Sjukförsäkring för utländska medborgare

Texaz

Trådstartare
Har googlat men blir inte riktigt klok på svaren....

Vad gäller för en person från annat EU-land som jobbar i Sverige? Sociala avgifter betalas av arbetsgivaren och personen betalar skatt i Sverige. Hur lång vistelsen kommer att vara är ännu osäkert, beror bl a på tillgången av jobb.
Någon som har koll på vilka regler som gäller?
Personen ifråga har inte någon sjukförsäkring i sitt hemland, då den kostar en hel del om man inte har jobb där....

Har googlat men blir inte riktigt klok på svaren....

Vad gäller för en person från annat EU-land som jobbar i Sverige? Sociala avgifter betalas av arbetsgivaren och personen betalar skatt i Sverige. Hur lång vistelsen kommer att vara är ännu osäkert, beror bl a på tillgången av jobb.
Någon som har koll på vilka regler som gäller?
Personen ifråga har inte någon sjukförsäkring i sitt hemland, då den kostar en hel del om man inte har jobb där....

Socialavgifter

När du arbetar i Sverige ska din arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter på ersättning för arbete som du utför här. Skyldigheten att betala arbetsgivaravgifter omfattar både svenska och utländska företag (oavsett om arbetsgivaren bedriver verksamhet från ett fast driftställe i Sverige eller inte). Det innebär att du ska omfattas av det svenska socialförsäkringssystemet, som ger dig rätt till förmåner vid t.ex. sjukdom. Mer information om detta, på flera språk, hittar du på www.forsakringskassan.se.

Kopierat från https://www.skatteverket.se/download/18.3f4496fd14864cc5ac911ca/1410953893830/34502.pdf

Om du arbetar i Sverige med ett giltigt arbetstillstånd och uppehållstillstånd har du rätt till så kallade arbetsbaserade sociala förmåner. Det innebär bland annat att du har rätt till sjukpenning, föräldraförsäk- ring, pension och arbetsskadeersättning. Du anses arbeta i Sverige om arbetsplatsen i Sverige är din primära arbetsplats. Det är Försäkringskassan som bedömer om den är det.

Om din anställning varar kortare tid än ett år, och ett arbetstillstånd är utfärdat, har du inte rätt till ersätt- ning för sjukvård m.m. Det är därför viktigt att du har tecknat en sjukförsäkring i ditt hemland när du ska uppsöka ett sjukhus eller en tandläkare. Om din anställning varar längre tid än ett år, och du har arbets- tillstånd, anses du bosatt i Sverige. Du omfattas då av samma sociala förmåner som andra i Sverige. Det innebär att du har rätt till ersättning för sjukvård, tandvård, föräldrapenning, bostadsbidrag med mera.

För mer information om vilka förmåner du har rätt till, kontakta Försäkringskassan eller gå in på www.forsakringskassan.se. Informationen finns tillgänglig på flera språk.

Kopierat från https://www.skatteverket.se/download/18.3f4496fd14864cc5ac911ca/1410953893830/34502.pdf

Det kan finnas en rätt till ersättning för vård i Sverige även om man bor kortare tid än ett år och inte får bli folkbokförd här. "Om patienten inte är folkbokförd i Sverige måste hen ha Försäkringskassans intyg: Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz, med patientens namnteckning, eller ett europeiskt sjukförsäkringskort, EU-kort. EU-kortet ska vara utfärdat i det land där patienten är bosatt. Kopia av både fram och baksida är ett krav - med undantag av kort från Belgien, Frankrike, Irland och Nederländerna." källa http://www.vardgivarguiden.se/Avtal...erade/Patienter-fran-utlandetutlandssvenskar/

Det kan finnas en rätt till ersättning för vård i Sverige även om man bor kortare tid än ett år och inte får bli folkbokförd här. "Om patienten inte är folkbokförd i Sverige måste hen ha Försäkringskassans intyg: Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz, med patientens namnteckning, eller ett europeiskt sjukförsäkringskort, EU-kort. EU-kortet ska vara utfärdat i det land där patienten är bosatt. Kopia av både fram och baksida är ett krav - med undantag av kort från Belgien, Frankrike, Irland och Nederländerna." källa http://www.vardgivarguiden.se/Avtal...erade/Patienter-fran-utlandetutlandssvenskar/
OK, så om personen inte har något sjukföräkringskort från hemlandet så omfattas alltså inte denne av svenska sjukförsäkringen, om jag fattat det rätt. Var så jag tolkade det när jag googlade också...

OK, så om personen inte har något sjukföräkringskort från hemlandet så omfattas alltså inte denne av svenska sjukförsäkringen, om jag fattat det rätt. Var så jag tolkade det när jag googlade också...

Nja. I mitt citat står ju som första alternativ att man kan ha Försäkringskassans intyg: Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz, med patientens namnteckning.

Nja. I mitt citat står ju som första alternativ att man kan ha Försäkringskassans intyg: Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz, med patientens namnteckning.
Men med tanke på att personen ifråga inte ens har rätt till sjukvård i sitt eget hemland antar jag att denne inte lär få något intyg för vård i Sverige, eller tänker jag fel?

Men med tanke på att personen ifråga inte ens har rätt till sjukvård i sitt eget hemland antar jag att denne inte lär få något intyg för vård i Sverige, eller tänker jag fel?
Jag vet faktiskt inte riktigt vilka kriterier FK har för att ge ut intyget. Jag vet dock att ett villkor är att man fått nej på att bli folkbokförd i Sverige.

Vad kan vara hinder för att folkbokföra sig?
Att man inte ska vara här längre än ett år. En EU-medborgare som har ett arbetskontrakt på kortare tid än ett år kan tappa uppehållsrätten innan ett år gått. Då försvinner rätten att vistas här och det är ett hinder mot folkbokföring.

Vänta nu.
Handlar detta om en persons rätt till sjukvård, eller om sjukförsäkringen (som i rätt till sjukpenning et c vid nedsatt arbetsförmåga)?
Inte självklart samma sak.

Vänta nu.
Handlar detta om en persons rätt till sjukvård, eller om sjukförsäkringen (som i rätt till sjukpenning et c vid nedsatt arbetsförmåga)?
Inte självklart samma sak.
Rätt till sjukvård, alltså då subventionerad vård. Rätt till vård har nog alla, men det kostar skjortan om man inte omfattas av sjukvårdsförsäkring...

https://www.1177.se/Halland/Regler-...t-utanfor-Sverige-men-behover-vard-i-Sverige/
"Om du är bosatt i ett EU/EES-land eller i Schweiz och arbetar i Sverige mindre än 12 månader, som anställd eller som egen företagare, har du rätt till både nödvändig och planerad sjukvård, mödravård, förlossningsvård och vård vid abort till vanlig patientavgift. Detta gäller även dina familjemedlemmar, make, maka och barn under 18 år.
Krav: Från den 1 februari 2016 gäller Försäkringskassan intyg ”Intyg om bosättning i Sverige" enligt förordning 883/2004 och ansökan sker hos Försäkringskassan i Sverige.
Det betyder att tidigare intyg "Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz" eller giltigt arbetsgivarintyg inte längre gäller.
Kopia på giltiga intyg bifogas till Försäkringskassan. Om anställningstiden överskrider 12 månader ska personen ifråga folkbokföra sig i Sverige"

Kontakta FK och ansök, läser jag det som.

https://www.1177.se/Halland/Regler-...t-utanfor-Sverige-men-behover-vard-i-Sverige/
"Om du är bosatt i ett EU/EES-land eller i Schweiz och arbetar i Sverige mindre än 12 månader, som anställd eller som egen företagare, har du rätt till både nödvändig och planerad sjukvård, mödravård, förlossningsvård och vård vid abort till vanlig patientavgift. Detta gäller även dina familjemedlemmar, make, maka och barn under 18 år.
Krav: Från den 1 februari 2016 gäller Försäkringskassan intyg ”Intyg om bosättning i Sverige" enligt förordning 883/2004 och ansökan sker hos Försäkringskassan i Sverige.
Det betyder att tidigare intyg "Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz" eller giltigt arbetsgivarintyg inte längre gäller.
Kopia på giltiga intyg bifogas till Försäkringskassan. Om anställningstiden överskrider 12 månader ska personen ifråga folkbokföra sig i Sverige"

Kontakta FK och ansök, läser jag det som.
Tack:) Verkar stå olika på olika landstings sidor, ska ta och kontakta FK:up:

Personen har rätt till vård i Sverige om hen är med i socila-/sjukförsäkringssystemet i det EU-land där hen bor.

Oavsett, så har personen rätt till "vård som inte kan anstå" medan hen vistas i Sverige (det har ju även tex flyktingar).

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 592
Senast: Dentaku
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 974
Senast: Jenka
·
Äldre Någon här som har koll, för migrationsverkets hemsida gör mig inte klokare. Min kille som är från England har snart varit och semestrat... 2
Svar
21
· Visningar
1 596
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka