Sjukskrivningsbajs

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har även jag hamnat på gungflyet som så många beskriver - är sjukskriven sedan en månad och nu har FK begärt in kompletteringar till intyget från min läkare.

Läste en debattartikel i SvD häromdagen, ett gäng läkare beskrev det som ett arbetsmiljöproblem med all tid de behövde lägga på kompletteringar, dvs att förklara sjukdoms påverkan på arbetsförmåga för personal utan medicinsk kompetens. Jag förstår dem.

Och de tog också upp vem som i slutändan drabbas - patienten. Dvs, i det här fallet jag som riskerar bli utan sjukpenning. Och de patienter som min doktor hade kunnat träffa i stället för att försöka komma på nya förklaringar om mig, en patient som hon träffade för en månad sedan och förmodligen inte alls har något minne av utöver journalanteckningarna.

Mög!
 
Senast ändrad:

Det är för övrigt inte migränen jag är sjukskriven för den här gången, utan dess konsekvenser: depressiva symtom gränsande till utmattningssyndrom, ungefär.

När det gäller jobbet är jag ju skör hela tiden för jag är förtvivlad över min katastrofalt höga sjukfrånvaro. Under våren har arbetsgivaren satt press på mig kring den vilket inte var det smartaste att göra, det tippade mig över kanten och jag gick i däck. (Och det ger mig dessutom mer migrän, eftersom oro är en stark migräntrigger för mig. Jag är orolig 24/7 för att inte kunna ta mig till jobbet.)
Vilken jäkla skitsituation verkligen! Det känns ju som ett rätt rejält arbetsmiljöproblem om arbetsgivarens agerande gör dig sjukare :( :down:
Vad säger facket? För visst har ni haft möten? (Har för mig du skrivit det i tidigare dagbokstråd?)
 
Vilken jäkla skitsituation verkligen! Det känns ju som ett rätt rejält arbetsmiljöproblem om arbetsgivarens agerande gör dig sjukare :( :down:
Vad säger facket? För visst har ni haft möten? (Har för mig du skrivit det i tidigare dagbokstråd?)
Jag älskar facket. Hon är den enda som lyssnat på mig och hon slåss för mig. Vore hon inte gift skulle jag fria till henne.

Vi har föreslagit i ett par år andra arbetsuppgifter som kanske skulle minska pressen på mig men bara fått svaret ”det finns inga sådana tjänster lediga”. Arbetsgivarens skyldighet till anpassning i rehabiliterande syfte har de inte brytt sig om.

I våras började de dessutom klaga på vilken belastning min sjukfrånvaro var för deras administration (de har inte gjort många rätt när det gällt den) och kom med antydningar om utköp - och då kraschade jag.

Inte förrän då verkade de fatta hur dåligt jag mår. Ett par dagar in på min sjukskrivning meddelade min fackrepresentant att högsta chefen hört av sig. Han vill ta upp nya samtal så snart jag är tillbaka om en tillfällig omplacering för att se om jag mår bättre då (en tjänst utan de moment som jagar skiten ur mig att jag missar pga min migrän).

När jag fick meddelandet från FK häromdagen ringde jag och berättade just det - att prognosen för just den här deppen ser mycket bättre ut nu eftersom jag faktiskt ska få pröva annat jobb. Oklart om det gick in, dock.
 
Jag älskar facket. Hon är den enda som lyssnat på mig och hon slåss för mig. Vore hon inte gift skulle jag fria till henne.

Vi har föreslagit i ett par år andra arbetsuppgifter som kanske skulle minska pressen på mig men bara fått svaret ”det finns inga sådana tjänster lediga”. Arbetsgivarens skyldighet till anpassning i rehabiliterande syfte har de inte brytt sig om.

I våras började de dessutom klaga på vilken belastning min sjukfrånvaro var för deras administration (de har inte gjort många rätt när det gällt den) och kom med antydningar om utköp - och då kraschade jag.

Inte förrän då verkade de fatta hur dåligt jag mår. Ett par dagar in på min sjukskrivning meddelade min fackrepresentant att högsta chefen hört av sig. Han vill ta upp nya samtal så snart jag är tillbaka om en tillfällig omplacering för att se om jag mår bättre då (en tjänst utan de moment som jagar skiten ur mig att jag missar pga min migrän).

När jag fick meddelandet från FK häromdagen ringde jag och berättade just det - att prognosen för just den här deppen ser mycket bättre ut nu eftersom jag faktiskt ska få pröva annat jobb. Oklart om det gick in, dock.
Heja facket! :love: Och heja dig som kämpar och kommer med lösningar och förslag! Hoppas verkligen att det blir en förändring och att du får jobba med andra grejer som inte triggar migränen.

Och det är helt uppåt väggarna att det ska bli så illa innan något görs :( Samt att dom lägger över ansvar på dig för att det är jobbigt med administrationen - en undrar ju vilka som borde byta jobb då liksom. Det är verkligen inte ditt ansvar att deras administration blir svårare, det får dom ju lösa internt liksom :down:
 
Flexibiliteten är noll, och det är alldeles för lite tilltro mellan myndigheterna. AF kan bedömt att det inte är idé med mer arbetsprövning och FK kan anse att det inte prövats tillräckligt anpassat arbete. Oavsett vem som har "rätt" (för det varierar) så hamnar personen det handlar om I kläm - och personen själv har extremt små möjligheter påverka.
Ja, herregud alltså. Jag träffar ju rätt ofta dom som hamnat emellan stolarna. Ibland är det begripligt utifrån situation där arbetsförmågan inte prövats tillräckligt, inte helt sällan brister läkarintygen och ibland brister det hos FK.
Och ibland så tror man knappt att det är sant.
För ett tag sedan satt jag med ett ärende som var så galet att det enda jag kunde göra var i princip var att tipsa min klient om att gå hem och läsa Moment 22...
 
Lider med dig @mandalaki ❤ när jag fick cellgiftsbehandling frågade min handläggare på FK när jag planerade att bli frisk igen. 🙄 Jag planerar så snart som möjligt, men läkaren hävdar att det är cancern som styr. Handläggaren som ringde maken om att hans sjukskrivning nog hade pågått lite för länge kom av sig lite när maken påpekade att det var jäkligt svårt att komma igång och jobba när han var inlagd på sjukhus igen. Men även där tyckte handläggaren att läkaren nog inte hade koll som la in maken när han borde ha börjat jobba.
Hoppas att det löser sig för dig, i våra fall räckte det med att handläggaren blev införstådd vad cancer och cellgiftsbehandling innebar och i makens fall så hade de också svårt att argumentera för att han skulle börja jobba igen.
 
@Snurrfian Tack! :heart

Men i övrigt: herregud, vad ska man säga ... :meh:
Ja bra fråga, jag förstår att det är regeringen som är högsta ansvarig men det verkar finnas ett stort problem med handläggare som är övernitiska och dessutom har svårt att ta till sig skriven text. För jag vet att det finns bra handläggare också, som faktiskt gör det FK är tänkt till, stötta och hjälpa till. Men de hör man sällan av, grannen som är hårt driven av sin pliktkänsla fick tack och lov en sån handläggare. Hen tänkte åka och jobba dagen efter hen hade åkt ambulans med hjärtproblem för det var ju synd om kunderna som blev besvikna om hen inte öppnade. Men där såg handläggaren till att hen faktiskt höll sin sjukskrivning, med hjälp av läkarna. Men så hade den handläggaren senare blivit sjukskriven när grannen skulle börja jobba igen.
 
Något som är väldigt intressant, jag kommer inte ihåg var jag läst detta dock, någon artikel?

Om man jobbar på FK och blir sjukskriven så är det procentuellt mycket större chans att ditt läkarintyg blir godkänt direkt. Helt plötsligt verkar intyget duga utmärkt.

Så vill man kunna bli sjukskriven så verkar det säkrast att jobba på FK.
 
Ja bra fråga, jag förstår att det är regeringen som är högsta ansvarig men det verkar finnas ett stort problem med handläggare som är övernitiska och dessutom har svårt att ta till sig skriven text. För jag vet att det finns bra handläggare också, som faktiskt gör det FK är tänkt till, stötta och hjälpa till. Men de hör man sällan av, grannen som är hårt driven av sin pliktkänsla fick tack och lov en sån handläggare. Hen tänkte åka och jobba dagen efter hen hade åkt ambulans med hjärtproblem för det var ju synd om kunderna som blev besvikna om hen inte öppnade. Men där såg handläggaren till att hen faktiskt höll sin sjukskrivning, med hjälp av läkarna. Men så hade den handläggaren senare blivit sjukskriven när grannen skulle börja jobba igen.
Ja, självklart finns det, precis som i alla organisationer, både bra och dålig yrkesutövning på alla nivåer även inom Försäkringskassan. Jag köper inte alls att ”det är politikernas fel” (det gör jag inte i andra sammanhang heller).

———

Men vill man diskutera politikernas styrning av FK, starta gärna en tråd om det.
 
Något som är väldigt intressant, jag kommer inte ihåg var jag läst detta dock, någon artikel?

Om man jobbar på FK och blir sjukskriven så är det procentuellt mycket större chans att ditt läkarintyg blir godkänt direkt. Helt plötsligt verkar intyget duga utmärkt.

Så vill man kunna bli sjukskriven så verkar det säkrast att jobba på FK.
Förmodligen beror det tyvärr nog på hur intyget är formulerat, jag var en gång sjukskriven 50% och läkaren var en jätteduktig hyrläkare från ett annat land och hade bara jobbat nån vecka på vårdcentralen när jag såg vad han plitade ned fick jag gripa in och förtydliga hur fk "vill" att intyget ser ut. Läkaren tänkte rätt, men förstod nog inte vilken del som var viktigt för FK.
 
Något som är väldigt intressant, jag kommer inte ihåg var jag läst detta dock, någon artikel?

Om man jobbar på FK och blir sjukskriven så är det procentuellt mycket större chans att ditt läkarintyg blir godkänt direkt. Helt plötsligt verkar intyget duga utmärkt.

Så vill man kunna bli sjukskriven så verkar det säkrast att jobba på FK.

Helt fel. Samma regler som om man inte jobbar där. Och mitt intyg (jag jobbar alltså på FK) blev underkänt. Med all rätt. Jag hade underkänt det själv om jag fått in det.

Enda skillnaden om man jobbar på FK eller ej är eg var i landet den handläggare som bedömer sitter. Om du inte jobbar på FK och blir sjuk handläggs det av en handläggare i regionen du bor. (med undantag vid mkt hög belastning där en annan region går in och hjälper till tex). Jobbar du på FK handläggs ditt ärende INTE av regionen du bor i. För att undvika att det blir en jävsproblematik och att kollegor handlägger varandra eller ens en risk för misstanke från allmänheten att kollegor handlägger varandra.

Men bedömningen osv är precis densamma. Och kraven likaså (både på intyg, på att man vid månad x ser på omplacering inom ag, efter månad y provar mot alla jobb osv)

Dock, en fördel och en skillnad finns som kan slå igenom. Som anställd på fk vet du vad som krävs av ett intyg och kan reagera direkt och ta upp med läkaren hur intyget är utformat på ett annat vis än om du inte vet vad som måste framgå av intyget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
810
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 394
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 307
Senast: Björk
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 641
Senast: Nethril
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp