Bukefalos 28 år!

Sjukskriven, men jobba med annat?

Du VABar som vanligt. FK betalar ut ersättning som är din inkomst delat på 365 dagar och du får dagsersättning oberoende på hur du skulle ha jobbat just den dagen.

till en början kan jag inte mycket om vab och hur det fungerar så jag är nyfiken och försöker förstå ☺
Jag är lite kluven för det skulle innebära (enligt mitt sätt att se) att du får mer ersättning dvs mer än 100%. Man jobbar 80timmar (olika beroende på avtal, oftast mindre timmar om man jobbar 7/7 men tänker att det är lättast att räkna) och om man då är hemma på ledigveckan och skickar in vab och får ytterligare ersättning för 8h?
Eller är det så att det dras av 8h från företaget och man får 8h från försäkringskassan?


jag tror jag får återkomma med fler frågor. Håller på att läsa igenom svaretoch försöka förstå hunden fungerar 🙂
 
till en början kan jag inte mycket om vab och hur det fungerar så jag är nyfiken och försöker förstå ☺
Jag är lite kluven för det skulle innebära (enligt mitt sätt att se) att du får mer ersättning dvs mer än 100%. Man jobbar 80timmar (olika beroende på avtal, oftast mindre timmar om man jobbar 7/7 men tänker att det är lättast att räkna) och om man då är hemma på ledigveckan och skickar in vab och får ytterligare ersättning för 8h?
Eller är det så att det dras av 8h från företaget och man får 8h från försäkringskassan?

Jag vet inte om du sett längre ner i tråden att jag hade fel ang. VAB när man arbetar som du gör. Jag blandade ihop det med sjukpenning.
 
Jag vet inte om du sett längre ner i tråden att jag hade fel ang. VAB när man arbetar som du gör. Jag blandade ihop det med sjukpenning.
Jo, jag såg svaret sen efter att jag hunnit posta frågan.

konstiga arbetstider föder konstiga och komplicerade frågor och ett system som gör det svårt ibland att hålla isär allt.
 
Jag har inte sagt att man inte kan göra så som du skriver, tvärt om har jag skrivit i flera inlägg att man kan göra så. Då är du ju på 100%. 50% VAB, 50% jobb. Inga konstigheter. Vad jag menade att man inte kan är att ta ut VAB på 100% och sedan också jobba.
Så hur gör de som har mer än ett jobb och därmed jobbar mer än 100% eller som har ett jobb där vissa dagar består av mer än 8 timmar per dag? För om man vabbar på sitt dagjobb och låter sambon ta över till kvällsjobbet gör man ju absolut inget fel. Har svårt att tänka mig att det inte skulle vara tillåtet.
 
Jo, jag såg svaret sen efter att jag hunnit posta frågan.

konstiga arbetstider föder konstiga och komplicerade frågor och ett system som gör det svårt ibland att hålla isär allt.

Det är enklare med sjukpenningen, där det fungerar som jag skrev. Efter arbetsgivarens 14 dagar får man en dygnpeng, och FK går på kalenderdagar och inte dagar på schemat. Vilket betyder att du kan få pengar endag när du är ledig, men å andra sidan får du mindre pengar de dagar när du skulle ha jobbat. Lite förenklat dock.
 
Så hur gör de som har mer än ett jobb och därmed jobbar mer än 100% eller som har ett jobb där vissa dagar består av mer än 8 timmar per dag? För om man vabbar på sitt dagjobb och låter sambon ta över till kvällsjobbet gör man ju absolut inget fel. Har svårt att tänka mig att det inte skulle vara tillåtet.
Enligt svaren här tolkar jag det som att man då får plussa båda jobben till 100% och ta ut tex 50% VAB. Men jag kan ha fel 😬
 
Så hur gör de som har mer än ett jobb och därmed jobbar mer än 100% eller som har ett jobb där vissa dagar består av mer än 8 timmar per dag? För om man vabbar på sitt dagjobb och låter sambon ta över till kvällsjobbet gör man ju absolut inget fel. Har svårt att tänka mig att det inte skulle vara tillåtet.

Det spelar ingen roll om du jobbar 200%, du kan aldrig få utbetalt mer än 100% från FK. Allt utgår dock ifrån din SGI, som baseras på din inkomst. Den inkomsten är inte beroende av procent så där får du räkna in all din lön på 200%.
Lite förenklat.
 
Enligt svaren här tolkar jag det som att man då får plussa båda jobben till 100% och ta ut tex 50% VAB. Men jag kan ha fel 😬

Jag uppfattade ditt första inlägg som att du undrade om du kunde ta ut VAB för hela din arbetsdag hos din ordinarie arbetsgivare och sen arbeta hemifrån för en annan arbetsgivare och lyfta lön för det. Det kan man inte göra. Men nu är det så många svar i tråden om olika sorters scheman och arbetstider osv och då är reglerna inte alltid så enkla. Då är det alltid enklast och bäst att vända sig till FK direkt. De har så sjuuukt många klausuler och finstilta rader och specialregler så det är mer eller mindre omöjligt att svara på såhär. I en sån här tråd kan man (iaf jag) bara svara generellt.
 
Det spelar ingen roll om du jobbar 200%, du kan aldrig få utbetalt mer än 100% från FK. Allt utgår dock ifrån din SGI, som baseras på din inkomst. Den inkomsten är inte beroende av procent så där får du räkna in all din lön på 200%.
Lite förenklat.
Ok, lite förvirrande det här! :)
 
[
Jo, jag såg svaret sen efter att jag hunnit posta frågan.

konstiga arbetstider föder konstiga och komplicerade frågor och ett system som gör det svårt ibland att hålla isär allt.
Då var jag rätt ute i mitt tidigare inlägg..
Inarbetad tid som sedan ger ledig vecka ser jag som "helg" är för dagtidsjobbare. Det blir rätt i de situationer som jag stött på i alla fall.

Edit: Utom när vi pratar detaljer som till exempel semesterkonsumerande dagar och sådant som regleras i lokala kollektivavtal mellan arbetsgivare och arbetstagare, för det är olika på olika ställen och scheman. 😇
 
Så hur gör de som har mer än ett jobb och därmed jobbar mer än 100% eller som har ett jobb där vissa dagar består av mer än 8 timmar per dag? För om man vabbar på sitt dagjobb och låter sambon ta över till kvällsjobbet gör man ju absolut inget fel. Har svårt att tänka mig att det inte skulle vara tillåtet.
Du jobbar inte mer än 100% även om du har två jobb, de två tillsammans är dina 100% oavsett om du jobbar 25/75, 50/50 eller vilken fördelning det nu än är så är de tillsammans 100%. Tar du VAB från ett av dem så blir det vad som motsvarar den tjänsten, dvs 100% - VAB.
 
Om man blir sjukskriven från sitt arbete eller har VAB på 100%, utan att ha möjlighet att jobba hemifrån. Får man då skaffa timanställning på annat jobb, som man klarar att utföra hemifrån?
Nej du får ta tjänstledigt från ditt nuvarande arbete med grund i att du måste vara hemma med tonåring och sedan kan du ta anställning någon annanstans under den perioden och jobba hemifrån.
 
Man måste hålla isär FK och arbetsgivaren.
När du anmäler VAB eller sjukdom så är din relation till FK att du begär ersättning ( sjukpenning ellet tillfällig fp) för att du inte kan arbeta och förlorar inkomst, medan du till ag anmäler att du inte kan komma och utföra arbete. Om du får ersättning från FK fast du inte är hemma så fuskar du gentemot FK - om du anmäler dig sjuk / vab till ag och sedan arbetar hos ngn annan så fuskar du mot din arbetsgivare. Det är ett brott
mot anställningsavtalet och kan leda till uppsägning eller avsked. Om du vill ha ett extrajobb så är det en bisyssla som du bör informera din ag om ( ag kan i vissa fall ha rätt att säga nej).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 868
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
981
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp