Sjukpenning på annan % än intyg

Bukefalos 30 år!

verser

Trådstartare
Jag har hamnat i en lite knepig situation gällande sjukskrivning, och skulle gärna bolla lite kring detta.

Jag har varit deltidssjukskriven i flera år. Sista åren stadigvarande 25% sjukskriven förutom ett halvår i heltidsarbete för drygt ett år sen, innan jag blev sjukskriven igen. I februari fick jag min sjukskrivning förlängd och, i enlighet med tidigare besked från FK, fortsatt beviljad sjukpenning på den procenten ’tillsvidare’.

Men, efter detta har jag mått mycket sämre och sjukskrivningen omvandlades ganska snart till en halvtidssjukskrivning perioden ut. Nu har jag fått ett nytt sjukintyg för en förlängd sjukskrivning på 50% i 4 mån fr o m maj.

Men jag känner mig superstressad över hela min situation och har inte skickat ansökan om sjukpenning för denna nya perioden ännu (o vet inte vad FK säger om att sjukskrivningen är förlängd på halvtid, det var en konkret beskriven försämring som föranledde ökad sjukskrivning, ett kort tag på 100%, men inte formulerad som ’varaktig’).

Vad kan hända om jag ansöker om 25% sjukpenning nu men sen känner jag inte klarar den arbetstiden nu? Kan jag då ändra och ansöka om 50% sjukpenning sålänge jag har intyget för det, eller blir det fel, eller riskerar bli fel, på nåt sätt?

Jag vill jobba så mycket jag orkar men, missförstå mig rätt, inte riskera hamna i någon oklar situation med FK. Hela denna karusellen mående-jobb-vård är stressande nog och nu har jag dessutom fått en ny handläggare, som jag ännu inte varit i personlig kontakt med, men vilket känns extra jobbigt då jag upplevde ett väldigt stöttande bemötande av min förra, vilket jag uppskattade mycket.

Någon som har några inputs för en sånhär situation?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka