Sjukskrivning flera jobb

Intressant, men har arbetsgivaren något att säga till om? Inte så kul för de att betala för att ha mig där och betala för 2 timmar när det innebär att jag i totalt ca 1 timme av dessa två spyr och den andra timmen är jag ungefär på 25% av min vanliga kapacitet dvs jag gör ca 15 min jobb på 2 timmar.

När jag var sjukskriven sist nu för bla extremt graviditetsillamående och foglossning så ville läkaren sjukskriva mig 75 %. Enligt försäkringskassan så skulle jag arbeta 2 timmar per dag, då det blir 25% av min heltid.
Min chef lyckades få FK att gå med på 3 tim / 3 dgr istället eftersom chefen inte kunde placera ut mig för 2 timmar per dag. Så visst kan arbetsgivaren påverka försäkringskassans beslut om vilka timmar du ska göra per dag.

Själv vägrade jag arbeta alls, och fick tillslut min chef att inse hur löjligt det var att placera ut mig med ständiga kräkningar och foglossning som "sällskapsdam" på ett äldreboende då jag inte fick utgöra några av mina arbetsuppgifter enligt läkaren.
 
När jag pratat med dem har de sagt att kan man jobba en hel dag så är man frisk. Det är huvudregeln. Smidig som ett kassaskåp.

Haha ja verkligen.. Aja jag håller tummarna för att nästa graviditet inte blir lika kräkig och skulle det bli så så ska jag testa @Amha s tips om att verkligen beskriva i detalj varför det inte fungerar osv. Min upplevelse är att tjatar man tillräckligt och är lite påläst så får man oftast som man vill även om det är drygt.
 
När jag var sjukskriven sist nu för bla extremt graviditetsillamående och foglossning så ville läkaren sjukskriva mig 75 %. Enligt försäkringskassan så skulle jag arbeta 2 timmar per dag, då det blir 25% av min heltid.
Min chef lyckades få FK att gå med på 3 tim / 3 dgr istället eftersom chefen inte kunde placera ut mig för 2 timmar per dag. Så visst kan arbetsgivaren påverka försäkringskassans beslut om vilka timmar du ska göra per dag.

Själv vägrade jag arbeta alls, och fick tillslut min chef att inse hur löjligt det var att placera ut mig med ständiga kräkningar och foglossning som "sällskapsdam" på ett äldreboende då jag inte fick utgöra några av mina arbetsuppgifter enligt läkaren.

Men hur funkar det om FK säger att jag ska jobba 2 timmar dag, kan jag då säga till jobbet att "jag är här men jag kan/orkar inte göra något för jag är extremt illamående och spyr hela tiden" dvs jag mest bara är där, alt ligger i vilorummet eftersom ligga ner lindrar. Hur gör man som arbetsgivare? Man vill väl inte tvinga sin anställda och samtidigt blir det jättemärkligt att den anställda liksom inte ska göra något. Iofs var det en annan som var gravid som inte fick göra ngt (pga riskgraviditet, inte illamående) och hon var bara där och gjorde absolut inget.
 
När jag pratat med dem har de sagt att kan man jobba en hel dag så är man frisk. Det är huvudregeln. Smidig som ett kassaskåp.
Har du samma typ av uppgifter alla dagar? Är det samma typ av uppgifter kan jag på något sätt förstå deras tanke. I mitt fall var det ju enorm skillnad på tjänsterna. Jättebygge som skulle kontrolleras i detalj vs pyttelitet där jag större delen av dagen satt på rumpan.
 
Men hur funkar det om FK säger att jag ska jobba 2 timmar dag, kan jag då säga till jobbet att "jag är här men jag kan/orkar inte göra något för jag är extremt illamående och spyr hela tiden" dvs jag mest bara är där, alt ligger i vilorummet eftersom ligga ner lindrar. Hur gör man som arbetsgivare? Man vill väl inte tvinga sin anställda och samtidigt blir det jättemärkligt att den anställda liksom inte ska göra något. Iofs var det en annan som var gravid som inte fick göra ngt (pga riskgraviditet, inte illamående) och hon var bara där och gjorde absolut inget.

Då ska du ju vara sjukskriven 100%.
 
Då ska du ju vara sjukskriven 100%.
Fast jag kan ju jobba med mitt företag utan problem eftersom det jobbet är 100 % stillasittande. Alltså bör jag ej vara 100 % sjukskriven. 100% borta från mitt 50% kontrakt däremot borde jag ju va. Dvs 50 %.
 
Fast är man gravid är man inte sjuk så det är ju lite annorlunda. Gissar på att du aldrig haft extremt gravidillamående, man är konstant "bakis" i nio månader och (jag iaf) kräks 20+ gånger om dagen. Det går inte att tex köra truck då eller jobba ute bland kunder. Hur ska det se ut, "ja absolut jag ska hjälpa dig, ska bara spy lite i papperskorgen här först, akta dina skor!".

Vad spelar det för roll om jag varit/är gravid eller inte??? Nu handlar det om vad regelverket säger. Det är det enda som gäller. Så vad säger lagen? Vad säger FK o deras regler?
 
Har du samma typ av uppgifter alla dagar? Är det samma typ av uppgifter kan jag på något sätt förstå deras tanke. I mitt fall var det ju enorm skillnad på tjänsterna. Jättebygge som skulle kontrolleras i detalj vs pyttelitet där jag större delen av dagen satt på rumpan.
Det jag gör går sällan att slutföra på bara en halv dag, och är också svårt att lämna över.

Mitt problem är ju svår huvudvärksproblematik, och den har gjort att jag har dålig ork. Så egentligen skulle det vara skönt för mig att vara sjukskriven varje onsdag och ett par timmar nån annan dag, dvs 25 proc. När jag resonerat med FK om deltidssjukskrivning, dock utan att vara såhär konkret, har de bara sagt att kan man jobba heldag så är man frisk.
 
Det jag gör går sällan att slutföra på bara en halv dag, och är också svårt att lämna över.

Mitt problem är ju svår huvudvärksproblematik, och den har gjort att jag har dålig ork. Så egentligen skulle det vara skönt för mig att vara sjukskriven varje onsdag och ett par timmar nån annan dag, dvs 25 proc. När jag resonerat med FK om deltidssjukskrivning, dock utan att vara såhär konkret, har de bara sagt att kan man jobba heldag så är man frisk.
Jo men är det samma uppgifter dagligen tror jag inte att du kan jämföra min situation tyvärr så det är nog ganska svårt att få igenom. Vilken situation du sitter i. Det är ju inte kul att behöva sjuka sig 100% när man egentligen kan jobba.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
786
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 947
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 801
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp