Sjukskrivningsbajs

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har även jag hamnat på gungflyet som så många beskriver - är sjukskriven sedan en månad och nu har FK begärt in kompletteringar till intyget från min läkare.

Läste en debattartikel i SvD häromdagen, ett gäng läkare beskrev det som ett arbetsmiljöproblem med all tid de behövde lägga på kompletteringar, dvs att förklara sjukdoms påverkan på arbetsförmåga för personal utan medicinsk kompetens. Jag förstår dem.

Och de tog också upp vem som i slutändan drabbas - patienten. Dvs, i det här fallet jag som riskerar bli utan sjukpenning. Och de patienter som min doktor hade kunnat träffa i stället för att försöka komma på nya förklaringar om mig, en patient som hon träffade för en månad sedan och förmodligen inte alls har något minne av utöver journalanteckningarna.

Mög!
 
Senast ändrad:

Jag fick bita på naglarna i 7 månader innan jag fick besked från FK att dom godkände intyget från min läkare om sjukersättning, tur att jag fick ersättning retroaktivt, men det sög att det tog så lång tid.
 
Om du tycker att jag kapar för mycket här nu @mandalaki så ta gärna bort det (eller rapportera mig ;))


Jag läste någonstans att nyare dom angående just intyg och ”objektiva fynd” skulle innebära lite stötta utrymme för läkaren. Du kanske inte har koll på det (?) men att FK själva skulle arbeta med sina riktlinjer kring detta just för att det är en bedömningsgrund som inte alltid fungerar så bra (och att olika domar har spretat lite vilket gjort det ännu svårare)

Varit sjukskriven sen 25 april så ingen koll men kan kolla sen. Det jag vet de överklagat själva är användandet av DFA-kedjan.
 
Är helt färdig efter en lång migränattack så jag orkar inte svara alla men tackar för supporten. :heart

@Problematisk Det låter förfärligt! Jag vet ju att jag klarar mig men har en förfärlig ångest ändå. Så hur du har det just nu orkar jag inte ens föreställa mig.

@Invicta Det verkar ju inte klokt! Är det alltså så olika bedömningar av arbetsförmågan när det gäller aktivitetsersättnlng vs sjukersättning?

@Hyacinth Ja, det är klart att det är hur sjukdomen påverkar arbetsförmågan som ska bedömas. Men när jag ser vad min läkare skrivit och jämför det med handläggarens frågor så undrar jag bara vad det är hon inte förstår.

Och frågor som om jag hade klarat ett mindre kognitivt krävande arbete bättre - hur ska läkaren veta det? Det är ju ingen spågumma jag varit hos.

@Killaloe Ja, jag har också läst om den nya domen. En brist i mitt läkarintyg KAN vara att där är för många objektiva fynd i stället för övervägande beskrivning av påverkan på arbetsförmågan. Men jag kan tycka att handläggaren kanske kunde dra någon slutsats själv av vad de beskrivna fynden innebär för mig på jobbet.

———
I övrigt vill jag bara säga att detta är en ren klagotråd eftersom jag mår skit, en Dagbokstråd. Hoppas det respekteras.
 
@mandalaki frågan var inte till mig men jag hoppar in och svarar. Skillnaden mellan aktivitetsersättning och sjukersättning är jättestor bedömningsmässigt. För aktivitetsersättning ska arbetsförmågan vara nedsatt med minst en fjärdedel under minst ett år. Dvs behandling och rehabilitering ska inte bedömas öka arbetsförmågan inom kortare tid än ett år. För sjukersättning ska arbetsförmågan vara nedsatt under överskådlig tid och alla möjligheter till behandling och rehabilitering ska vara uttömda.

Det innebär att många många, främst de med NPFdiagnoser ramlar mellan stolarna när de fyller 30 och inte kan få aktivitetsersättning mer, men inte når upp till kraven för sjukersättning :/ Det finns några alternativ för dem men inget (om de inte magiskt får jobb) som inte innebär ett behov av att stöttas upp ekonomiskt av försörjningsstöd eller försörjning via anhöriga ;(

Hoppas migränen släpper snart ❤️
 
Det är för övrigt inte migränen jag är sjukskriven för den här gången, utan dess konsekvenser: depressiva symtom gränsande till utmattningssyndrom, ungefär.

När det gäller jobbet är jag ju skör hela tiden för jag är förtvivlad över min katastrofalt höga sjukfrånvaro. Under våren har arbetsgivaren satt press på mig kring den vilket inte var det smartaste att göra, det tippade mig över kanten och jag gick i däck. (Och det ger mig dessutom mer migrän, eftersom oro är en stark migräntrigger för mig. Jag är orolig 24/7 för att inte kunna ta mig till jobbet.)
 
Är dettta någon "bieffekt" av att det har fuskats med försäkringskassan, så de verkligen vill kontrollera så man verkligen är sjuk eller är det något annat som ligger bakom? (lite oinsatt. :o )
 
Det är för övrigt inte migränen jag är sjukskriven för den här gången, utan dess konsekvenser: depressiva symtom gränsande till utmattningssyndrom, ungefär.

När det gäller jobbet är jag ju skör hela tiden för jag är förtvivlad över min katastrofalt höga sjukfrånvaro. Under våren har arbetsgivaren satt press på mig kring den vilket inte var det smartaste att göra, det tippade mig över kanten och jag gick i däck. (Och det ger mig dessutom mer migrän, eftersom oro är en stark migräntrigger för mig. Jag är orolig 24/7 för att inte kunna ta mig till jobbet.)

Fifan. Du har all rätt att klaga!
Och vad de trodde sig uppnå för positivt med press kan man ju fråga sig.
Hoppas det vänder och blir bättre på någon front snarast.
 
Är dettta någon "bieffekt" av att det har fuskats med försäkringskassan, så de verkligen vill kontrollera så man verkligen är sjuk eller är det något annat som ligger bakom? (lite oinsatt. :o )
Nej. De har alltid behövt veta om man verkligen är sjuk, förstås. Detta handlar om svårigheten för läkarna att få sina intyg godkända, vilket drabbar patienterna.
 
För sjukersättning ska arbetsförmågan vara nedsatt under överskådlig tid och alla möjligheter till behandling och rehabilitering ska vara uttömda.

Det är just det här som har satt mig i skiten. Man kan tycka att det är självklart att jag skulle beviljas sjukersättning efter ett helt vuxenliv på aktivitetsersättning och ett antal arbetsprövningar och så kallade rehabförsök som bland annat lett till att jag gick in i väggen vid 22 års ålder pga stressen. Jag har en hel roman full med papper som styrker hur handikappad jag är och hur det försvårar mitt liv, och hur det är en utopi att tro att jag ska kunna ha ett vanligt eller ens ett kraftigt anpassat arbete. Men ska man tro FKs bedömning så är jag bara lat och har inte försökt tillräckligt, det finns säkert ett jobb till mig i Fantasiland... :( Det finns verkligen noll flexibilitet i regelverket som det ser ut nu.
 
Det är just det här som har satt mig i skiten. Man kan tycka att det är självklart att jag skulle beviljas sjukersättning efter ett helt vuxenliv på aktivitetsersättning och ett antal arbetsprövningar och så kallade rehabförsök som bland annat lett till att jag gick in i väggen vid 22 års ålder pga stressen. Jag har en hel roman full med papper som styrker hur handikappad jag är och hur det försvårar mitt liv, och hur det är en utopi att tro att jag ska kunna ha ett vanligt eller ens ett kraftigt anpassat arbete. Men ska man tro FKs bedömning så är jag bara lat och har inte försökt tillräckligt, det finns säkert ett jobb till mig i Fantasiland... :( Det finns verkligen noll flexibilitet i regelverket som det ser ut nu.

Flexibiliteten är noll, och det är alldeles för lite tilltro mellan myndigheterna. AF kan bedömt att det inte är idé med mer arbetsprövning och FK kan anse att det inte prövats tillräckligt anpassat arbete. Oavsett vem som har "rätt" (för det varierar) så hamnar personen det handlar om I kläm - och personen själv har extremt små möjligheter påverka.

Men så länge politiker inte tar ansvar känns en lösning långt bort. Med en minister som ena stunden säger åt FK att göra si och nästa stund säger åt medierna att det är oacceptabelt att FK gör så... Det blir inget ansvar och ingen förändring. Och när AF monterar ner och vården sparar. Det skär i hjärtat. Men "medelsvensson" ser aldrig varken orsak och verkan eller konsekvenser. Och den utsatta grupp som drabbas är redan för svag och ansträngd för att orka vråla högt nog.

Vackert och fint system på ytan. Men i realiteten så...
 
Det är för övrigt inte migränen jag är sjukskriven för den här gången, utan dess konsekvenser: depressiva symtom gränsande till utmattningssyndrom, ungefär.

När det gäller jobbet är jag ju skör hela tiden för jag är förtvivlad över min katastrofalt höga sjukfrånvaro. Under våren har arbetsgivaren satt press på mig kring den vilket inte var det smartaste att göra, det tippade mig över kanten och jag gick i däck. (Och det ger mig dessutom mer migrän, eftersom oro är en stark migräntrigger för mig. Jag är orolig 24/7 för att inte kunna ta mig till jobbet.)
Men mandalaki, vilken skit alltså :( :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
833
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 415
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 360
Senast: Björk
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 686
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp