Ska jag bara ha otur? (bilder)

Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Men det va illa det här...hihi

Zertlin tycker jag oxå ser ut som insektsbett, inte alls ovanligt att fbl har tunn och känslig hud. Eksemtäcken är inte så dyra idag.
Easy Boots har jag två st som inte passar på T...

Sweetys lilla nos ser ut precis som min Ts nos och fort gick det. Jag smörjer m mjukgörande på kvällen, AVS 14 brukar de tycka e svaökande och klådstillande. På morgonen står T tappert och väntar vid grinden för att få på sin Solskyddslotion för barn. Den tål bad så den sitter på bra:)

Kan du inte smörja varje morgon så finns det asfula huvor som har UV filter el vad det heter som går ända ner till nosen :)
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Om du vågar och kan ha grimma på i hagen så är ett mkt enkelt solskudd en "tyglapp" som du tråcklar fast på nosremmen och låter hänga och fram över mulen.
Har skäcken dessutom vit mankam så var aktsam,delar sig manen och ligger på bägge sidorna så är det mkt lätt att de bränner sig där också.
Enkelt avhjälpt med att man "flätar löst" och låter manen vara på en sida,så att den täcker själva mankammen.

Och om jag inte läst fel nånstans så är din bruna häst ett fullblod och då vill jag påstå att det är myggbett den har fått,så där såg mitt fbl ut de första 4-5 dygnen på betet sen la det sig mer och mer.
Mkt flugmedel och gärna ett flugtäcke/bomullstäcke på sig på seneftermiddagarna/nätterna.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

ska leta upp den snarast och beställa. Det får kosta vad det vill, trodde han skulle klara solen detta året också men ack så fel jag hade.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad hovis har med bränd mule och insektsbett att göra förutom att min hovis drar åt sig flugor.

Istället för att starta 3 trådar så slog jag ihopa det till en då jag behövde hjälp med några saker.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Jag ska beställa easyboots men har inte kunnat mäta hoven när jag har varit ensam på betet tyvärr.

Visst kan det vara insektsbett men de var exakt likadana som en annan häst hade förra året och det var inte insektbett. På bilderna har det gått ner en hel del, det var massor innan då jag kom dit.
Det på nosen är som han har brännt sig det är jag helt säker på.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Hörde jag easyboots som inte passar T, vilken strl?
Jag måste hitta något som håller längre men ska testa det från oriflame.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

De har ganska vilda lekar i hagen så grimma vågar jag inte ha på honom om det inte blir ett måste.
Vit man har han bara lite mer än halva, delar sig gör det vid det svarta.

Jag bor 3-5 mil från betet och kan inte åka dit och sätta på och ta av täcke, alternativet är att ta hem honom och konstatera att denna betes-säsongen varade inte länge.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

axel skrev:
K*L*
Appropå Aloevera så fick hästar med brända näsor , än värre reaktion av det.

nu kan ske jag missförstår dig men du menar väl inte att alla hästar får det? Min förra fick iaf inte det :)
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Vad smart du är.
Man kan ju även sy på en lapp på flugmössan.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Jepp,det går bra det också,å då behöver man inte hålla på å kludda å fixa,risk är ändå att man missar/glömmer osv...

Fast,det är inte jag som kommit på detta utan jag har läst på ett annat forum för Tinker/IC eftersom vi har problem med mkt vitt på våra hästar och de blir lätt brända på mulen/mankammen osv.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tiggertjejen skrev:
Jo men ska jag hälla det på dom eller ska jag stryka det över? Förstår inte riktigt. Varför fanns där 2 korkar på flaskan?

Jo, men jag tycker att det var dålig stil av honom, han vet t.o.m att det var akut han behövde få på sin sko. Tror inte ens att det går att få på en sko längre tyvärr.
Han kunde ha hört av sig, jag körde moped 3 mil för att vänta sen gick jag runt med en stirrig häst som inte förstod någonting.

den ena korken är en doserings kork, dvs du häller i dosen i den så att det blir rätt mängd.
det är krångligt att hålla på och applicera ur flaskan - gör såhär:
mät upp dosen - det är max 40 ml för häst över 300kg. därmed ska du alltså ha 40 ml om du vill skydda fullgott mot fästingar och knott.

häll i dosen i en typ pappers mugg eller ngt annat. sen tar du en vanlig spruta utan kanyl, och suger upp dosen i sprutan, och applicerar på hästen med hjälp av sprutan. det kan svida ordentligt på dem så ha gärna någon som håller i hästen.
var jätteförsiktig att applicera långt långt ifrån sadel läget, för det rinner en hel del så är du nära sadel läget så rinner det ändå ner till den regionen. dra "tvär ränder" över korset och länden så rinner det mindre än om du drar en sträng bara längst ryggraden...
samma med mankammen -där drar du en sträng på bägge sidor av halsen och stanna i god tid innan manken så det inte rinner ner i sadel läget.

du måste provtesta med typ 5 ml på en fläck ett dygn innan, och sen vänta och se om han reagerar - de kan få utslag och reaktioner om de inte tål medlet - då måste du avbryta och ej applicera resten av dosen, då tål han inte medlet.

du måste provtesta innan varje ny dosering, som är var 4:e vecka för att skydda mot fästing, och var 8:e vecka om du bara vill skydda mot knott.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tack för hjälpen!!
Ska ut och testa det idag och imorgon sätter jag på det om de inte har reagerat!

Varför ska man akta sadelläget?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

I och med att medlet är så starkt, så kan de få brännsår/utslag om sadel ligger och gnuggar mot applicerings ställena. det är ett bekämpningsmedel grad 3 så det är starka grejer.....:crazy: använd handskar på dig själv....
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

men egentligen så är det väl bara om man ska rida som man ska akta sig för att hälla i sadelläget?
Men jag vet inte, kan inte använda det på min häst då han inte tål det...
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Min ena blev väldigt irriterad när det rann ner till svansen.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Så på 2åringen så är det bara att dra hela vägen?

Om det blir att 5åringen får ha exemtäcke/flugtäcke senare påverkar det?
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Då ska jag nog vara försiktig där då fullblodet redan innan betet såg ut som en sliten sopkvast i svansroten. Visst är det fint nu men vill inte irritera den mer.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tiggertjejen skrev:
Så på 2åringen så är det bara att dra hela vägen?

Om det blir att 5åringen får ha exemtäcke/flugtäcke senare påverkar det?

Totalt kroppsskydd:)
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Kan du inte få någon av de andra hästägarna att hjälpa dig med solkräm? För inte är det så att din häst går utan tillsyn de dagar du inte själv åker dit? ;)
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Vi har en hel del beteshagar, i hagen mina står finns en hästägare till. Sen har vi betesägaren som kollar till dem varje dag när hon fyller på vatten men tyvärr kan jag inte begära att någon annan springer runt hela hagen för att få på solskyddet tyvärr. Men jag är där själv varanan dag i princip.

Det är lite så att min pålle litar inte på alla, nästan bara jag som får göra vad jag vill med honom.
 

Liknande trådar

Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 270
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp