Bukefalos 28 år!

Sjukskriven, men jobba med annat?

Fast nu vet ju du inte orsaken till VAB, vill inte skriva det här heller på grund av känsligt. Jag behöver inte sitta i samma rum som tonåringen hela tiden, men behöver finnas hemma och tillgänglig. Själv tycker jag att det är rätt jobbigt och trist och hade gärna jobbat hemifrån.

Det spelar ingen roll vad anledningen är. VABar du kan du inte jobba med någonting någonstans ifrån. VABar du inte kan du göra precis hur du vill. Men om du ska jobba hemifrån med något annat, då behöver du ju inte anmäla VAB öht.
 
Jag tror att man bara kan få ersättning för de dagar och timmar man skulle jobbat.

Också tänkt att jag kunde jobba några timmar på kvällen på annat jobb, fast jag vabbat under dagen, men det verkar inte som att man får göra så.
 
Om ett barn är sjukt/behöver ha förälder hemma så kan föräldrarna bli sjukskrivna (om det inte förändrats).
Du får nog bäst svar av FK.

Det är inte riktigt sant.En förälder kan inte bli sjukskriven om hen inte själv har sjukdom. Men den sjukdomen kan ju bero på sådant som har med barnets sjukdom att göra, så indirekt har du rätt.
 
Jag tror att man bara kan få ersättning för de dagar och timmar man skulle jobbat.

Också tänkt att jag kunde jobba några timmar på kvällen på annat jobb, fast jag vabbat under dagen, men det verkar inte som att man får göra så.

Det får du inte.
 
Om jag kapar @Monkie s tråd så ber jag om ursäkt.

men om man jobbar 7/7 (dvs jobbar allt ena veckan och har en frivecka sen). Hur blir det om man vabbar på friveckan? Du har ju redan jobbat timmarna du ska och man skriver inte in några timmar den veckan man är ledig.

Jag fick frågan utav en anställd en gång men kunde inte svara på det.
Du vabbar väl inte när du är ledig, lika lite som en dagtidare vabbar på helgen?
Är man hemma med sjukt barn på en frivecka så får man ju ändå full lön, ska därför inte ha någon ersättning och därför anmäler man väl inte ens vab?
Jag ser friveckan som en helg bara.
Är inte helt tvärsäker på att det inte finns någon annan regel, så någon får väl rätta mig om det fungerar annorlunda på andra ställen.
 
Det är inte riktigt sant.En förälder kan inte bli sjukskriven om hen inte själv har sjukdom. Men den sjukdomen kan ju bero på sådant som har med barnets sjukdom att göra, så indirekt har du rätt.
Då är det ändrat för min ena förälder eller båda, minns inte, var sjukskriven nån period pga mitt mående. Fast det var ju på 90-talet.
 
Om jag kapar @Monkie s tråd så ber jag om ursäkt.

men om man jobbar 7/7 (dvs jobbar allt ena veckan och har en frivecka sen). Hur blir det om man vabbar på friveckan? Du har ju redan jobbat timmarna du ska och man skriver inte in några timmar den veckan man är ledig.

Jag fick frågan utav en anställd en gång men kunde inte svara på det.

Du VABar som vanligt. FK betalar ut ersättning som är din inkomst delat på 365 dagar och du får dagsersättning oberoende på hur du skulle ha jobbat just den dagen.
 
Du VABar som vanligt. FK betalar ut ersättning som är din inkomst delat på 365 dagar och du får dagsersättning oberoende på hur du skulle ha jobbat just den dagen.
Då hade jag uppenbarligen fel 😇.
Jag förstår dock inte man behöver vabba då Inget försvinner från ens lön iom att tiden arbetats in..
 
Det får du inte.

Det har jag fått godkänt av FK. Tex vabbat på dagen för att barnet varit sjuk och jag inte kunnat jobba på dag-jobbet. Hade jag då inplanerat kvällsjobb (två olika företag/jobb så inget med varann att göra) så tog sambon över barnet efter hans jobb slutat och jag åkte och jobbade. Eftersom det var på helt olika tider så gick det sa de. Jag fick ju inte dubbel vab-ersättning om jag missade båda passen så klart jag jobbade pass 2. Hade inte två jobbpass varje dag utan då och då.
 
Då hade jag uppenbarligen fel 😇.
Jag förstår dock inte man behöver vabba då Inget försvinner från ens lön iom att tiden arbetats in..

Det gör ju att när du sen VABar på en dag du faktiskt är schemalagd så får du betydligt mindre pengar än om du fått lön, så på det stora hela är det nog tänkt att det ska jämna ut sig.
 
Det har jag fått godkänt av FK. Tex vabbat på dagen för att barnet varit sjuk och jag inte kunnat jobba på dag-jobbet. Hade jag då inplanerat kvällsjobb (två olika företag/jobb så inget med varann att göra) så tog sambon över barnet efter hans jobb slutat och jag åkte och jobbade. Eftersom det var på helt olika tider så gick det sa de. Jag fick ju inte dubbel vab-ersättning om jag missade båda passen så klart jag jobbade pass 2. Hade inte två jobbpass varje dag utan då och då.

Menar du att du fått 100% ersättning utbetald av FK och sen också jobbat? Det låter väldigt konstigt.
 
Du VABar som vanligt. FK betalar ut ersättning som är din inkomst delat på 365 dagar och du får dagsersättning oberoende på hur du skulle ha jobbat just den dagen.
Fast näe? Vab är ersättning för förlorad inkomst, skulle man inte ha jobbat så kan man ju inte uppbära ersättning för det. Man får ju fylla i hur många timmar man skulle ha arbetat vis ansökan.
 
Fattar inte ens vad det är man inte skulle få? Om jag jobbar 4h på jobb A på förmiddagen och sedan 4h på jobb B på eftermiddagen och jag bara vabar från jobb A så fyller jag ju bara i att jag vabat 4h av min arbetsdag.

Jag har inte sagt att man inte kan göra så som du skriver, tvärt om har jag skrivit i flera inlägg att man kan göra så. Då är du ju på 100%. 50% VAB, 50% jobb. Inga konstigheter. Vad jag menade att man inte kan är att ta ut VAB på 100% och sedan också jobba.
 
Jag har inte sagt att man inte kan göra så som du skriver, tvärt om har jag skrivit i flera inlägg att man kan göra så. Då är du ju på 100%. 50% VAB, 50% jobb. Inga konstigheter. Vad jag menade att man inte kan är att ta ut VAB på 100% och sedan också jobba.
Jaha jag tyckte du svarade på att man inte fick vaba på dagen och sedan jobba på kvällen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 868
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
981
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp