Ska en häst verkligen stå inne efter förstoppningskolik?

Gamer_Grill

Trådstartare
Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är OK nu, ska ledas under natten, men sedan sa veterinären något jag reagerade på, nämligen att hon ska stå kvar på box imorgon för att hon bara får äta 2 kg hö fram tills onsdag morgon, uppdelat på småtussar, och de andra i hagen kan givetvis inte kan svälta i ett dygn. Men alltså...

Jag vet att en veterinär alltid är en veterinär, men är det verkligen lämpligt att en häst som precis fått förstoppning efter att ha stått inne en dag ska stå inne ett helt dygn till? :crazy: Det här känns helt galet för mig och går helt emot rekommendationerna jag senast fick då samma häst drabbades av samma förstoppningskolik, men jag är ju inte veterinär och vet ju inte.
 
Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är OK nu, ska ledas under natten, men sedan sa veterinären något jag reagerade på, nämligen att hon ska stå kvar på box imorgon för att hon bara får äta 2 kg hö fram tills onsdag morgon, uppdelat på småtussar, och de andra i hagen kan givetvis inte kan svälta i ett dygn. Men alltså...

Jag vet att en veterinär alltid är en veterinär, men är det verkligen lämpligt att en häst som precis fått förstoppning efter att ha stått inne en dag ska stå inne ett helt dygn till? :crazy: Det här känns helt galet för mig och går helt emot rekommendationerna jag senast fick då samma häst drabbades av samma förstoppningskolik, men jag är ju inte veterinär och vet ju inte.
Jag är inte så duktig på kolik men..
Stå stilla är väl inte jättebra nej, men gå i hage och peta i sig gräs och annat kanske är ännu värre?
Kanske slinker med grus eller något som kan reta magsystemet lite också?
Sedan är det väl lättare att ha koll på avföringsstatus, hur mycket den dricker och så i box?

Har du någon mindre hage (tex sjukhage) hästen kan vara ensam i? Utan gräs då kanske.
Sedan så sade väl inte veterinären att du inte kunde gå med eller longera hästen lugnt under morgondagen också?
Du bör kanske ringa och fråga den veterinären kring orsaken till att hästen skulle vara inne och fråga om någon annan lösning kan vara aktuell?

Förmodligen var det redan förstoppning på gång innan den ställdes in idag, känns som att det inte kan vara enda orsaken att stod inne mer än vanligt?
 
Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är OK nu, ska ledas under natten, men sedan sa veterinären något jag reagerade på, nämligen att hon ska stå kvar på box imorgon för att hon bara får äta 2 kg hö fram tills onsdag morgon, uppdelat på småtussar, och de andra i hagen kan givetvis inte kan svälta i ett dygn. Men alltså...

Jag vet att en veterinär alltid är en veterinär, men är det verkligen lämpligt att en häst som precis fått förstoppning efter att ha stått inne en dag ska stå inne ett helt dygn till? :crazy: Det här känns helt galet för mig och går helt emot rekommendationerna jag senast fick då samma häst drabbades av samma förstoppningskolik, men jag är ju inte veterinär och vet ju inte.

Är man inte säker på att det inte kommer bli stopp igen kan ju hästen inte få i sig mer mat.
Det känns som pest eller kolera.
Går det inte att lösa genom att släppa hästen i annan hage/på ridbana etc istället?
Eller du tar ledigt, är hemma och promenerar ofta?
Ihop med att se till att få i den rikligt med vätska, ev ge olja etc.
 
Orsaken till att veterinärer ofta rekommenderar att hästen står inne är för att man ska kunna ha koll på avföringen och hästens mående. Hästen behöver också ofta vila och ta det lugnt efter en kolik. Hästen ska dock inte stå stilla inne utan man går korta stunder med hästen många gånger under dygnet men inte så mycket att hästen riskerar att bli utmattad. Men, du ska absolut kontakta veterinären och fråga efter just hens orsaker till att hen ville att hästen ska stå inne och känns inte de rekommendationerna bra så kontakta en annan veterinär.
 
Det är dom rekommendationer jag och övriga stallkompisar också fått dom gånger vi råkat ut för kolik. Box dagen efter och korta promenader, samt portionera ut små hötussar under dygnet.

Har jag haft möjlighet att släppa på ridbana (då ska den vara helt fri från sånt som går att äta!) så har jag gjort det en liten stund på eftermiddagen.
 
Ja, man kan inte släppa ut en häst i en hage när den precis varit förstoppad. Där kan den ju äta betydligt mer än den får. Man får släppa den på grus eller promenera med den, helt enkelt. Man är ju ändå där och har koll på den så nära inpå anfallet.
 
Senast ändrad:
Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är OK nu, ska ledas under natten, men sedan sa veterinären något jag reagerade på, nämligen att hon ska stå kvar på box imorgon för att hon bara får äta 2 kg hö fram tills onsdag morgon, uppdelat på småtussar, och de andra i hagen kan givetvis inte kan svälta i ett dygn. Men alltså...

Jag vet att en veterinär alltid är en veterinär, men är det verkligen lämpligt att en häst som precis fått förstoppning efter att ha stått inne en dag ska stå inne ett helt dygn till? :crazy: Det här känns helt galet för mig och går helt emot rekommendationerna jag senast fick då samma häst drabbades av samma förstoppningskolik, men jag är ju inte veterinär och vet ju inte.
Fråga en annan veterinär, ”second opinion”, det är absolut tillrådligt både när det gäller veterinär och hovslagare om det räcker för att få rätt diagnos och skötselanvisning vet jag inte om det gått ”troll” i det. Det räcker nog att ringa om du har fått en diagnos att ringa om. Distriktsveterinärer är ju väldigt breda så inte alltid fokus på häst men emellanåt. Det finns ju de där apparna nu också.

Är det inte det där våta gräset nu som kan ge kolik nu denna årstid eller?
 
Fråga en annan veterinär, ”second opinion”, det är absolut tillrådligt både när det gäller veterinär och hovslagare om det räcker för att få rätt diagnos och skötselanvisning vet jag inte om det gått ”troll” i det. Det räcker nog att ringa om du har fått en diagnos att ringa om. Distriktsveterinärer är ju väldigt breda så inte alltid fokus på häst men emellanåt. Det finns ju de där apparna nu också.

Är det inte det där våta gräset nu som kan ge kolik nu denna årstid eller?
Fast jag kan lova dig att ingen veterinär kommer att tycka att det är en bra idé att släppa ut en häst som precis varit förstoppad i en hage med gräs.
 
Jag har haft kolikhäst och att ha den inne är att föredra.

För det första är det lätt att de petar i sig mer än de ska när de har förstoppning men också för, som de andra säger, de måste vila och man har koll på både bajs och drickande.

Om man känner att de står för mycket får man gå ut med dem men bara korta stunder. Det tar mycket kraft att ha ont.
De bör ju oftast fasta minst 12 timmar också (eller tills de bajsat en gång eller två) innan man ger en liten tuss åt gången och ökar på ca 0,5 kg per dag. Vissa hästar kan verkligen behöva vara inne tills de får hela sin vanliga giva för att inte peta i sig olämpliga saker.
 
Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är OK nu, ska ledas under natten, men sedan sa veterinären något jag reagerade på, nämligen att hon ska stå kvar på box imorgon för att hon bara får äta 2 kg hö fram tills onsdag morgon, uppdelat på småtussar, och de andra i hagen kan givetvis inte kan svälta i ett dygn. Men alltså...

Jag vet att en veterinär alltid är en veterinär, men är det verkligen lämpligt att en häst som precis fått förstoppning efter att ha stått inne en dag ska stå inne ett helt dygn till? :crazy: Det här känns helt galet för mig och går helt emot rekommendationerna jag senast fick då samma häst drabbades av samma förstoppningskolik, men jag är ju inte veterinär och vet ju inte.
Jag tänkte sen efteråt, när jag uppenbarligen började tänka, det är ju bara 24 timmar, det kan den väl stå inne utan diskussion oavsett rådgivning. Hästen måste ju vara sliten efter ett kolikanfall. Det ger väl inget mervärde för hästen att stå ute och hänga istället för att stå inne och hänga i en box med mjukt underlag.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
När hästen jag hade fick kolik (pga vätskebrist) var det sjukhage dagen efter. De mockades dagligen och hink med vatten fanns också, i boxen fanns bara vattenkopp. Har för mig jag var ute och gick med hästen ofta, inget jag vill uppleva igen.
 
Jag tänkte sen efteråt, när jag uppenbarligen började tänka, det är ju bara 24 timmar, det kan den väl stå inne utan diskussion oavsett rådgivning. Hästen måste ju vara sliten efter ett kolikanfall. Det ger väl inget mervärde för hästen att stå ute och hänga istället för att stå inne och hänga i en box med mjukt underlag.
Nej, inte sliten överhuvudtaget. Koliken gick över när veterinären fått ut bajs under rektalundersökningen, därefter var hästen sitt vanliga hyperenergiska jag.
 
Pratade med en ny distriktsveterinär imorse och fick klartecken att släppa ut hästen och ge den lite mer hö än tussar, efter att den bajsat 3-4 gånger under natten och var lika pigg som normalt. Jag tycker det är skitjobbigt när veterinärerna ger så otroligt olika råd runt samma häst och samma fall, men vad göra liksom. Båda gångerna hon haft kolik har hon stått inne över dagen, vilket veterinären även upplystes om, och därför kändes det extremt udda att få rådet att låta henne stå på box i ett dygn till.

Nej, tyvärr finns ingen möjlighet till sjukhage eller dylikt, annars hade det givetvis varit det självklara alternativet. Men det är dessvärre bara box eller normal hagvistelse som gäller.
 
Pratade med en ny distriktsveterinär imorse och fick klartecken att släppa ut hästen och ge den lite mer hö än tussar, efter att den bajsat 3-4 gånger under natten och var lika pigg som normalt. Jag tycker det är skitjobbigt när veterinärerna minger så otroligt olika råd runt samma häst och samma fall, men vad göra liksom. Båda gångerna hon haft kolik har hon stått inne över dagen, vilket veterinären även upplystes om, och därför kändes det extremt udda att få rådet att låta henne stå på box i ett dygn till.

Nej, tyvärr finns ingen möjlighet till sjukhage eller dylikt, annars hade det givetvis varit det självklara alternativet. Men det är dessvärre bara box eller normal hagvistelse som gäller.

Hur går det om hästen behöver sjukhage?

Angående olika svar, veterinärer är människor inte robotar, frågar man tillräckligt många och väljer hur man framställer problemet så kommer man troligen vå det svar man önskar.

Betänk att veterinären som var ute har sett hästen den som svarade via telefon har din beskrivning som troligen färgat av dina önskemål.
 
Fast det är ju faktiskt lag på att kunna erbjuda sjukhage om hästen behöver det. Inte så svårt att hägna av en bit för att kunna tillgodose det behovet.
Hur går det om hästen behöver sjukhage?
Det är inte mitt stall, jag kan inte bestämma att det ska finnas en sjukhage. Och jo, det är faktiskt ganska svårt. Hagmarken tillåter inte att bara trycka ner stolp utan kräver en rejäl borr eller annan maskin. Skulle det krävas vid svår skada får man väl skicka iväg hästen till någon form av konvalescensstall eller annan helinackordering med möjlighet till egen hage, men det är ju inte aktuellt för en snabbt övergången kolik.
 
Det är inte mitt stall, jag kan inte bestämma att det ska finnas en sjukhage. Och jo, det är faktiskt ganska svårt. Hagmarken tillåter inte att bara trycka ner stolp utan kräver en rejäl borr eller annan maskin. Skulle det krävas vid svår skada får man väl skicka iväg hästen till någon form av konvalescensstall eller annan helinackordering med möjlighet till egen hage, men det är ju inte aktuellt för en snabbt övergången kolik.
Var har ni hagarna! På urberget?

Annars har jag svårt att sé någon marktyp där man inte kan få ner någon typ av stolp så länge det inte är tjäle -det handlar om en liten hage. Och går det inte så kan man fixa stolp som inte behöver grävas ner. Kanske dags att hitta ny stallplats, i synnerhet som din häst lätt får kolik av boxvila.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp