Ska han tas bort?

Sv: Ska han tas bort?

Tycker iallafall inte TS hund hör till någon som är opålitlig. Den visade tydligt innan att han ville ha det han hade ifrån. Ingen egenskap som är konstig eller på annat sätt "osund". Däremot får man lära hunden att i hemmet äger man inga saker. Likadant som att man lär hunden att man inte kissar inne, äter på möbler, jagar katten, kampar med kopplet och andra "människoregler."

Min Beauceronhane har matförsvar, och har bitit också :eek: Jag och min sambo kan idag plocka vad vi vill ifrån honom. Han ger ett ont öga men inget mer. Detta för att vi gett honom ben, tagit tillbaka ben, gett tillbaka. Men när det gäller stöldgods så kan man glömma att ta tillbaka fläskfilén, kotletten eller vad det kan vara. Ett beteende som vi inte får bukt med, så just "vakta-stöldgods" har vi "löst" med kompostgaller för köket. Så enkelt är det.

Lilla tiken har visat lite försvar kring maten, bara lite tendenser som snabbt försvann. Det märktes när hon fick mat och jag kom nära och skulle hämta något i ett skåp. Då började hon hugga i sig maten och svansen for upp. Detta löste vi fint med att jag klappade henne på sidan när hon åt, höll i matskålen under tiden osv osv. Att det blev lugn och ro kring maten.

Alla människor har olika regler och tolererar olika mycket. Focus bet tyvärr en tjejkompis till mig i handen. Men hon vet mycket väl om hans matförsvar och ändå tog hon ett märgben fysiskt ifrån honom. Istället för att köra kroppsspråk och "Loss, ut."

Nu blir jag väl lynchad för att jag har en sådan aggressiv och farlig hund vid liv :devil:

Bra skrivet! Man ska se till individen. Dessutom, om du känner att du har kontroll på din hund så förstår inte jag varför man inte ska behålla hunden.
Keep on :)

*KL*

Till TS. Min ena hund är godheten personifierad, hon äääälskar alla och speciellt mig, älskar all uppmärksamhet om det så är klippa klorna eller ta blodprov, anything.

MEN när hon var sjuk i våras så ändrades hennes personlighet och hon bet mig en gång när jag puttade till henne för att hon satt i vägen. Inte hårt och inte aggressivt, men hon blev rädd och mådde inte bra just då. Jag ignorerade detta fullständigt...

Nu är detta inte att likställa med att bita någon så att det blöder, MEN hundar förändras när de mår dåligt.
Idag mår min hund bra och har alla hönsen på plats igen.

Fast omplacera en hund som bitit. Det är inte det lättaste. Hur garanterar man att den får ett lämpligt hem? Som bekant är ju inte alltid det som sägs/påstås hur det sen verkligen är..
just i TS fall så har ju hunden ont och har varit till vet flertalet gånger för magen, troligtvis ligger det primära problemet där och TS med familj har inte sett att agressiviteten hör ihop med det onda utan försöker träna bort aggressiviteten och det fick nu ett ganska allvarligt utfall..

Rätt väg att gå med TS hund är att bota det magonda först och sedan ledarskapsträna när hunden är frisk.. Om familjen väljer att göra det själv eller om de vill omplacera är deras val, men troligtvis kommer hunden att kunna tränas till att bli en normal individ såfort det onda är borta..

Om hunden inte kan bli frisk så skulle jag säga att chansen att kunna "träna bort" smärtan är i princip obefintlig och en totalt omöjligt uppgift även för Caesar Milan..
Rätt väg att gå? avliva, hunden har ont och kan inte bli frisk, man avlivar för hundens skull, inte för att skydda människor från bett..

Flera i denna tråd har påpekat personlighetsförändringar när hunden har ont, och det accepteras sålänge det är tillfälligt, där är jag 100% med..
Och det är förmodligen samma personer som anser att om hunden inte blir frisk kommer att avliva för att befria hunden från lidande.. inte för att skydda sig själv från bett..

Dock tror jag att det inte är så lätt som vissa tror att hitta medicinska förklaringar till beteendeproblem.
PL

Tack för alla svar. När jag kom hem från skolan i går ( 11 september) var han redan död och begraven.
Men innan så undersöktes han och det VAR fel på honom. Jag vet inte exakt vad, eftersom jag inte var med när han undersöktes. Jag kan säga att jag har aldrig gråtit såhär mycket i hela mitt liv. När jag in genom dörren så tänkte jag ropa " Niiiiiiisssee" Men då kom jag på att han finns ju inte mer. *gråter* jag har aldrig sett min bror gråta förut, men nu har han varit hemma två dagar för att han har varit så olycklig pga utav detta. Jag hatar att hunden är död. Hur ska jag klara mig nu? Han var mitt allt. Han litade på mig. Han mötte mig vid busshållplatsen varje dag. Han var alltid med mig. Vi var ute på fantstiska promenader i skogen. O så nån gång då och då högg han till och sen återgick till det normala. FAN FAN FAN FAN HELVETE! FAN, vad jag saknar honom.
RIP, Seven Card Stud. Jag älskar dig.

Synd det gick så fort. Såg att ni bor i Habo.
Jag skulle gärna vilja veta vad det var för fel på hunden. Kan du inte fråga dina föräldrar det.

Tråkigt att det vart så.
Jag har hört att Golden hannar kan ha tendenser att bli aggressiva. När ja praktiserade på klinik så kom det in en golden hanne som var jävligt aggressiv. Han hade bitit barnen och de vuxna i familjen så de var tvugna att ta bort honom.
Det kan ju vara så att är man inte konsekvent med att visa vem/vilka som står högst i "flocken" så tar hunden över. Har sett ett antal sådanna fall där hundägarna inte tillrätta visar sin hund när den till exempel biter eller hugger mot andra. Då tror ju den att det är okej.

Sen kan det ju finnas anledningar till varför den biter också. Har hört någon historia om en hund som växte upp i en barnfamilj jätte snäll hund, men en dag bet den en av ungarna och då åkte de direkt och avlivade hunden.
Men andledningen till varför hunden bet var troligen för att barnen hade varit elaka med hunden och tryck in "nålar av något slag" i hunden. Och till slut klarade den inte av mer.
De hade hittat ett antal nålar i kroppen på hunden efter avlivningen. (vad jag hört)

Hoppas jag inte skrivit för luddigt och att ni förstår hur jag menar. :angel:

KL för många år sen avlivade jag en skitmysig ung stövare på mattes begäran, husse hade cyklat med hunden men ryckt ut i vägen o husse blev ihjälkörd.
Klart att det inte var hundens fel, det kändes.
PL

KL för många år sen avlivade jag en skitmysig ung stövare på mattes begäran, husse hade cyklat med hunden men ryckt ut i vägen o husse blev ihjälkörd.
Klart att det inte var hundens fel, det kändes.
PL

Åh fy vilken trist historia!

Sen kan det ju finnas anledningar till varför den biter också. Har hört någon historia om en hund som växte upp i en barnfamilj jätte snäll hund, men en dag bet den en av ungarna och då åkte de direkt och avlivade hunden.
Men andledningen till varför hunden bet var troligen för att barnen hade varit elaka med hunden och tryck in "nålar av något slag" i hunden. Och till slut klarade den inte av mer.
De hade hittat ett antal nålar i kroppen på hunden efter avlivningen. (vad jag hört)

:

Och en gång var det en pizzabagare som inte hade nån skinka och bakade pizza med råttkött istället.

Till TS: Beklagar sorgen.

Rent generellt så förstår jag beslutet. En hund som bor i barnfamilj måste man som förälder kunna lita på då de flesta (alla?) föräldar givetvis inte vill utsätta sin barn för risker.

Min Malle har nafsat när han var yngre då han var extremt osäker och vaktade saker. DEt slutade automatisktr med att han fick förtroende för mig, dock är alla hundar olika..

Förlåt, men det där kändes inte verkligt, så gör man inte :S

Nä så gör man inte, tycker inte jag heller.
Men ur fruns synvinkel så var det hundens fel, för hade den inte ryckt till så hade hennes man varit i livet.
Hon förstår säkert att det inte är hundens fel när allt lagt sig och blir vardag igen, men kanske har svårt att ta den till sig i den stora sorgen hon blev drabbad av.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 614
Senast: fixi
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 087
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 925
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka