fått i sig, som påverkat levern?

Usch, detta är inte alls roligt. Hon är vår älskade katt och inget kan ersätta henne, jag hoppas innerligt att hon snart mår bra. :cry:

Har någon annan här erfarenheter av kaliumbrist hos katter? Vad orsakas det av?
Vad kan det annars vara som gör att vår katt är dålig? Det kom väldigt plötsligt, men det var först nu på förmiddagen vi verkligen märkte hur dålig hon var. När vi kom in på djursjukhuset verkade hon må ännu sämre, huvudet hängde ännu mer än hemma.
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

En tanke bara: Choklad innehåller kakao som innehåller teobromin som hundar och katter är känsliga för. Vet inte hur mycket chokladglass din katt åt, men det kanske är det som gjort katten sjuk. (Ju mörkare choklad desto större risk för förgiftning). /arrak
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Ja detta var en tanke som slog mig. Dock tycker jag att så lite glass som hon fått i sig, borde inte ha orsakat detta? :confused: Hon har fått smaka vid andra tillfällen också, och det har som sagt bara varit några ml på sin höjd.

Jag vet att choklad är giftigt för hundar, men för katter har jag inte hört något om det, så det var nytt för mig. Ska dock ha i åtanke att inte alls låta dem få något med choklad i mer! :(
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Det är troligen inte chokladglass som gjort din katt sjuk då den innehåller mkt lite av det ämne som djuren inte kan bryta ner. Kaliumbristen har nog din katt fått av den leverpåverkan din katt har men vad denna kommer av är svårt att säga med tanke på vad du berättar och jag vet inte vad för prover din veterinär tagit. Katter är mycket känslig för svält (tex om katten matvägrar någon anledning), särskillt om de är lite överviktiga från början. Detta kan snart ge symptom från levern, så som din katt, med förhöjda levervärden samt gulsot. Prata mer med din veterinär och be denna förklara mer så du förstår vad det är som händer. Man kan inte alltid svara på varför allting blir som det blir men man kan försöka behandla symptomen. Hoppas att det går bra för din katt!
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu har jag ringt till veterinären och fått glädjande besked - kissen är mycket bättre! :) Veterinären trodde att hon hade blivit förgiftad av något, för levervärdena hade återhämtat sig så snabbt. Hon rör sig normalt och vi ska åka in och hämta henne om en stund. Vi skulle dock få med oss medicin och annat hem, och på tisdag ska vi på återbesök för att de åter ska kolla levervärdena så att de inte har försämrats igen.

Skogkatten är och har varit lätt överviktig ganska många år (en hona som väger ca 4,5 kg om jag minns rätt, så så stor är hon inte). Den andra katten vi har, Birman, är väldigt matkräsen och har istället varit åt det magra hållet. Det har varit svårt att hitta ett foder som båda äter bra av men ingen blir för fet eller för mager. Med Orijen tyckte vi att båda katterna blev bättre i hull, Birman lade på sig och slutade vara mager, och Skogkatten blev något lättare.

Jag ska fråga veterinären när vi är på plats, för som jag förstått och läst mig till så beror kaliumbristen på något, den uppkommer inte bara utan anledning. Eftersom de har maten ståendes framme jämt så har vi inte reagerat på att hon inte ätit som hon ska, men igår märkte vi det så klart. Vi skramlade med kattmatsburken och då kom hon springande, men när vi väl hällt upp färskt torrfoder i skålen så ville hon inte äta, hon luktade på maten, men åt inte. Däremot gick det att truga i henne en korvskiva.

Vi misstänker att hon har ätit något utomhus. Det andra enda tänkbara alternativet är att hon har druckit blomvatten med gödning i, eller möjligen duschvatten med tvål- och schampoo-rester i. Något annat kan hon inte ha fått tag i här inomhus. Nu har vi ställt in blomkannan i sopskåpet. Birman öppnar gärna den dörren, men jag tror inte att katterna går in där för att leta upp vattenkannan med blomvatten i, det hoppas jag inte.

Det känns i alla fall bra att vi tog beslutet och åkte in med henne igår. Hon verkade ju snabbt bli sämre såvitt vi kunde märka.

Nu ska vi nog hålla koll på tandköttet på kissarna lite då och då. Vi har kollat Birman och hon ser fullt normal ut och beter sig också fullt normalt. Precis som vanligt.

Vad tror ni om Orijen som foder? Nutra Nuggets? Vi kollade på innehållsförteckningen och Nutra Nuggets innehåller Omega-fettsyror. Jag läste någonstans på nätet att det kan påverka levern hos katter, men kan en så liten mängd ge påverkan? I så fall skulle Skogkatten ha börjat förgiftats när vi bytte foder, till Nutra Nuggets, men det har jag svårt att tro?

Choklad kollade jag upp och de små mängder som hon fick i sig skulle nog omöjligtvis kunna påverka henne så. Dessutom hade hon inga symptom som tydde på chokladförgiftning (eller rättare sagt teobromin ). Förvisso är choklad inte nyttigt för katter, och nu kommer hon faktiskt inte få smaka mer på det. Birman äter knappt något annat än torrfoder, hon är extremt kräsen. Inte ens köttfärs äter hon. :grin:
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu har vi hämtat katten hos veterinären. Enligt dem är nu levervärdena mycket förbättrade. Vi fick med oss medicin hem, Denosyl, samt att vi ska hämta ut Vetrimoxin och Prednisolon.

Nu när vi kom hem släppte vi ut katten ur kattburen och hon går ändå med hängande huvud. Har de inte gjort något åt det som verkar vara kaliumbrist? Jag ska nog ringa till veterinären och fråga om det, men det verkar ju konstigt om de släpper hem henne fastän hon är vinglig och hänger med huvudet. Annars är hon mycket piggare än igår och tandköttet har en mer normal färg.
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu är det andra bud. Vi fick omedelbart åka tillbaka till djurkliniken! Kissen skulle inte ha blivit sämre på det sätt hon blev hemma. Tillbaka på djurkliniken släppte vi ut henne ur transportburen, hon vinglade då omkring på golvet med hängande huvud och lade sig sedan ner.

Blodproverna hade inte visat på onormala kaliumvärden, så veterinären trodde inte att det var kaliumbrist. Underligt, för vad jag har läst så uppvisar hon alla symptom på kaliumbrist.

Nu lät veterinären inte så hoppfull längre. Kisse får vara kvar över natten, och imorgon ska vi ringa för att få en statusrapport. :cry:
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Usch vad hemskt när de är sjuka! Tyvärr har jag inga råd att ge men jag håller en tumme att ni snart får hem er kisse igen pigg och kry!
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu är det andra bud. Vi fick omedelbart åka tillbaka till djurkliniken! Kissen skulle inte ha blivit sämre på det sätt hon blev hemma. Tillbaka på djurkliniken släppte vi ut henne ur transportburen, hon vinglade då omkring på golvet med hängande huvud och lade sig sedan ner.

Blodproverna hade inte visat på onormala kaliumvärden, så veterinären trodde inte att det var kaliumbrist. Underligt, för vad jag har läst så uppvisar hon alla symptom på kaliumbrist.

Nu lät veterinären inte så hoppfull längre. Kisse får vara kvar över natten, och imorgon ska vi ringa för att få en statusrapport. :cry:

Om kaliumvärdet är normalt så är det inte kaliumbrist (om nu inte analysen är felaktig och det kan ju iofs hända). Vinglighet och sänkt huvud är ett ganska ospecifikt symptom och kan bero på andra saker. Överviktiga katter som inte äter kan få fettlever och leverskada ganska snabbt, leversvikt kan påverka centrala nervsystemet och ge vinglighet. Eller så mår katten helt enkelt så himla dåligt att hon inte orkar stå. Håller tummarna för att det går bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu har jag pratat med veterinären idag. Kaliumvärdet senast nu låg på 4,2 mmol per liter blod (normalt mellan 3,5-5,1 mmol per liter blod) men när vi kom in med henne igår (tror veterinären menade då) så låg kaliumvärdet på 3,2, och det är ju något lågt.

Jag har letat som en galning på google på hypokalemi och kaliumbrist hos katt. Jag hittade ett dokument, där det står att en brist på kalium i musklerna inte alltid syns på blodprov: http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/Hypokale.pdf

Idag var kissen pigg, men jag ville att hon skulle få vara kvar så att hon inte blir så radikalt sämre som hon blev igår när vi hämtade henne. Droppet verkar ha gjort henne piggare, och enligt veterinären gör det att kalium lättare förs in i cellerna. Om det nu blir lättare för kalium att gå in i cellerna, och hon piggnar till av det, då borde det ju kunna vara kaliumbrist hon lider av i alla fall? Att behandla mot kaliumbrist, fastän inte brist finns, kan medföra allvarliga biverkningar så som hjärtstopp etc, så det är inte att rekommendera ifall det nu verkligen inte är kaliumbrist.

Jag hittade något om råttgift också, som skulle kunna framkalla kaliumbrist, Gift med D-vitamineffekt: http://www.katt.nu/artikel-rattgift.htm
Det enda egentliga symptomen som vi sett, är hängande huvud, ovilja att röra sig och vinglig gång. Sedan har ju kissen ingen aptit förstås, nekade ju t o m leverpastej som annars är väldigt gott enligt kissen.

Nu är hon kvar tills imorgon, då jag återigen ska ringa och få en statusrapport. Helst skulle jag vilja se att kissen fick vara utan dropp hos veterinären, så att de får se hur hon reagerar när droppet är urkopplat. Det var ju då hon blev dålig när vi tog hem henne, när hon inte längre hade dropp. En bilåkande katt blir väl också lätt stressad? Det borde skynda på ämnesomsättningen och att hon blir dålig fortare?
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Tillägg: Alla lever- och njurvärden är ok, och de har uteslutit fettlever samt en annan sjukdom (trånga gallgångar tror jag det var). Fettlever är det alltså inte. Som det verkar vet veterinärerna inte vad det är som orsakar att kissen mår dåligt, men så länge hon blir bättre när hon är inne på kliniken, så borde det ju vara hoppfullt, eller?

Enligt veterinärerna borde katten inte må dåligt, men det gjorde hon ju bevisligen när vi tog hem henne...
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Usch vad otäckt det låter.
Hoppas att felet hittas och går att åtgärda!
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu är det tisdag kväll och fortfarande är kissen kvar på djursjukhuset sedan vi lämnade in henne lördag eftermiddag. Nu har jag varit o hälsat på kissen och hon mår mycket bättre. Tydligen är ett levervärde inte ok, alkaliskt fosfatas (ALP), vilket är förhöjt och ligger nu på ett värde över 1000. Det säger mig inte så mycket då jag inte vet vad normalvärden är, glömde fråga om det, men tydligen så har detta värde stigit då det låg på 700 för några dagar sedan, och det är inte bra. :cry:

Imorgon ska jag eventuellt få ta hem henne. Då ska jag köpa det godaste en kisse kan få att äta, allt för att locka henne att äta. Problemet just nu är att hon inte har någon aptit, och det gör att levern inte mår så bra. Har någon tips på vad små kissar brukar gilla för godbitar?
Jag tänkte införskaffa påläggsskinka, messmör (för att det är lite laxerande och hennes mage kan nog behöva komma igång), kanske färska räkor om jag får tag i det. Jag vill ge henne så goda saker att hon inte kan motstå att äta lite av det i alla fall. Har ni fler förslag på vad som kan tänkas gå hem?
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Köp med Hills a/d burkmat från veterinären, eller köp hos annan veterinär. Hur smakligt det är vet jag inte, men det är jättebra att ge till de som inte riktigt är med på noterna och vill äta, när de är medtagna efter op etc. Och man kan röra det till flytande och ge med spruta i munne.

Håller tummarna hon repar sig.
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Nu är det tisdag kväll och fortfarande är kissen kvar på djursjukhuset sedan vi lämnade in henne lördag eftermiddag. Nu har jag varit o hälsat på kissen och hon mår mycket bättre. Tydligen är ett levervärde inte ok, alkaliskt fosfatas (ALP), vilket är förhöjt och ligger nu på ett värde över 1000. Det säger mig inte så mycket då jag inte vet vad normalvärden är, glömde fråga om det, men tydligen så har detta värde stigit då det låg på 700 för några dagar sedan, och det är inte bra. :cry:

Imorgon ska jag eventuellt få ta hem henne. Då ska jag köpa det godaste en kisse kan få att äta, allt för att locka henne att äta. Problemet just nu är att hon inte har någon aptit, och det gör att levern inte mår så bra. Har någon tips på vad små kissar brukar gilla för godbitar?
Jag tänkte införskaffa påläggsskinka, messmör (för att det är lite laxerande och hennes mage kan nog behöva komma igång), kanske färska räkor om jag får tag i det. Jag vill ge henne så goda saker att hon inte kan motstå att äta lite av det i alla fall. Har ni fler förslag på vad som kan tänkas gå hem?

Har katten slutat äta kan man få tvinga i dom mat första dagarna. Smakar det illa kan dom sluta äta helt pga det, envisa skrällen. Ta det lugnt med räkorna, inte nyttigt. Min ena älskar gelen på blötmat, kanske kan vara nått? Mjukost?
 
Sv: Sjuk kisse - vad är det?

Hills a/d, jag ska kolla efter det hos veterinären om jag får åka o hämta Cassie (som kissen heter) idag. Katterna hemma har ju bara fått torrfoder tidigare, så blöt mat uppskattas nog säkert. Om man kan röra Hills a/d till flytande, så är det ju bra att kunna tvångsmata med, även om just tvångsmatning inte är roligt, men i detta fall kanske nödvändigt. :(

Tack för infon om räkorna! Jag visste faktiskt inte att det kunde vara onyttigt. Vad är det som inte är bra med räkor? Några stycken borde dock inte vara farligt, eller? Mjukost tror jag nog att det kan gå hem. I nuläget är det viktigaste att hon äter över huvud taget, men visst, om det är nödvändigt kan man nog få tvångsmata henne. Det ska jag också fråga veterinären om.

Veterinären sade att Cassie hade slickat i sig just gelen på Mjau kattmat, tror jag det var. De försöker truga henne med det som hon äter av.

Nu dök en tanke upp hos mig, undrar om det är så att hon kan ha lidit av förstoppning och därefter inte ätit ordentlig på några dagar? Levern mår ju inte bra av svält.
I och med att vi har två katter, så är det svårt att veta vem som äter av maten och vem som går på lådan. Jag ska fråga veterinären om förstoppning kan vara ett tänkbart scenario till Cassies tillstånd nu. När jag var inne där igår kände jag på Cassies mage och jag vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte att den kändes lite hårdare än vanligt. Jag frågade veterinären ifall katten Cassie och bajsar som hon ska; veterinären svarade då att avföringen så klart är mindre nu när hon äter så dåligt. Frågan är dock hur mycket hon bajsar? Idag när jag ringer för att höra hur Cassie mår så ska jag fråga just om förstoppning. Hur ser man ifall katten lider av det? Ultraljud eller vad?

De har (eller ska) skicka in prover för att påvisa eventuellt FIP, FIV eller leukemi. Vad jag har läst mig till på nätet, så tycker jag dock inte att de sjukdomarna borde vara orsaken till Cassies tillstånd, men det vet man så klart inte förrän provsvaren kommer. Det lät som att det skulle ta någon vecka att få provsvaren dock, och veterinären vill att Cassie ska få komma hem så snart som möjligt när hon mår bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 133
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp