Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Albatross skrev:På upprepade ställen i artikeln stod det att ett sådant eventuellt möte kommer att inverka negativt på barnen.
Jag tycker ju personligen inte att det handlar om mammans familj utan om barnen. Troligen gissar jag att det trots allt ÄR bra för barnen att i någon form träffa sina barn. Så länge han sitter i fängelse lär det ju vara under övervakning. Och med hjälp av psykologer osv. Om barnen själva inte vill träffa honom så kanske det inte är särskilt lämpligt. Men; barnen kanske VILL träffa honom - för att få en "förklaring" eller få bli arga på honom, för att själva få "göra upp" med honom - vilket säkert är bra för deras utveckling och framtida liv. Eller?Jillybean skrev:En man sitter i fangelse for att ha mordat sin hustru, sina barns mamma. Nu vill han ha umgangesratt med sina barn!![]()
Det kan val anda inte vara direkt lampligt?? Tank om inte annat pa vad mammans familj ska tycka!?
Artikel
Tänk så olika det är. Jag är inte alls så tvärsäker på att jag skulle känna så ! Min pappa har ju dock varit en underbar pappa på alla sätt, vilket vi inte har en aning om denna farsa varit. Men OM min pappa av någon outgrundlig anledning skulle göra något sånt så är jag inte alls så säker på att jag inte vill träffa honom mer. Jag skulle hata det han gjort (såklart) men samtidigt skulle jag ju fortfarande någonstans älska de saker han gjort förut och den han var DÅ. Jag skulle nog behöva träffa honom för att försöka förstå, få ut min ilska över honom och kunna gå vidare. Och gå vidare i livet kanske jag skulle göra helt utan min pappa, eller kanske inte...Zeli skrev:Okey - så barnen ska lära känna den del som var kapadel att döda deras mor?? Tycker du inte själv att det låter lite groteskt?
Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag skulle aldrig mer vilja ha nått att göra med min pappa om han skulle döda min mamma..
Mja, det står ju om umgängesrätt. Han kan ju knappast vara en riktig "förälder" så länge han sitter i fängelse. Och jag tvivlar på att han från början släpps ut på fria permissioner med ungarna utan övervakare eller barnpsykologer med sig.Zeli skrev:Jag är mycket tveksam till att BARNEN skulle må bra av att behöva umgås med sin mammas mördare. Att man har bilogiska band till en person betyder inte automatiskt att man är en lämplig förälder.
Nej, och därför kanske det inte är i deras intresse just nu. Men om de vill göra det i framtiden (om 2 veckor, 3 månader eller 5 år) så tycker jag att de naturligtvis ska få göra det!Zeli skrev:I artiken stod [Den enda information som mannen lär ha fått är att barnen fortfarande mår så dåligt att de inte kan träffa sin pappa]. Detta tyder ju på att det INTE är i barnens intresse att träffa sin pappa.
Jag tycker i o för sig inte att jag läste in någonstans att det diskuterats att tvinga barnen att träffa honom. Däremot bör ju detta fall som alla andra utredas och bedömas av proffessionella. Jag håller helt med dig om att de borde få välja själva, men jag tolkar inte artikeln som om de inte skulle få göra det.Zeli skrev:jag håller med dig i det du säger om att det är BARNENS bästa man måste ta hänsyn till - inte moderns andra familjemedlemmar. Men jag anser till skilnad från dig att barnen själva ska få välja när/om de ska träffa sin "pappa" - de ska inte tvingas umgås med en mördare mot sin vilja.
Ville du alltså träffa honom, men fick inte?TCJ skrev:Jag fick inte träffa min pappa under den tiden han var åtalad för grov misshandel/mordförsök. (hela min barndom..)
Jag är jätteskadad i min själ nu.