Sjuka texter

Många pojkbandslåtar från 1990-talet är minst sagt diskutabla.

Men å andra sidan så är min krassa syn att mycket av populärkulturskärleken är byggd på dysfunktionella anknytningsmönster.

Jag funderar på om det kan bero på att kärlek och dejting.. i princip alltid har setts som männens marknad. De bestämmer vem de vill träffa och vilken relation det ska bli av det. Kvinnor har varit tacksamma om de fått en vettig friare. Att kvinnor då drömde om en man som faktiskt trånade och bad. Att få bli åtrådd på det nästan besatta sättet och därmed bli utvald och också få den makten. Med dagens ögon ser vi bara en patetisk stalker. Jag vet inte, kanske.
 
Min gamla crush John Denver har en hel del otrevligt i sina sångtexter: -Follow me where I go, what I do, who I know, make it part of you to be a part of me. Follow me, up and down, allt the way and all around..... Take my hand and say you´ll follow me.
Den är irriterande kontrollerande.

Värst är ändå hans I`m sorry:

-I´m sorry for all the lies I told you,
I´m sorry for the things I didn´t say,
I´m sorry if I took some things for granted,
I`m sorry for the chains I put on you
But more than anything else
I´m sorry for myself (!)
´Cause you´re not here with me!


Well too bad, glad att hon stack! Allt detta och så tycker han mest av allt synd om sig själv!! :wtf:
 
Senast ändrad:
Jag förvånas också över hur barn i skolan fortfarande lär sig sjunga Tom Dooley!

I met her on the mountain
There I took her life
Met her on the mountain
Stabbed her with my knife.


Och så ägnas resten av texten om stackars Tom Dooley som, poor boy, ska hängas. Inget om den stackars kvinnan han mördade. Bara stackars stackars Tom.
 
En av mina absoluta favoritlåtar handlar om övergrepp mot barn.


I was just a skinny lad
Never knew no good from bad
But I knew life before I left my nursery
Left alone with big fat Fanny
She was such a naughty nanny
Heap big woman, you made a bad boy out of me
 
Min gamla crush John Denver har en hel del otrevligt i sina sångtexter: -Follow me where I go, what I do, who I know, make it part of you to be a part of me. Follow me, up and down, allt the way and all around..... Take my hand and say you´ll follow me.
Den är irriterande kontrollerande.

Värst är ändå hans I`m sorry:

-I´m sorry for all the lies I told you,
I´m sorry for the things I didn´t say,
I´m sorry if I took some things for granted,
I`m sorry for the chains I put on you
But more than anything else
I´m sorry for myself (!)
´Cause you´re not here with me!


Well too bad, glad att hon stack! Allt detta och så tycker han mest av allt synd om sig själv!! :wtf:
Åh, jag älskar John Denver men när man lyssnar lite närmare så är definitivt några texter lite tveksamma. Jag kan förlåta honom mycket eftersom han hjälpte mig att terrorisera min granne på universitetet.​
Det var extremt lyhört - de hade i princip delat ett rum och satt upp en gipsskiva så allt hördes. Han gillade death metal och drev mig vansinnig. Och nej att be honom att skruva ner hjälpte inte. Så jag satte på John Denver på högre volym :D
 
Att Where the wild roses grow va med på typ alla "romantiska mixskivor" va ju... intressant. Men såvitt jag vet va aldrig artisten ute efter att den skulle anses som romantisk

Det är ju väldigt komiskt att folk har tolkat det som det. Men jag har upptäckt att en del inte lyssnar på texterna. Where the wild roses grow handlar om ett mord. Inte kärlek. Sjuklig besatthet som slutade i mord. Grymt bra låt! Alla låtar behöver inte handla om trevliga saker och perfekta människor med perfekta åsikter.
 
Jag förvånas också över hur barn i skolan fortfarande lär sig sjunga Tom Dooley!

I met her on the mountain
There I took her life
Met her on the mountain
Stabbed her with my knife.


Och så ägnas resten av texten om stackars Tom Dooley som, poor boy, ska hängas. Inget om den stackars kvinnan han mördade. Bara stackars stackars Tom.
Med tanke på att texten är skrivet ur ett jag-perspektiv, så är det ju kanske inte så konstigt att den inte innehåller någon eftertanke utan enbart självömkan.
 
Jag förvånas också över hur barn i skolan fortfarande lär sig sjunga Tom Dooley!

I met her on the mountain
There I took her life
Met her on the mountain
Stabbed her with my knife.


Och så ägnas resten av texten om stackars Tom Dooley som, poor boy, ska hängas. Inget om den stackars kvinnan han mördade. Bara stackars stackars Tom.

Eller hur! Den där sjöng vi i grundskolan, obegripligt!
 
Jag har inget problem med låtar som är "fel", med beskrivningar av tveksamma förhållanden och kvinnosyn. Är låten gammal, låttextskrivaren lite bakom, det är ändå ett uttryckssätt, en tanke, nån kille som sitter och trånar utan minsta eftertanke. Det är ändå deras låt, deras röst, det får de själva stå för.
Hur ofta har man inte varit helt patetisk när man har varit olyckligt kär? Speciellt som yngre?

Det som är problematiskt är när alla kollektivt stämplar en låt som ex.vis " Mysig kärlekslåt" utan vidare eftertanke.
 
Jag har inget problem med låtar som är "fel", med beskrivningar av tveksamma förhållanden och kvinnosyn. Är låten gammal, låttextskrivaren lite bakom, det är ändå ett uttryckssätt, en tanke, nån kille som sitter och trånar utan minsta eftertanke. Det är ändå deras låt, deras röst, det får de själva stå för.
Hur ofta har man inte varit helt patetisk när man har varit olyckligt kär? Speciellt som yngre?

Det som är problematiskt är när alla kollektivt stämplar en låt som ex.vis " Mysig kärlekslåt" utan vidare eftertanke.

Konst är konst sas. Den kan vara både mörk och patetisk och allt möjligt. Jag tänker också att det är två lite olika spår, när en låtskrivare har skrivit en text som med avsikt skaver, och när en låt var tilltänkt som romantisk och mysig men inte riktigt blev det/inte har åldrats väl. Jag har svårt att se att BSB och Westlife hade för avsikt att framstå som löjliga offerkoftor, som de kanske gör med moderna glasögon. Men att det skrivs låtar om alla möjliga scenarion och känslor, även de kanske kontroversiella, är imo bra.
 
På temat - många gamla snapsvisor typ Theobald Thor har sjungits en del på midsommarfiranden som jag varit med på.

Åh herregud, det var förra sommarens earworm när jag jobbade på SSAB! En av kollegorna (fd EPA-unge) spelade den för oss eftersom flera av oss inte hade hört den och den fastnade :arghh: :rofl: Vi var inte så glada på henne, speciellt inte en av driftsassistenterna som höll på att börja nynna på den på ett produktionsmöte :D
 
För mig är det rätt viktigt att skilja på låtar som är menade att vara gulliga, kärleksfulla eller liknande och låtar som är skrivna med annat i åtanke. Då är det ju snarare folks (miss)tolkningar som är problemet.
 
Konst är konst sas. Den kan vara både mörk och patetisk och allt möjligt. Jag tänker också att det är två lite olika spår, när en låtskrivare har skrivit en text som med avsikt skaver, och när en låt var tilltänkt som romantisk och mysig men inte riktigt blev det/inte har åldrats väl. Jag har svårt att se att BSB och Westlife hade för avsikt att framstå som löjliga offerkoftor, som de kanske gör med moderna glasögon. Men att det skrivs låtar om alla möjliga scenarion och känslor, även de kanske kontroversiella, är imo bra.


Jag tycker en låt som är tänkt att vara romantisk med med nya glasögon ter sig patetisk är också värdefull på så sätt att det är en historieåterberättelse. "Alltså, man tänkte att det där var ok???" är en bra insikt.
Nya låtar med tveksamt innehåll blir också på ett sätt en ocensurerad tankeredovisning om våran tid, att vi alla kanske inte är så korrekta eller har en bättre människosyn egentligen. Hellre låta det också komma fram och problematisera, än att försöka sopa under mattan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 691
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 842
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 892
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp