Ska jag byta häst? Deprimerad..

Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och jag som bar vill att du så att säga tänker med öppna ögon. Jag har inte någon egentlig åsikt om hur du väljer, även om det lätt blir färgat av hur jag tycker så är det inte min huvudmening.

Jag vet hur lätt det är att hänga på sig sitt huvudlag med skygglappar när man ser ett mål och är frustrerad för att man tycker något är ivägen. Hur gärna man än försöker undvika det.

Och det är klart att det blir djupt, det är ett djupt beslut att sälja sin vän, för det hoppas jag att din häst är.

Mohammed och berget bör du ha hört talas om?
Och skämtet att berget får komma till mohammed.

Ibland är det målet som är berget, det bara är så, fråga mig inte varför för då blir det djupt på allvar.

Tror att du försöker lägga för, vad ska jag skriva, entydiga tolkningar i det jag skriver för att du ska förstå hur jag menar. Det kan vara en bit av en skygglapp.

Har man gjort ett val med så öppna ögon som möjligt så är det lättare att leva med det beslutet även om det blev fel, för det kunde lika gärna varit helt rätt.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Mohammed och berget har jag aldrig hört talas om, men det med skygglapparna tror jag att jag förstår. Och jag ska verkligen försöka se det här från alla håll, men dina ord verkar tyvärr inte hjälpa mig. Kanske är jag bara trött, men jag förstår verkligen inte. No offense :)
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Mycket vill ha mer, och jag förstår dig!
Det är sunt.

Misstänker allt att din tränare har sett vilken tåga det är dig när du ridit din häst och hur ni trots motgångar utvecklats.

Har själv ridit på ridskolor och fått förmånen att få rida på olika håll. Nån häst så väl skolad så jag skulle inte haft råd ens om jag drog högvinsten på lotto. Det är en kick, jag vet.

Men ändå så började jag inte lära mig rida på riktigt fören jag skaffade min nordsvensk, eller snarare när jag haft min andre några år. Och med det så menar jag att förstå vad och hur jag gjorde, och kunna upprepa.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Mohammed och berget är nått med bibeln, men skämtet härrör nog från våra föräldrars tid, fråga dem.

Jag brukar inte var svår att begripa, men det kan behövas en viss väloljning i huvudet för att det ska gå in. Det kan ta lite tid också, det är lätt att trycka ihop saker väl mycket så här i text, jag skriver så oändligt mycket saktare än jag tänker. Och ändå har jag lagt vinn om att besinna mig, jag lovar.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och vad jag mfl säger är att Lätt C är grundutbildning, har man en lämplig häst bör det gå relativt snabbt. Har man en som inte klarar galopp i ena varvet kommer det eventuellt aldrig att gå dock.

Allting går lättare och snabbare om man har en för uppgiften lämplig häst.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hugger en av TS knappar igen.

Ser att du verkar alltmer inriktad på byte av häst.
Naturligtvis ett rimligt beslut utifrån din önskan att tävla.

Mitt råd är då att du börjar titta på annonser och provrider ett stort antal hästar som kan passa dina önskningar.
Och tänk på vilken prisnivå du hamnar på, för att kunna köpa en häst som är utbildad MSV dressyr (nivån för rena byten i språnget). Det är svårt att landa på mindre än 100.000kr om du ska få en häst utbildad på den nivån. Pärlor finns säkert att få tag i till lägre pris, men de är inte så många.

Och en ny häst innebär en ny "inkörningsperiod" dock med betydligt enklare förutsättningar.

Du är 17 år gammal, fundera över hur framtiden ser ut när du slutat gymnasiet. Kommer du att ha förutsättningar att ha kvar hästen?
Kommer din mamma (som tycks vara delaktig i ditt hästintresse) att kunna försörja och ev träna hästen åt dig?

Jag har på nära håll sett hur en tjej i din ålder, fick sin välutbildade häst för drygt 100.000 och kom ändå inte längre än till LA dressyr (hon har startat MSV men inte uppnått godkända resultat, trots att hästen faktiskt behärskar bl.a. byten i språnget.

Det jag vill säga, är att du ska tänka igenom noga, provrida och se om du har råd att köpa drömhästen.

Som någon annan också var inne på: kan du hitta ytterligare någon tränare som kan hjälpa dig och din nordsvensk vidare? Någon instruktör inom Akademisk Dressyr, kanske? De har ofta bra lösningar för kallblodiga hästar, som kan ha mycket fin bärighet!

Hoppas vägen framåt blir lätt och jämn, när du söker annan kompis.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Mohammed och berget bör du ha hört talas om?
Och skämtet att berget får komma till mohammed.

Ptr

Instämmer i det mesta Ptr skriver.

Mohammed och berget är nog från Koranen, och det är inte ett skämt att berget fick komma till Mohammed utan ansågs vara tecken på Allahs kraft - att berget fick komma till hans störste profet.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hon har haft hästen i 2,5 år, hästen är 8 år. Att efter 6-12 månaders in- och grundridning komma runt ett LC och LB-program med godkänt resultat tycker jag är en självklarhet.

Det där tycker jag är VÄLDIGT olika från häst till häst.

Min syrra har en korsning (nsv/fjord) som hon har haft drygt två år och den fyller åtta 2011. Hon har fått kämpa HÅRT med den hästen då den varit enormt omogen, bakskygg och allmänt barnslig. Att ta sig runt ett LC-program har bara varit att glömma, så fort något prasslar till har hästen stuckit med henne. Hoppa har inte funkat alls.

Först denna vinter har man sett en STOR förändring hos hästen, hon har mognat i huvudet och är inte alls lika barnslig länge. Helt plötsligt förstår hon vad syrran vill, hon har fattat det här med sidförande hjälper och börjar kunna samla sig på ett helt annat sätt. Gångarterna har förändrats: den släpiga markbundna traven med noll påskjut har fått ett nytt flyt och hon galopperar med mycket bättre bakbensaktivitet och betydligt mer energi!

Syrran va ju nära att ge upp hoppet där ett antal gånger, men det är ju helt klart värt allt slit nu! Hur bra hästen kan bli vet vi så klart inte men på senaste dressyrträningen tyckte i alla fall tränaren att hon kan gå långt och sa att "den hästen kan bli riktigt ball, den är ju bara i början av sin karriär!" vilket en häst på 8 år faktiskt är, speciellt om det är ett kallblod som ofta utvecklas långsamt.

Självklart kan man göra det lättare för sig genom att välja en lättare häst (eller varför inte en färdigutbildad som tävlat en del?). Ubildar man hästen själv får man ju räkna med att det kan ta en hel del tid - betydligt längre för vissa än för andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry:

Jag har nu haft min nordsvensk i två och ett halvt år, han fyller åtta till våren. När jag fick honom var han bara inriden, sen dess har det varit en låång och jobbig väg, upp och ner. Numera är han en någorlunda fin dressyrhäst, men som pga sin dåliga bärighet i galoppen och främst då vänster knappt kan få godkänt resultat i en LC:1a, trots att hans skritt, trav och lydighet lätt hade klarat LB. Plus att han blir diskriminerad av flera av domarna här i trakten.

Jag är bara sjutton år gammal och kunde ingenting om hästutbildning när jag fick honom. Allt han är, och allt jag är, är tack vare min underbara tränare. Hon har peppat mig när allt har varit skit, och hon har fått mig att känna mig så stolt när det har gått bra. Jag tror det är tack vare henne mitt stora dressyrintresse har kommit. Jag vill bli riktigt duktig på dressyr! Samtidigt har jag verkligen börjat tycka om att vara en del av hästens utbildning, och har bestämt mig för att så snart som det går söka till hippologprogrammet. Jag vill jobba med hästar.

Nu börjar vi närma oss problemet. Jag tittar på hästannonser varje dag, bara för att förundras över hur fina hästar det finns. "Tänk om", liksom. Ibland när jag ser en extra fin berättar jag om den för min mamma, planterar en tanke om en till häst. Häromdagen sa hon då "men är du redo att skiljas från ****?". Det fick mig att tänka. Jag tror inte jag är redo för det, för han är egentligen en underbar häst som alltid får massa komplimanger om hur snygg han är. Men jag vill mer. Jag vill rida högre klasser, jag vill utvecklas och uppleva saker. Jag vill inte traggla på i 2,5 år och sedan inte ens ta mig runt en LC godkänt. Jag blir frustrerad över hur sakta det går, när man ser filmer på femåringar som är hur fina som helst och vinner sina LB och LA-klasser. Jag har som sagt inget emot att utbilda en häst, det har varit kul, men jag tycker det går för sakta. Jag har inte särskilt bra tålamod, har aldrig haft, men den här erfarenheten har tränat upp det rejält.

Sälj hästen och köp en annan, tänker ni då. Jo, det verkar som om det hade varit möjligt. Mamma verkar ju okej med tanken att jag "byter häst". Ibland när jag har berättat om att jag vill rida en riktigt duktig häst för att prova på den sidan också, har hon sagt att hon verkligen vill unna mig det och att det skulle vara kul för henne också, att se mig utöva min älskade dressyr utan begränsningar. Men jag vet inte om jag skulle palla att förlora min vän, hur jobbig han än kan vara, hur mycket han än skrapar på stallgången och sladdar i kurvorna i galoppen. Dessutom skäms jag över att jag ger upp så lätt. Jag vet inte hur jag skulle kunna se min tränare i ögonen och säga att jag inte orkar mer, att jag kastar bort allt det hon gett mig.

Det känns nästan som om jag har hamnat i en liten depression över det här, vilket är så himla olikt mig. Jag är en glad och positiv person, men det här börjar ta kål på mig. Så kan någon, snälla, tipsa mig? Vad skulle ni ha gjort? :confused: Väldigt tacksam för hjälp!

Någonstans där ute finns det någon som bara väntar på din häst, dom kommer passa varandra perfekt. Se bara till att hästen får ett bra hem eller som någon skrev låna ut på foder. Det kan ju vara ett alternativ.
Tror inte du ska behålla hästen om det inte känns rätt, bara han får ett annat bra hem.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Min familj har inte obegränsat med pengar så alternativen är en äldre, välutbildad häst eller en yngre (ca 5 år) med bra förutsättningar. Då jag redan har utbildat en häst och har bra tränarhjälp känner jag inte att det är ett sämre alternativ, dessutom lockar det mig att vara med hästen "från början". Men om jag bestämmer mig för att byta häst kommer jag provrida båda sorter och förhoppningsvis klickar det med någon!

Vad gäller min nuvarande häst - skulle ni välja att sälja eller lämna ut på foder? Jag ser för- och nackdelar i båda, men att sälja känns ändå lite tryggare på nåt sätt. Jag har hört så många skräckhistorier om hästar som varit ute på foder, men samtidigt är det ju lättare att "rädda" en häst om den är på foder jämfört med om man sålt den. Hemmet är viktigast lär jag väl få höra på den här frågan och det håller jag med om, men det är ju svårt att lära en känna en människa på några provridningar och veta om den kommer behandla hästen väl.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Ett förslag kan ju vara att kolla om en eventuell fodervärd kan tänka sig att ha kvar hästen i samma stall som du står i. Eller försöka hitta någon fodervärd nära dig så du kan åka och hälsa på lite då och då. Viktigt att tänka på då är dock att man inte ska lägga sig i i onödan utan ge fodervärden lite utrymme att skapa sina egna rutiner och sin egen kommunikation med hästen men ändå finnas där om de behöver fråga om råd eller har funderingar. Som ett stöd utan att vara en övervakare, så att säga.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Var det så det var!

Som någon skrev tidigare, samtal med tränaren om hur hon ser på det hela och vad som gagnar utbildningen bäst är nog klokt.

Kanske nån av de duktiga nordsvenskdresyrryttare som finns på buke kan erbjuda dig att få prova en nordsvensk som kan lite mer. Skulle kanske öka underlaget lite till för att känna vad som är rätt.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Min familj har inte obegränsat med pengar så alternativen är en äldre, välutbildad häst eller en yngre (ca 5 år) med bra förutsättningar. Då jag redan har utbildat en häst och har bra tränarhjälp känner jag inte att det är ett sämre alternativ, dessutom lockar det mig att vara med hästen "från början". Men om jag bestämmer mig för att byta häst kommer jag provrida båda sorter och förhoppningsvis klickar det med någon!

Ah.
Då ber jag om ursäkt redan innan jag svarar.
Men om du hittills inte lyckats utbilda din nuvarande häst till LC-nivå.
Hur kan du då tycka att du kan utbilda en häst? Visst, bra förutsättningar hos hästen gör att det går lite lättare, men jag tror att det ändå tar ganska lång tid att komma vidare från din nuvarande nivå.

Den äldre läromästaren är nog mer effektiv för dig och dina tävlingsönskningar än den yngre talangen.
Så att du lär dig först av en duktig häst. Och om ett antal år, när du flyttat hemifrån, skaffat jobb och kan försörja en häst, köper en yngre talang om du fortfarande har intresset.

Men det är helt utifrån min erfarenhet och mina tidigare och nuvarande förutsättningar, såväl ekonomiskt som träningsmässigt, som jag föreslår det ovanstående.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Men om hon har tagit en häst från skritt-trav-galopp till LC-LB bara att vänstergaloppen fattas, tycker jag att hon har utbildat hästen rätt bra. Hon har ju iallafall mer erfarenhet av hästutbildning än många andra, och dessutom en (vad det verkar) bra tränare som hjälp.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Nu har situationen blivit ännu svårare - jag hade nästan bestämt mig för att ha kvar hästen när jag hittade Drömhästen med stort D på annons. What to do??
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Åk och titta på Drömhästen. Kanske är det inte Drömhästen och då har du inget akut problem.

Kanske är det Drömhästen och då får du fatta beslut utifrån de förutsättningarna.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Åk och titta på drömhästen. Tycker även du ska titta på fler hästar när du ändå håller på :)
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Men om hon har tagit en häst från skritt-trav-galopp till LC-LB bara att vänstergaloppen fattas,

"Bara" att vänstergaloppen fattas?

Personligen ser jag det som en rätt allvarlig brist hos en dressyrhäst.

Till TS tror jag verkligen på en äldre läromästare. Även med tanke på TS ålder verkar en äldre läromästare mycket lämplig, då det är svårt att planera för långsiktig hästhållning just i hennes ålder. Är hon sjutton nu och köper en femåring, så är den åtta när hon är 20, och vi vet ju inte alls hur ekonomin och livet ser ut då. Risken är stor att det blir en lång grundutbildningstid igen, utan att riktigt komma vidare. Det är inte helt enkelt att ta en unghäst till msv. Bättre att lära sig msv på en skolad häst innan man försöker lära en unghäst det.

TS! Titta du på Drömhästen! De flesta annonsdrömhästar är inte Drömhästar i verkligheten, men det är absolut idé att titta på dem!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
624
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp