Sjukfrånvaro (sjukperiod, sjukintyg)

aiquen

Trådstartare
Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas?

Vad jag förstår räknas det som återinsjuknande inom samma sjukperiod om man är sjuk, tillbaka på jobbet, men blir sjuk igen inom fem kalenderdagar. Så räknas helgerna in i dessa dagar? För oavbruten sjukfrånvaro och vid ett återinsjuknande.

Säg att man blir sjuk en måndag, är hemma hela veckan och är fortsatt sjuk veckan därpå - när måste ett sjukintyg lämnas till arbetsgivaren?

Eller vad händer om man är sjuk säg tisdag-onsdag, arbetar torsdag-fredag och är sjuk igen måndag veckan därpå. Blir det en ny sjukperiod och därifrån åtta dagar till inlämnande av sjukintyg, eller räknas dessa sjukdagar ihop?

Om man redan är deltidssjukskriven, ser reglerna annorlunda ut vid tillfällig heltidsfrånvaro? Vad jag förstår betalar arbetsgivaren ingen sjuklön i dessa fall utan den sjukskrivne får ansöka ersättning via Försäkringskassan från dag ett?

Jag får ingen riktig ordning på det här i mitt huvud, kanske någon här är något mer insatt. :)
 
Vad jag har förstått så om du blir sjuk en måndag, är hemma hela veckan och fortsatt sjuk därpå ska du ha läkarintyg från dag 8, dvs måndag vecka 2, sålänge inte arbetsgivaren meddelat att läkarintyg gäller från dag 1.

Om du är sjuk tis-onsdag, arbetar tors-fredag och är sjuk igen måndag veckan därpå så återinsjuknar du inom fem kalenderdagar och då krävs sjukintyg från åttonde dagen på nya sjukperioden. Vad gäller kravet på läkarintyg räknas inte dagarna ihop.

Om du redan är deltidssjukskriven och blir sjuk på den resterande deltiden, så behöver du läkarintyg från dag 8 till Fk var beskedet jag fått från dem. Dvs om du är tex sjukskriven på halvtid, blir sjuk pga förkylning på måndag vecka 1, så behöver du läkarintyg från måndag vecka 2 till Fk, och ersättning får du från Fk.
 
Om man redan är deltidssjukskriven, ser reglerna annorlunda ut vid tillfällig heltidsfrånvaro? Vad jag förstår betalar arbetsgivaren ingen sjuklön i dessa fall utan den sjukskrivne får ansöka ersättning via Försäkringskassan från dag ett?

När man är deltidssjukskriven så ändrar man omfattning själv hos f-kassan till 109% från dag 1 och sjukintyg ska de ha in från dag 8.
Dvs sjukskriver man sig en måndag, ska de ha intyget måndag veckan efter, eftersom de räknar må-ti-on-to-fr-lö-sö-må.
 
Tack för era svar. :)

Om du är sjuk tis-onsdag, arbetar tors-fredag och är sjuk igen måndag veckan därpå så återinsjuknar du inom fem kalenderdagar och då krävs sjukintyg från åttonde dagen på nya sjukperioden. Vad gäller kravet på läkarintyg räknas inte dagarna ihop.

Så om jag förstår rätt är det samma sjukperiod, d.v.s. ett återinsjuknande inom fem kalenderdagar, men de åtta dagarna gällande sjukintyget räknas ändå från återinsjuknandet på måndagen? Alltså krävs inget intyg på ytterligare en vecka?
 
Tack för era svar. :)



Så om jag förstår rätt är det samma sjukperiod, d.v.s. ett återinsjuknande inom fem kalenderdagar, men de åtta dagarna gällande sjukintyget räknas ändå från återinsjuknandet på måndagen? Alltså krävs inget intyg på ytterligare en vecka?

Så har jag förstått det ja, så länge du inte behöver ha läkarintyg från första dagen av annan anledning. Sedan om du återinsjuknar så får du ansöka om sjukpenning från Fk på 15e dagen som vanligt, och då räknas båda sjukperioderna ihop.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 400
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 776
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 803
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp