Bukefalos 28 år!

Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Jag reagerar på samma sätt som dig!

Vad då shit happens? Varför trycka in 3 strån på En brunst, om de ska räcka till 3 brunster?

Fast det kanske finns någon veterinärisk förklaring?
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Fick svar att hon hade en stor livmoder. Anledningen till att alla 3 stråna användes.
Men djupinseminerar man inte med fryst?

Jag har pratat med min station idag, fakturan är markulerad. :bump:
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Fick svar att hon hade en stor livmoder. Anledningen till att alla 3 stråna användes.
Men djupinseminerar man inte med fryst?

Jag har pratat med min station idag, fakturan är markulerad. :bump:

Varför ringde du inte direkt till seminstation o frågade om fakturan? Tycker det är konstigt att så många drar igång en debatt här på buke......:confused:
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

TS ville väl veta om det var dumt att ifrågasätta fakturan och om det brukar gå till såhär typ.

TS, skönt att det löste sig. Jag tycker verkligen inte heller att du skulle betalt och jag ahr aldrig hört talas om att man måste använda fler strån för att hästen har stor livmoder? Men jag är inte så inne på fryst heller så.....

Egentligen tycker jag väl att stationen har kostat dig för mycket ändå genom att schabbla bort alla ståna....
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Så orsaken att hon seminerades med 3 doser var för att hon hade för stor livmoder :confused::confused:

AM

Det var det svaret jag fick när jag gick i taket, varför alla 3 stråna var använda. Att hon hade en stor livmoder.
Jag kan ingenting om seminering, bara vad jag läst i boken : Att bli med föl & på bukes avelsforum.
Litar på att min station vet vad dom sysslar med. Betalar för deras kunskap.

Djupinseminerar man inte, dvs injicerar in i själva äggledaren där ägget finns med fryst?
Har för mig jag läst det någonstans, ska leta upp boken & titta på måndag om det var i den det stod. Eller jag bara inbillar mig.
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

man kan djupinseminera men inte alla vill göra det efter vad jag har hört... min vet djupinseminerade min 3åring i år och hon tog sig på första... lätt att vara efterklok men jag brukar vara övertydlig med vad jag vill göra då jag har köpt frysta strån... typ, jag vill att du använder så många strån, ja jag är medveten om risken osv... hahah min vet måste vara tokig på mig... men jag lyssnar ju också på vad hon säger har t.ex blivit avrådd av henne att ta vissa hingstar just pga dålig spermakvalitet osv... älskar min vet, hon är bäst, fixar allt!!!! men som sagt djupinsemination är inte standard bara för att det är fryst men har ju börjat gå mer åt det hållet av vad jag har förstått...
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Lite OT, men din vet. hade ju faktiskt fel ang. en hingsts spermakvalité.
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

OM man vill använda sig utav frysen sperma, är det klokt OM man tar reda på vilken semin station som är mest kunnig i det området man bor i.

Bara för det är en semin station innebär det inte att alla är proffs på just frusen semin, utan det hänger på dig som sto ägare att ta reda på det för att kunna ge en maximal chans till dräktighet.
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

kl

Man djup seminerar inte alltid med fryst sperma, tror inte det är jättevanligt.

Enligt studier som en tysk veterinär verksam i DK berättade för mig förra året så visar det inte på någon samband med högre dräktighet vid djupseminering mot "vanlig" seminering.
Vart h*n hade lärt sig detta minns jag inte men det är en otroligt kunnig och duktig veterinär. Jag har hört samma från USA/Kanada.

Jag hade varit smått vansinnig om min station lagt in mer strån än vad som behövs. Säger hingsthållaren att det räcker med 1/seminering så ska man ju hålla sig till det, den borde ju veta bäst vad som funkar.

TS; bra att det löste sig med fakturan och som du skrev, nu har du lärt dig nåt tills nästa gång du ska använda fryst.
Det är väl ett bra tips till alla, prata med stationen INNAN man kör dit sitt frys sto, kolla vilka rutiner dom har och rådfråga sedan någon om det verkar bra.
Ett fryssto ska kollas minst 4-6ggr/dygn och semineras inom 6 timmar efter ägglossning.. Så det är små marginaler och det ligger ju i allas intresse att få
stona dräktiga så fort och enkelt så möjligt, oavsett semin sätt.
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Vid djupinseminering får man dräktigt med betydligt mindre antal spermier i doserna.
Det är väl det som är fördelen. Jag tror att det är testat att man nästan kan minska ner spermiantalet till 1/10-del.
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

mmmm, det har du ju rätt i men hon pratade nog ang sin egen erfarenhet.... behöver ju som sagt inte lyssna på allt de säger ;)
 
Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Vid djupinseminering får man dräktigt med betydligt mindre antal spermier i doserna.
Det är väl det som är fördelen. Jag tror att det är testat att man nästan kan minska ner spermiantalet till 1/10-del.

OK! Se där, då har man lärt sig nåt nytt, jag har trott att man använder lika stor dos som vid vanlig seminering. Då förstår jag fördelen. ;)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 104
Senast: _Taggis_
·
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 048
Senast: Sporthorse
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 696
Senast: Jonaz
·
Avel Vet inte om tråden blev placerad rätt! Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången...
Svar
14
· Visningar
3 083
Senast: mellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp