Ska jag byta häst? Deprimerad..

L

longwaydown

Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry:

Jag har nu haft min nordsvensk i två och ett halvt år, han fyller åtta till våren. När jag fick honom var han bara inriden, sen dess har det varit en låång och jobbig väg, upp och ner. Numera är han en någorlunda fin dressyrhäst, men som pga sin dåliga bärighet i galoppen och främst då vänster knappt kan få godkänt resultat i en LC:1a, trots att hans skritt, trav och lydighet lätt hade klarat LB. Plus att han blir diskriminerad av flera av domarna här i trakten.

Jag är bara sjutton år gammal och kunde ingenting om hästutbildning när jag fick honom. Allt han är, och allt jag är, är tack vare min underbara tränare. Hon har peppat mig när allt har varit skit, och hon har fått mig att känna mig så stolt när det har gått bra. Jag tror det är tack vare henne mitt stora dressyrintresse har kommit. Jag vill bli riktigt duktig på dressyr! Samtidigt har jag verkligen börjat tycka om att vara en del av hästens utbildning, och har bestämt mig för att så snart som det går söka till hippologprogrammet. Jag vill jobba med hästar.

Nu börjar vi närma oss problemet. Jag tittar på hästannonser varje dag, bara för att förundras över hur fina hästar det finns. "Tänk om", liksom. Ibland när jag ser en extra fin berättar jag om den för min mamma, planterar en tanke om en till häst. Häromdagen sa hon då "men är du redo att skiljas från ****?". Det fick mig att tänka. Jag tror inte jag är redo för det, för han är egentligen en underbar häst som alltid får massa komplimanger om hur snygg han är. Men jag vill mer. Jag vill rida högre klasser, jag vill utvecklas och uppleva saker. Jag vill inte traggla på i 2,5 år och sedan inte ens ta mig runt en LC godkänt. Jag blir frustrerad över hur sakta det går, när man ser filmer på femåringar som är hur fina som helst och vinner sina LB och LA-klasser. Jag har som sagt inget emot att utbilda en häst, det har varit kul, men jag tycker det går för sakta. Jag har inte särskilt bra tålamod, har aldrig haft, men den här erfarenheten har tränat upp det rejält.

Sälj hästen och köp en annan, tänker ni då. Jo, det verkar som om det hade varit möjligt. Mamma verkar ju okej med tanken att jag "byter häst". Ibland när jag har berättat om att jag vill rida en riktigt duktig häst för att prova på den sidan också, har hon sagt att hon verkligen vill unna mig det och att det skulle vara kul för henne också, att se mig utöva min älskade dressyr utan begränsningar. Men jag vet inte om jag skulle palla att förlora min vän, hur jobbig han än kan vara, hur mycket han än skrapar på stallgången och sladdar i kurvorna i galoppen. Dessutom skäms jag över att jag ger upp så lätt. Jag vet inte hur jag skulle kunna se min tränare i ögonen och säga att jag inte orkar mer, att jag kastar bort allt det hon gett mig.

Det känns nästan som om jag har hamnat i en liten depression över det här, vilket är så himla olikt mig. Jag är en glad och positiv person, men det här börjar ta kål på mig. Så kan någon, snälla, tipsa mig? Vad skulle ni ha gjort? :confused: Väldigt tacksam för hjälp!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Svår situation.
Men för det första tycker jag inte att du behöver känna som du gör inför din tränare. Hon tränar ju faktiskt i första hand dig, inte din häst. Det är väl ett mycket bra kvitto på hennes insats att du blivit så pass duktig att du behöver en bättre häst?

Vad gäller din häst så kan jag inte råda annat än att du måste sätta dig ner och känna vad DU vill. Visst förstår jag att du älskar din häst. Men om det nu är så att du egentligen vill mer än han är kapabel till så blir ju inte tillvaron särskilt bra för någon av er. Han skulle kanske trivas bättre med en ryttare som inte siktar högre än han klarar och då gör du ju er båda en tjänst. Klarar du inte att skiljas från honom får du helt enkelt sänka dina krav och bromsa din utveckling till dess du har råd med två hästar. Kanske kan du få rida någon annans häst?
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Låter inte alls kul. Rent spontant undrar jag om du har funderat på att kanske hitta en fodervärd eller liknande till din nuvarande häst? Om du inte känner dig redo att skiljas från honom helt men samtidigt känner att du vill satsa på en annan häst kan ju det vara en lösning beroende på hur du utformar ett eventuellt fodervärdskontrakt osv. Eller om det inte handlar om pengar utan tid så kanske du kan hitta en duktig medryttare?

Man bygger ett ganska speciellt band till en häst som man fått jobba så hårt och sett såna framsteg med som du verkar ha gjort med din häst. Men det är viktigt att man känner efter mellan varven också. Om du känner att du inte kan komma längre med din nuvarande häst kanske det är bäst för både dig och honom att det sker en förändring. Ingen av er tjänar på att kraven är för höga för hästen och för låga för dig själv, s.a.s. I slutänden leder det bara till onödig frustration. Det ska vara kul att rida, kul att träna och utvecklas. Man ska inte behöva känna att "hit men inte längre hur jag än försöker".

Som Digbil också säger, har du kollat runt om det finns någon högre utbildad häst som du kanske kan rida ett tag tills du hunnit känna efter hur du vill göra?

När det gäller din tränare... En bra tränare förstår att man ibland inte kommer längre. Om h*n är så uppmärksam som de bör vara har h*n nog mest troligt redan anat sig till dina tankar och torde ställa sig förstående till att du känner att det är du vill ta ett steg längre i din egen utbildning än hästen kanske klarar. Det är iaf vad jag personligen känner att en riktigt bra tränare borde kunna göra.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag har haft liknande "problem" med min gammelpålle.

Har tävlat och tränat honom på ca La-MsvC (då LA;5-6 nivå) men det var ett väldigt slit för att få honom stark och smidig nog för att gå de högre La-klasserna på högre procent och chans till vinst och placering, det gick ju men det var mkt jobb. Men när vi kom till bytena (Msv) tog det stopp, jag kände att jag inte villa pressa honom något mer och att min glada underbara häst som är en riktigt rosettplockare i LB-LA skulle få göra det han är bra på och inte behöva kämpa så mycket varje dag. Nu går han som läromästare till en tjej och hennes mamma och de ska ut på tävlingsbanorna till våren och han får göra det han gillar och han är bra på!

Det mesta går ju att träna fram, men vad är egentligen glädjen att sitta och träna och nöta på en häst som helt enkelt inte har kapaciteten att gå längre? Risken finns att både häst och ryttare tröttnar eftersom allt är så svårt hela tiden.

Jag köpte en ny häst som motsvarar mina nuvarande krav bättre och är otroligt glad över att jag har haft min läromästare som har tagit mig dit jag är idag.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Svar till alla tre:
Min tränare är en fantastisk människa och om jag fick ut orden rätt, precis som jag känner, skulle hon nog förstå. Men hon är väldigt förtjust i min häst och grejen är att det finns potential för mer i honom - bara inte så mycket som jag vill ha. Kanske att han med mycket tid och träning - hans utveckling har som sagt inte varit snabb - kan gå LA, om man verkligen stärker hans galopp nog mycket. Det gör att det känns som om jag ger upp, och sviker både hästen och tränaren. Hade det varit helt stopp hade jag tagit steget direkt.

Tanken om fodervärd har slagit mig. Kanske kan jag då ta tillbaka honom när möjligheten finns för mig att ha mer än en häst. Just nu är det pengarna som begränsar, men nästa år kommer det även vara ont om tid. Har även tänkt på möjligheten att försöka bli medryttare på någon annans välutbildade häst och låta min nuvarande skötare ta fler dagar, men det är svårt att hitta rätt häst för mig. Finns inte så många att välja på här där jag bor, och eftersom jag vill tävla blir det ännu knepigare.

Jag känner mig alldeles chockad över alla dessa känslor, de kom så plötsligt efter att mamma sagt det där. Jag har aldrig förut funderat på att "göra mig av" med min häst, bara att ha en till, men det vet jag inte går. Nu öppnade sig en helt ny värld för mig, en som lockar starkt, men som jag inte vet om jag klarar av att stiga in i...

Stort tack för att ni gett mig svar på tal, hoppas ni fortsätter komma med era kloka råd!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

En tanke som jag just fick var att det kan ju vara en idé att prata igenom det hela med din tränare. Kan ju hända att hon har några idéer som kan hjälpa er, dig och din häst, att hamna på samma "blad i boken" igen. Eller att hon kanske vet någon annan häst som du kanske skulle kunna få rida för att utveckla dig själv? Själv utnyttjade jag skamlöst min hovslagares kontakter när jag försökte få tag i en tränare för mig och min häst, vi var i motsatt situation som du är i nu. Han kunde gå så mycket längre men jag kände att jag behövde mer hjälp för att nå dit själv. Som tur var så kände min hovis en bra tränare och även några som red för den tränaren i närheten av mig så via den vägen fick jag möjligheten att börja rida igen. Man ska inte underskatta värdet av de kontakter som hovslagare och tränare (som ofta träffar människor och hästar från flera olika ställen i sitt jobb) kan erbjuda.

Jag har själv en kbl-travare som jag utbildat upp till LC från travbanan så jag tror jag har ett hum om vad du gått igenom. Skillnaden är väl att jag aldrig varit särskilt intresserad av att ta mig högre upp i klasserna, även om min häst säkert kunnat göra bra ifrån sig i LB/LA åtminstone. Vi sadlade dock om till AR till slut.

A och O för mig har, oavsett disciplin (har hunnit med western, engelsk dressyr och nu AR), alltid varit att det ska kännas kul och inspirerande för både mig och hästen att rida och träna. Om den känslan hade saknats tror jag att jag nog också känt som du.

Det är svårt att ens tänka tanken på att skiljas från en häst som man oftast kommit så nära inpå livet, men ibland måste man få vara lite självisk också och se till sina egna ambitioner och mål. Det är få hästar som bara kan ridas bra av en enda person, så om du känner att du lite tappat geisten i träningen med din egen häst är det en god idé att se ifall du kan testa några andra hästar ett tag och låta någon annan jobba med din häst. Vem vet, rätt som det är hittar du och din häst tillbaka till varandra och kan fortsätta jobba tillsammans, starkare för att ni fått en chans att pröva på annat. Det är dock bara min tanke. Själv har jag dåligt självförtroende i min ridning och skulle nog själv må bra av att få rida någon "enklare" häst men det har inte blivit av. Jag brukar annars säga att jag rider inte min häst bäst, det är bara det att jag ridit honom mest :D.

Oavsett vad du väljer hoppas jag att du hittar en lösning som fungerar för er båda så att du slipper må dåligt över situationen och kan nå dit du vill nå. Lycka till!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Tja... det är väl, tyvärr, så många upplever det.. att de är så mycket bättre än hästen.
Tror att det handlar om ifall människan gillar hästar, eller att visa upp sig själv.
Reskap eller kompis, det är väl vad man "kan koka ner" det till. Vill man gå vidare när man tycker att hästen inte fattar, är klumpig, sladdar i volten, osv.
Då är det nog bäst att byta häst, mot en som springer snabbare, hoppar högre eller får dig att känna dig bättre. Kolla din häst i hagen ( jag hoppas h*n får vara i sådan, med kompisar som stimulerar till lek och trygghet) kan den göra capriol, sidepass, spinn och curbett i frihet med kompisarna, så är det nog ryttaren som begränsar dess rörelser.
Lycka till!
Var din häst värdig.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag har samma dilemma som dig!
Har ett kallblods sto på 6 år som jag började rida när hon var fyllda 4 år.
Vi har utvecklats nått otroligt under tiden vi haft tillsammans.
Anledningen till att jag började rida henne var att hennes ägare var gravid, hade lagt ute henne på annons på hästnet och av en slump hittade jag henne.
Hörde av mig till henne och var väll kanske tänkt att det skulle vara mest skogsridning. Men vi får på träningar och tävlingar i hela vårat län och ägaren ställde upp och körde, ända fram till samma vecka hennes dotter är född.

Den 8 maj 2010 startade vi våran första lokala start någonsin (både för henne och mig) Vilket var ett kvitto på att vi kommit så långt, sen fanns det folk som sa att man inte skulle tävla med en häst som henne men det sket jag i.. vi hade otroligt kul och det var där mitt tävlings intresse började, det var ju GRYMT kul!!
Vi startade 2 tävlingar till tillsammans men den sista gick det inte så bra, jag flög av två gånger och mitt självförtroende sjönk till botten. Ska berättas att hon hjälpte mig otroligt mycket i hoppningen, innan henne skrek jag så fort det var högre än 30 och vägrade att hoppa. Nu var jag stadig på 90 cm och hoppade även 1,10 med henne.

Jag hade alltid varit förberedd på att hon skulle lämna mig, efter sommaren skulle det vara slut. Men så blev det inte hon flyttade med mig till den stad jag nu bor i och vi fick fortsätta tillsammans.
Dock blev det inte så bra, första månaderna grinade jag efter varje träningspass och blev jätte deprimerad. Jag började då fundera på om det här var rätt, ska det verkligen vara så att man ska gråta efter varje gång man sitter på sin älskades rygg?
Efter många tårar och funderingar, bestämde jag mig för att det kanske var slut här. Hon har nog gått så långt som hon kan under den här tiden.. hon skulle bli grym men det behövs mycket mer jobb och mycket mer tid. Jag känner att jag slitit för det här så mycket nu så jag nöjer mig.

Jag älskar att tävla och det vill jag fortsätta med, men hon fixar inte det.
Jag har bestämt mig för att hon får åka hem, vilket betyder att hon kommer hamna på annons. Vi får se om hon blir såld eller om hon blir kvar.
Men jag ska säga att det är ett otroligt svårt beslut du står inför, jag förstår dig verkligen.
Men någon gång måste man tänka på sig själv, det är dags nu!
Jag säger inte att du ska göra som jag, men jag kan säga att jag just nu känner ett otroligt lugn, vi skojrider och håller konditionen uppe. Kanske kommer det vara den bästa tiden vi haft tillsammans, det vet jag inte.
Jag vet att jag kommer sakna min bästa vän otroligt mycket, men jag vet också att det här kommer bli det bästa för oss båda!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Svar till MBV: Min häst kan inte galoppera i samlad galopp i hagen heller, så där föll tyvärr ditt resonemang.

Till er andra: Era ord hjälper mig verkligen. Det här har kommit så plötsligt och känns helt overkligt, som om jag är med i en film. Jag måste smälta, känna efter och umgås med min häst, och sedan prata ordentligt med min mamma och min tränare. Jag hoppas verkligen att det här ska lösa sig på nåt sätt. Kanske lyckas jag hitta motivationen igen? Just nu känns allt bara jobbigt. Jag vill egentligen bara snurra runt, runt på en volt i trav i ridhuset, för det är det enda som går utan problem. Inte för att något är något större problem egentligen, men min ork och lust är helt borta och det får allt att kännas som enorma hinder. Detta smittar såklart av sig på min häst som bara blir otålig, och då blir jag såklart ännu värre. Ond cirkel som behöver ett slut, men jag är så rädd.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag kände precis lika dant som du när jag sålde min ponny. Hade tänkt ha kvar henne tills jag var 18 minst trots att jag inte kom längre, men ville mer. Funderade också på en häst till fast jag visste att det inte gick.

Men så började jag extra jobba i lite olika tävlingsstall, fick rida fina hästar och helt plötsligt kände jag att jag inte skulle kunna ha kvar min ponny längre. Känner så väl igen hur du känner nu...
Även om det var svårt så sålde jag henne och köpte en stor häst som hade bättre kapacitet och som jag lärde mig enormt mycket på, kunde tävla på riktigt och hade kul med.
Ibland ångrade jag nästan till och med att jag inte hade tagit det staget tidigare. För även om jag hade lärt mig enormt mycket på min envisa ponny, kom jag på då att det är det svårt att lära sig rida bra hästar när man bara rider "dåliga". Låter väl lite fel, men den erfarenheten jag har är att man lär sig rida på ett helt annat sätt när man får sitta på bra hästar som faktiskt, på riktigt, kan göra rätt och har lätt för sig.

Så känn efter vad du verkligen vill, det är absolut inget fel i att behålla din häst och fortsätta kämpa, men kanske acceptera att du inte kommer att komma lika långt med din ridning och tävling, i alla fall inte så fort. Känns det inte bra hade jag försökt hitta en annan häst. Inte heller det är fel, det är inte bra eller roligt för varken häst eller ryttare när man vill kräva mer än vad hästen kan.
Vad det gäller tränaren, så tänk efter, är det för tränarens eller din egen skull du rider och kämpar med hästarna? Är din tränare så bra som du beskriver kommer hon förstå utan problem :)

MBV: Tyvärr är det ju så att om man vill rida vanlig tävlingsdressyr och lyckas bli bra krävs det en viss typ av häst om man vill komma upp i klasserna... Sen kan man ju tycka vad man vill om det och tävling överhuvudtaget, men tex. jag är en sån människa som inte skulle klara mig utan hästar, men skulle ändå inte tycka det var speciellt motiverande eller roligt att hålla på med de utan att kunna träna eller tävla på den nivån jag gör nu och vill göra.
Hästarna trivs ju ändå bäst hos den ägaren som verkligen uppskattar de och är på samma nivå, inte hos någon som tvunget ska behålla en häst för att det inte är rätt att byta.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hur mycket kommer du att ångra dig ifall du fortsätter med din häst och tragglar i flera år till?

Hade jag varit du hade jag absolut satsat på en häst med mer ridbarhet och kapacitet. Man lever bara en gång och det tar tid att skola upp en dressyrhäst. Varför lägga massor med tid på en häst som ändå inte kommer att gå som man vill?

Du har gått förbi din häst i din ridning och din ryttarkarriär. Han håller inte måttet längre. Och det är jättebra för det innebär att du har utvecklats och blivit duktigare. Nu, med en ny häst, kommer du att kunna utvecklas ännu mer.

Slösa inte bort åren med en häst som ändå inte kommer att göra det du vill. Han är inte avlad för att vara en dressyrhäst, han är avlad för att dra timmer i skogen och arbeta på fälten. Han är kanske en helt underbar individ, men det är egentligen bara elakt mot honom att tvinga honom till saker han kanske inte orkar med. Låt någon som vill motionsrida ta honom så kan du rida och utvecklas med en häst som är avlad för att vinna på dressyrbanan!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

MBV:
Fast det där är ju väldigt generaliserande. Det är inte bara att tycka om hästar eller tycka om att visa upp sig själv. Mycket handlar också om personkemi. Om man klickar med en häst eller inte. Bara för att man känner att man kanske inte kan uppnå sitt mål med en häst, att kemin kanske inte riktigt stämmer eftersom man är i olika faser i livet, betyder det inte att man inte gillar hästen och bara vill visa upp sig. Om TS känner att hon vill satsa mer på sin ridning än hon kanske kan med den häst hon har nu, eftersom de kanske befinner sig i olika faser i utbildningen och utvecklas olika snabbt, ska hon väl ändå få ha möjligheten att söka den nivån med en annan häst? Varken hon eller hennes häst mår väl bra av att de har olika mål?

För övrigt, visst, de flesta hästar kan säkert visa upp det du säger i hagen osv. Min har gjort skolorna ovan mark utan problem när han stilat i hagen. Men då gör de det helt på eget bevåg. Det är skillnad mot för att ha någon på ryggen och kunna göra de sakerna på ett specifikt kommando fast hästen kanske inte just då ser något skäl till att göra det. Då måste man som ryttare kunna vara så pass avslappnad och in tune med hästen att man på enklaste vis kan motivera hästen till att göra det. Om man känner sig frustrerad för att man kanske inte lyckas prata samma språk, är det då så konstigt? Och är det då verkligen sjysst att fortsätta rida den hästen och bli mer frustrerad för att man kanske inte kan nå den nivån man känner sig redo för bara för att hästen inte är det? Visst ska man vara sin häst värdig, men man ska också vara sig själv värdig. Och ibland får man acceptera att hästar är individer precis som människor. Alla hästar är helt enkelt inte redo för/intresserade av/anpassade för att till exempel gå skolorna ovan mark.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Om dina ambitioner och din glädje i ridningen handlar om att tävla, byt häst.
Om du vill bli bra på att rida, kämpa vidare med den du har. Man lär sig oerhört mycket av att utbilda en häst som har dåliga förutsättningar.

Jag har kämpat i tio år med min vbl-travare och i fem år med min fångfjording och hade inte viljat vara utan den resan! Fjordingen, som nu är 11 år, kämpar med att få till galoppombytena i språnget (nåja, det är väl jag som kämpar mest och hon gör så gott hon kan)

*Har nu ett par yngre projekt också, och oj så mycktet fortare det går fram med dem!
Tack vare den träning jag lärt mig på travaren och fjordingen, kunde jag starta en LC:1 med min nordsvensk när han var riden ett år och trots usel galopp på tävlingen (fick rättvist 4 av domaren på galoppen), så vann vi tävlingen på ca 62%.
Jag hade aldrig blivit lika bra på problemlösning, och aldrig lärt mig lika många vägar till galoppombyten, om jag inte haft mina hästar med dåliga förutsättningar.

Men jag har förmånen att kunna ha flera hästar.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

För det första: Vad har du för tidigare erfarenhet av tävlande? För det andra: Varför har du så bråttom? Är det något som brukar straffa sig i längden vad gäller hästar är just allas brådska att komma uppåt i klasserna. Ett tips att få en bättre galopp är just att galoppera. Har sett en hel del dressyrhästar med hyfsd bra trav och dålig galopp. Ofta beror det på att man sitter och nöter i trav för att hitta takten. Galoppera mycket och när galoppen har blivit bättre har du oftast gratis fått en bättre trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

För det första: Vad har du för tidigare erfarenhet av tävlande? För det andra: Varför har du så bråttom? Är det något som brukar straffa sig i längden vad gäller hästar är just allas brådska att komma uppåt i klasserna. Ett tips att få en bättre galopp är just att galoppera. Har sett en hel del dressyrhästar med hyfsad bra trav och dålig galopp. Ofta beror det på att man sitter och nöter i trav för att hitta galoppen. Galoppera mycket och när galoppen har blivit bättre har du oftast gratis fått en bättre trav.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Att ha önskan om att kunna göra en godkänd lätt C efter 2,5 år låter inte direkt som att man har bråttom.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hur mycket vill du få placering på tävling?

Jag hade en kompis som på sin kallblodstravare tävlade regional LAdressyr.
Hästen var oerhört välriden och lydig men hade inte någon jättebra galopp.
De placerade sig alltid i den övre delen av starfälten men fick aldrig någon placering. Bland strax utanför placering.
Många gånger reagerade åskådare på detta då de tyckte att det ekipaget hade bättre uppvisningar än vissa halvblod med bättre gång och borde ha hamnat högre upp i resultatlistan.

Det hade varit roligt att se hur långt de hade kommit om inte hästen hade varit så pass gammal när hon började deras tävlingssejour. Han hade dessutom en lite skada som spökade då och då.
Dock är det nog bara att inse att hästens gång har stor betydelse ju högre upp i klasserna du kommer. Oavsett hur lydig och duktig den är i övrigt.

Men din häst har haft tur som har fått dig som ägare.
Om sedan det blir du eller någon annan som fortsätter hans utbildning kan bara du bestämma.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Har du inget ställe där du kan rida välutbildade hästar? Här i trakterna finns ett par ställen där man kan få vidareutveckla sin ridning ridning på hästar som går msv och uppåt.

Då kan du känna på lite hur det är att rida välutbildade hästar, och kanske mognar något beslut hos dig då. Man behöver ju inte ha en egen häst i den klassen för att rida dem...
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag tycker absolut du ska sälja din häst till någon som är beredd att ge honom chansen, och som har tid att vänta. Han går ju visserligen inte i samlad galopp i hagen heller (fast samlad galopp är knappast någon naturlig gångart för hästar i frihet), men med tanke på att du fått till allt annat så bra under de här åren så kommer säkert galoppen också med tiden.

Att domarna diskriminerar honom för att han är kallblod tror jag inte ett dyft på. Han får de poäng och den bedömning han förtjänar utefter det ni visar upp under programmet.
Om du ändå vidhåller att domarna gör fel så bör du anmäla detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag tror du redan bestämt dig även om det är ett stort steg att göra sig av med en vän, det är dock du och inte din tränare som avgör. Nu tror jag nog du har en förnuftig tränare, men om h*n protesterar mot ditt beslut och går på dig med att du gjort fel så bl´ör du nog söka en ny tränare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
624
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp