Sjuka texter

Ett relativt nytt exemplar på en låt som rent textmässigt är allt annat än okej och som fått sin beskärda del av klander men ändå tokslog är ju Blurred Lines - Robin Thicke ft Pharrell & TI.
Den handlar i princip om våldtäkt och sex med minderåriga. Hur kan den få släppas och få speltid? Hur kan den försvaras med konstnärlig frihet? Hur kan man inte, från första lyssningen begripa att det här är sjukt tveksamt?

Texten:
Everybody get up
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey (Uh)
Hey, hey, hey (Ha-ha!) (Woo!)
Tune me up
If you can't hear what I'm trying to say (Hey girl, come here!)
If you can't read from the same page (Hey)
Maybe I'm going deaf (Hey, hey, hey)
Maybe I'm going blind (Hey, hey, hey)
Maybe I'm out of my mind, mind (Hey, hey, hey)
Okay, now he was close
Tried to domesticate you
But you're an animal
Baby, it's in your nature (Meow)
Just let me liberate you (Hey, hey, hey)
You don't need no takers (Hey, hey, hey)
That man is not your maker (Hey, hey, hey)
And that's why I'm gon' take a good girl (Everybody get up)
I know you want it (Hey)
I know you want it
I know you want it
You're a good girl (Hey, hey)
Can't let it get past me (Oh yeah)
You're far from plastic (Alright)
Talkin' 'bout getting blasted
I hate these blurred lines
I know you want it (Hey)
I know you want it (Oh-oh-oh-oh, yeah-yeah)
I know you want it
But you're a good girl (Ah, hey)
The way you grab me
Must wanna get nasty (Ah, hey, hey)
Go ahead, get at me (Everybody get up) (Come on!)
What do they make dreams for
When you got them jeans on? (Why?)
What do we need steam for?
You the hottest bitch in this place
I feel so lucky (Hey, hey, hey)
You wanna hug me (Hey, hey, hey)
What rhymes with hug me? (Hey, hey, hey)
Hey! (Everybody get up)
Okay, now he was close
Tried to domesticate you
But you're an animal
Baby, it's in your nature (Uh-huh)
Just let me liberate you (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
You don't need no takers (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
That man is not your maker (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
And that's why I'm gon' take a good girl (Everybody get up)
I know you want it
I know you want it (Hey)
I know you want it
You're a good girl
Can't let it get past me (Hey)
You're far from plastic (Oh)
Talkin' 'bout getting blasted (Everybody get up)
I hate these blurred lines (Hate them lines)
I know you want it (I hate them lines)
I know you want it (I hate them lines)
I know you want it
But you're a good girl (Good girl)
The way you grab me (Hustle Gang, homie)
Must wanna get nasty (Let go) (I say Rob)
Go ahead, get at me (Let me holla at 'em real quick)
One thing I ask of you
Let me be the one you back that ass up to (Come on!)
Go from Malibu to Paris, boo (Yeah)
Had a bitch, but she ain't bad as you (Uh-uh, ayy)
So, hit me up when you pass through (Oh)
I'll give you something big enough to tear your ass in two
Swag on 'em even when you dress casual
I mean, it's almost unbearable (Hey, hey, hey!) (Everybody get up)
In a hundred years not dare would I
Pull a Pharcyde, let you pass me by
Nothin' like your last guy, he too square for you
He don't smack that ass and pull your hair like that (You like it)
So I'm just watchin' and waitin'
For you to salute the true big pimpin'
Not many women can refuse this pimpin'
I'm a nice guy, but don't get it confused, get pimpin' (Everybody get up)
Shake your rump
Get down, get up
Do it like it hurt, like it hurt
What, you don't like work?
Hey! (Everybody get up)
Baby, can you breathe?
I got this from Jamaica
It always works for me
Dakota to Decatur (Uh-huh)
No more pretending (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
'Cause now you're winning (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
Here's our beginning (Hey, hey, hey) (Uh-huh)
I always wanted
You're a good girl (Everybody get up)
I know you want it (Hey)
I know you want it
I know you want it
You're a good girl
Can't let it get past me (Oh yeah)
You're far from plastic (Alright)
Talkin' 'bout getting blasted
I hate these blurred lines (Everybody get up)
I know you want it (Hey)
I know you want it (Oh-oh-oh-oh, yeah-yeah)
I know you want it
But you're a good girl (Ah, hey)
The way you grab me
Must wanna get nasty (Ah, hey, hey)
Go ahead, get at me
Everybody get up
Everybody get up
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey
 
För mig är det rätt viktigt att skilja på låtar som är menade att vara gulliga, kärleksfulla eller liknande och låtar som är skrivna med annat i åtanke. Då är det ju snarare folks (miss)tolkningar som är problemet.

Även om det inte är en kärlekssång så är Born in the USA ett mycket bra exempel. En bitter uppgörelse med vad som hände soldaterna efter Vietnamkriget. Det spelas som en uber patriotisk sång av tex Trump vid hans kampanjmöten.
 
Jag tycker en låt som är tänkt att vara romantisk med med nya glasögon ter sig patetisk är också värdefull på så sätt att det är en historieåterberättelse. "Alltså, man tänkte att det där var ok???" är en bra insikt.
Nya låtar med tveksamt innehåll blir också på ett sätt en ocensurerad tankeredovisning om våran tid, att vi alla kanske inte är så korrekta eller har en bättre människosyn egentligen. Hellre låta det också komma fram och problematisera, än att försöka sopa under mattan.

Ja, det var ju just det som var lite tanken med tråden 😃
 
Vi fick sjunga Luka av Suzanne Vega när vi gick på mellanstadiet. Älskade den låten. Hörde den för några år sen på radio och insåg först då vad den egentligen handlade om. :crazy:

Eller fyra sekunder med Magnus Uggla… Den sjöng jag för mina föräldrar när jag var tio år. Fattade ingenting tack och lov, men de gjorde ju det. :o
 
Vi fick sjunga Luka av Suzanne Vega när vi gick på mellanstadiet. Älskade den låten. Hörde den för några år sen på radio och insåg först då vad den egentligen handlade om. :crazy:

Eller fyra sekunder med Magnus Uggla… Den sjöng jag för mina föräldrar när jag var tio år. Fattade ingenting tack och lov, men de gjorde ju det. :o
Jag och min kompis sjöng Pitt pitt halleluja :D jag trodde det handlade om en ekorre som skuttade från "gren till gren" 😂
 
Jag stör/de mig också på den där dansbandslåten "Växeln hallå" där en snubbe får syn på en tjej i en bar eller om det var på ett dansgolv, och sen följer efter henne till hennes hotell och vill att kvinnan i hotellväxeln ska koppla honom till hennes rum. Vaddå stalker? Jag hade blivit vansinnig om ett hotell släppt fram ett samtal från nån random snubbe som sett mig i en bar och ville få kontakt!
 
Den måste ju vara 1:a på den här topplistan med vidrigheter.... Minns att den svenska versionen hade en annan text...! Tack och lov, redan då.
Delilah är väl å andra sidan en parallell till bibelns berättelse om Samson och Delilah, men i nutid.

Att folk inte förstår syftet eller meningen med en låt är ju helt klart, och det är knappast upphovsmännens fel.

Jag vet inte om jag kategoriskt tycker det är varken rätt eller fel att folk skriver låtar om män som mördar sin partner, folk som blir misshandlade osv. (Delilah, Luka mfl).
Å andra sidan handlar väl en hel del av dagens rap också om liknande(?)
 
Tycker att ever Taube är lite svår idag
Taube var säkert en mansgris (förlåt grisarna att jag missbrukar namnet på er fina art...) med kvinnor lite överallt och ett tvivelaktigt beteende. Skulle jag tro. Men jag älskar ändå hans visor - de är sommar för mig. Svensk sommar och sen italiensk och lite av varje. Jag minns hur besviken jag var när klassen över min, 5: orna tror jag, fick sjunga Sjösala Vals i skolan men inte vi. Jag minns det fortfarande!!
 
Delilah är väl å andra sidan en parallell till bibelns berättelse om Samson och Delilah, men i nutid.

Att folk inte förstår syftet eller meningen med en låt är ju helt klart, och det är knappast upphovsmännens fel.

Jag vet inte om jag kategoriskt tycker det är varken rätt eller fel att folk skriver låtar om män som mördar sin partner, folk som blir misshandlade osv. (Delilah, Luka mfl).
Å andra sidan handlar väl en hel del av dagens rap också om liknande(?)
Du tänker nog på låten Sam and Delilah. Inte samma personer som skrivit den och har en helt annan innebörd.

Tom Jones Delilah handlar om en man som ser den kvinna han utsett som "sin" ha en annan man i sitt hus över natten och därför mördar han henne. Tämligen osmakligt
 
Du tänker nog på låten Sam and Delilah. Inte samma personer som skrivit den och har en helt annan innebörd.

Tom Jones Delilah handlar om en man som ser den kvinna han utsett som "sin" ha en annan man i sitt hus över natten och därför mördar han henne. Tämligen osmakligt
Och skyller på henne, det var ju hennes fel alltihopa, stackars han som till och med blev skrattad åt! Vad kunde han göra annat än att mörda henne? :eek:
 
Själv ogillar jag låtar i stil med "Treat you better" av Shawn Mendes, för jag orkar inte med män som ska säga åt kvinnor att "Den där mannen är fel, du ska minsann vara med mig istället" osv. Men jösses vad populär den är...
 
Du tänker nog på låten Sam and Delilah. Inte samma personer som skrivit den och har en helt annan innebörd.

Tom Jones Delilah handlar om en man som ser den kvinna han utsett som "sin" ha en annan man i sitt hus över natten och därför mördar han henne. Tämligen osmakligt
Nej, jag tänker på låten Delilah, som i sin tur är en referens till Bibelns berättelse om Samson och Delilah!

Men dock så att denna låt ska tolkas som att det är Samson som dräper Delilah som förrådde honom.

Nåja vi lämnar det därhän.
 
Varför det? Vad är det för fel att tycka att nån på TV är sexig och dagdrömma om dem?

Att fantisera om att sätta på kvinnor när de uppträder i sin yrkesroll och på så vis förbise deras profession gör väl folk dagligen, men anses väl idag som tillräckligt problematiskt att en nog inte hade skrivit en sång om det idag.

Personligen tycker jag att det är både är ett problematiskt fenomen att kvinnor blir sexualiserade när de arbetar och dessutom är texten rätt äcklig, en TV-runkare liksom. Sen får man gärna gå och tycka att folk är sexiga och dagdrömma men man kanske får ta lite fingertoppskänsla där.
 
Att fantisera om att sätta på kvinnor när de uppträder i sin yrkesroll och på så vis förbise deras profession gör väl folk dagligen, men anses väl idag som tillräckligt problematiskt att en nog inte hade skrivit en sång om det idag.

Personligen tycker jag att det är både är ett problematiskt fenomen att kvinnor blir sexualiserade när de arbetar och dessutom är texten rätt äcklig, en TV-runkare liksom. Sen får man gärna gå och tycka att folk är sexiga och dagdrömma men man kanske får ta lite fingertoppskänsla där.

Tycker du att det är äckligt att runka när man är själv hemma och ingen annan ser det?
 
Tycker du att det är äckligt att runka när man är själv hemma och ingen annan ser det?

Nej, det har jag väl verkligen inte sagt? Men som exempelvis nyhetsankare eller programledare kan det ju vara en högst obehaglig tanke att någon sitter och runkar till en när man läser upp nyheter eller leder ett program. Att han sjunger ”flickorna” i plural och dessutom använder begreppet ”sätta på” gör ju inte att han får fler sympatier från mig. Han sexualiserar och objektifierar personer som är där för att utföra ett arbete. Vilket är ett vanligt problem för kvinnor på arbetsplatser, att man reduceras. Jag förstår inte alls vad det har med onani att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 688
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 838
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 889
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp