Ska halt häst gå tillsammans med andra?

M

Missemyran

Idag fick min häst en otäck spark på ett framben, som svullnade upp, blödde och vätskade. Han är halt. Till en början ville han inte böja på benet.

Några i stallet tyckte att jag skulle släppa ut honom som vanligt imorgon, men det blir i så fall till en hage som han bara gått i i tre dagar. Och sålunda är inte rangordningen uppgjord och det är lite bråkigt där nu. Jag vägrade att släppa ut honom imorgon och ska ut och gå med honom istället och släppa ut honom när de andra gått in för dagen, så han får vara ute i hagen några timmar på kvällen åtminstone, men då själv utan risk att bli sparkad igen. Han kan ju inte försvara sig och kanske inte halta undan tillräckligt fort heller!

HUR SKA JAG GÖRA? :confused: Ska jag släppa ut honom med de andra om någon dag eller ska jag propsa på att han hädanefter får gå i en egen hage?

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Jag skulle personligen aldrig släppa ut en halt häst, i en ny hage där rangordningen inte är uppgjord! Skulle sätta hästen i en mindre sjukhage samt ringa för att rådfråga veterinär. Är han så pass halt att han inte vill böja på benet (:eek:) så tycker jag nog inte att du ska "överanstränga" honom med promenader.
Vad är det för människor i ditt stall!? :eek: :crazy:

Nä, stå på dig, släpp honom i en mindre hage och ring vet.
Lycka till!

Mvh Huntress
 
Tack för ditt svar. Han är mest halt för att det är svullet, för det svullnade ju upp till en form av "lårkaka". Han blir bättre när man gått med honom ett tag. Alternativet för mig är att han får vara ute halvdag i en liten hage, eller inte alls. Och då tar jag korta promenader på plant underlag för att få bort all vätska. Vill ju inte få lymfangit...

Ja, jag är ju ny i stallet så jag vill inte säga så mycket om vad det är för folk i stallet. Men alla hästfolk tänker ju olika (nästan)... och de har rätt i att han behöver röra på sig, och nu tyckte ju inte ALLA i stallet att han skulle ut med de andra. Men ibland är det tur att man vågar stå på sig :smirk: PÅ ett sätt är ju inte hästar några porslinsdjur men på ett annat sätt så går det emot allt jag lärt mig och allt jag hört de jag tidigare sett upp till inom hästvärlden säger om halta hästar. En halt häst ska få läka ifred, är vad jag lärt mig. Åtminstone om det är frågan om sådana här akuta grejjer... och inte en häst som är långtidshalt och går med hästar han/hon känt länge. Då kan det väl vara en sak....


jaja, jag ska ut till stallet nu i alla fall och se till kusen. Den älskade älskade kusen som ska få läka ifred.

Förra gången han fick en spark och svullnade upp var han inte halt och då släppte jag ut honom när såren läkt ihop lite i den hagen han var van att gå. Men det var som sagt inte till några nya hästar.

Ja, inte vet jag hur jag ska göra här framöver. Allt känns så snurrigt...
 
Hästen måste kunna röra sig i den takt den vill. I en hage där den är van att gå är det ofta lugnt att släppa ut en halt häst (beroende på varför den är halt förstås), men i ditt fall tycker jag du gör rätt som byter hage.
 
När min häst fick sig en spark av nykomlingen fick hon gå själv tills svullnaden gått ner och hon gick på alla fyra.
Aldrig släppa ut en skadad häst i ny hage med nya kompisar innan hästen är frisk.
När min häst blev bra fick hon benskydd på alla fyra och sen släppte vi ut henne och den häst hon bråkat med ensamma i hagen. Där fick de gå tills de gjort upp, sen släppte vi ut de andra hästarna. Nu råder lungnet i hagen. :D
 
När min häst blev halt fick han absolut inte gå med andra hästar enligt veterinären. En halt häst kan inte hålla undan för andra hästar och åker då lätt på mer stryk. Sedan har jag läst att halta hästar inte accepteras i hästflocken och andra hästar ger sig på den skadade hästen just för att den är skadad. Det är ett hårt liv i hästflocken.
 
Jag skulle inte släppa ut honom, när min ponny var halt hade jag honom med sin kompis i hagen samtidigt som han medicinerade i 14 dagar. Vet rekommenderade att dom skulle gå i varsen hage men jag gjorde inte så. Följden blev att det inte läkte utan nu har vi varit på klinik och han har blivit sprutad. Nu går dom i varsen hage, men efterklok är man ju och han hade kanske blivit bra av första behandlingen om jag delat på dom. Det blir ju lite spring och bus när dom går ihop och det är inte alls bra . Nej , försök ordna utegång i liten hage så han kan vila ordentligt. Lycka till. :cool:
 
Aldrig släppa skadad häst med andra!!! ALDRIG!!! :eek:

... Generalisering... Det beror väl på VAD det handlar om för skada och på vilka premisser man släpper ut hästen, eller!?

Ett exempel: Mitt sto fick en kotledsinflammation som hon behandlades för. Först fick hon ju stå på box i tre dagar för att behandlingen s a s skulle sätta sig i leden, sedan fick hon gå ut med sin vanliga kompis men i en lite mindre och platt hage (delade av en av hagarna så att den blev ca 20*20 m). Vet att hon stressat mkt mer och farit runt om hon skulle stått i "traditionell" sjukhage. Allt gick bra, pållarna tog det lugnt, och klinikveterinären som jag diskuterade med tyckte jag skulle göra på det sätt som jag trodde att hästen skulle ta det mest lugnt, dvs som jag gjorde.

Vissa hästar får ju t o m ett bete i sommarhage på sig att läka ut skador. Självklart får ju hästen inte vara så halt att den har problem att följa flocken och njuta av betet, men en ledinflammation e d mår nog i många fall bara bra av att läka under lång tid med viss aktivitet.

I trådskrivarens fall hade jag dock INTE släppt ut hästen med alla de nya polarna.
 
Hästar brukar jaga på varandra, halta hästar jagas ofta ännu mer. Mao, den skadade hästen kan inte bestämma själv hur mkt den skall röra sig, utan Måste springa undan. Har man kolugna hästar som är bästakompisar och inte gillar att leka så valdsamt så kanske... Men Jag skulle aldrig chansa iaf..... Det går att dela upp hagen så hästen kan ha kontakt med dom andra över stängslet.
 
Inte halt häst ut i en hage med nya kompisar eller där rangordningen inte är uppgjord. Däremot i en etablerad flock som är lugns er jag inga problem.

Jag isolerar dem bara om de inte får busa, annars får de gå ihop. Men så har jag hästar (två) som är som ler och långhalm och där det aldrig är gruff.

Men med de omständigheter du beskriver så hästen i egen hage, ev med lugn, snäll kompis om det går men inte ut i flocken han bara gått tre dagar i.
 
Jo, fast det jag menar är att det är skillnad på skada och skada. Självfallet ska man inte släppa ut en häst som har ont och inte kan ta sig undan tillsammans med andra hästar. Å andra sidan kan ju faktiskt hästen betraktas som skadad då den reagerar med 1-2 graders hälta på böjprov och kanske en liten markering på volt...

Tror faktiskt du förstår vad jag menar, egentligen!?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 398
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 079
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp