Ska jag byta häst? Deprimerad..

Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag syftar på att träna med sikte på dressyrtävling, inte akademiskt, island, hoppning eller , lulla i skogen. Givetvis finns det folk som inte klarat det och aldrig kommer klara det med nuvarande häst. Det är förövrigt den situationen som TS vill undvika vad jag kan förstå.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

nja... det är väll inte riktigt sant?


Det beror helt på vilket häst man har, vissa hästar har lättare för sig än andra: Halvblod har oftast lättare för dressyren än en nordsvensk. Det skiljer sig i utbildningsgrad, det kan finnas andra saker som gör att det tar tid: omskolning, tillridning etc.


jag har tränat i 2,5 år på samma häst med målet att komma ut och tävla dressyr och så småning om hoppning i lättare klasser. men vi är inte där ännu. Varför? jo för att det har varit en hel del att ta i tu med på vägen.
vad har jag då för häst? Kalllodstravare som jag ridtränar samtidigt som hon är mitt uppe i sin tävlingskarriär på travbanan.



till ts: Gör det du känner blir bäst för dig och din häst. Känner du ingen glädje längre så är det klart att du ska byta häst.



personligen så älskar jag att utvecklas inom ridningen, jag älskar att träna och vill bli så bra jag bara kan och jag vill ut och tävla. MEN och här kanske vi skiljer oss åt, jag tycker det är så otroligt givande att ta en häst som inte har alla förutsättningar och jobba tilsammans med dem genom bergodalbanan och tillsammans utvecklas. Det är därför jag har slitit i snart 3 år med samma märr, och spenderade större delan av dem grubblandes, gråtandes och insåg att jag hade fler "dåliga" ridturer än bra en period. Men jag gav inte upp utan forsatte kämpa provade olika tränare och nu sista halvåret så har allt bara fallit på plats! Och allt slit har varit värt det för vi har stadigt blivit bättre både jag och hästen! mitt mål om att komma ut och tävla är inte så långt borta, men framförallt så har vi utvecklats från dom vi var från början och vi kommer fortsätta utvecklas!

och nu har jag skaffat mig en foderhäst ej utbildad som varken kan trava eller galoppera under ryttare och som spenderade första 2 veckorna med att vägra komma in från hagen. vår resa har dock bara börjat, men det ska bli roligt!


så ransaka dig själv! hur vill du utvecklas, vilken väg är bäst för dig?
hur du än gör så ha inte dåligt samvete! för vet du? det ska vara roligt att ha häst!

:bow: Bara så väl skrivet och uttryckt!!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och vad skulle resultatlistorna visa?

Mig veterligt presenterar de varken ryttarens kunskaper eller hur länge ekipaget tränat tillsammans om de ens tränat. I LC- LB tävlar i allmänhet "nybörjare" om det sedan är ekipaget som är orutinerat eller endera ryttaren eller hästen varierar.

Befinner du dig överhuvudtaget i dressyrkretsar så borde resultatlistor från din region kunna berätta en hel del. Hur länge dina eventuella dressyrbekanta har tävlat i klassen och om de uppnår de godkända resultaten.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

När någon inte passar ihop med sin häst av andra skäl; den är för stark, för stor, för mycket temperament osv. så brukar folk tycka att personen ska sälja, men när det kommer till att sälja för att hästens kapacitet inte räcker till så låter det annorlunda. Att du känner så starkt för din häst och tvekar inför att sälja honom trots att ni vuxit ifrån varandra tycker jag visar att du är en hästmänniska som är mån om din hästs bästa och inte en tävlingsryttare som lättvindigt byter upp dig.

Vill du dessutom satsa på en karriär inom hästvärlden och hippologprogrammet så finns väl antagningskrav som du måste klara av och som du borde ha svårt att nå upp till om du fortsätter med din nuvarande häst.

Kolla om du kan hitta en ungponny på foder för att utbilda och tävla i några år så behöver du inte köpa en till häst just nu. Du har ju redan erfarenhet från att utbilda en häst. Lycka till!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

alltså, om jag redan känner till svaret så kan eventuellt startlistorna upplysa mig om det jag redan vet, att du har fel ;).

De som satsar seriöst och inte lyckas nå godkänt i lättaste klassen på 2,5 år lägger antingen av, byter häst (eller möjligen tränare) eller byter gren. Tävlar man bara som tidsfördriv och att det är kul ar resultatet underordnat.

TS har kommit till den punkt där hon känner att det inte funkar längre, då bör man göra något åt det, vanligen något av ovanstående.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Slösa inte bort åren med en häst som ändå inte kommer att göra det du vill. Han är inte avlad för att vara en dressyrhäst, han är avlad för att dra timmer i skogen och arbeta på fälten.

Skitprat- en nordsvensk bruks är en bra ridhäst. I varje fall hästarna som är av den lättare typen. Ursprungligen är de inte BARA arbetshästar utan även hästar avsedda för beriden militärtjänst.

Lägger man ner arbetet så får man en bra mycket ridbar häst!

Men det är klart om man bara tänker på tävlingsresultaten och misstänker domarna för att döma ner ens resultat pga av hästens ras....

Men dömer domarna bort en häst efter rasen så är det faktiskt så att de inte är BRA domare.

Jag har haft nordsvenskar i snart 20 års tid och skulle aldrig i världen byta dom mot en svensk varmblodshäst. Jag vill ha en häst som vill arbeta i harmoni med ryttaren och inte en som fjantar runt en massa!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Fast det beror väl ändå på vad man vill uppnå med hästen?
Jag har själv en fullblodskorsning (fd tävlingshäst) och en kallblodstravare. Och fullblodet har ju tusen ggr lättare att bära sig än kallblodet + att han har hyfsat steg till skillnad från den andra.
Så hade jag velat tävla med bra resultat hade jag aldrig valt en kallblodstravare el nordsvensk.

Nu är jag en glad hobbyryttare & tycker att kallblodet är så himla allsidig då hon både rids, körs med vagn & släde samt drar timmer i skogen..men tävlingshäst? Njae.

Skitprat- en nordsvensk bruks är en bra ridhäst. I varje fall hästarna som är av den lättare typen. Ursprungligen är de inte BARA arbetshästar utan även hästar avsedda för beriden militärtjänst.

Lägger man ner arbetet så får man en bra mycket ridbar häst!

Men det är klart om man bara tänker på tävlingsresultaten och misstänker domarna för att döma ner ens resultat pga av hästens ras....

Men dömer domarna bort en häst efter rasen så är det faktiskt så att de inte är BRA domare.

Jag har haft nordsvenskar i snart 20 års tid och skulle aldrig i världen byta dom mot en svensk varmblodshäst. Jag vill ha en häst som vill arbeta i harmoni med ryttaren och inte en som fjantar runt en massa!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

alltså, om jag redan känner till svaret så kan eventuellt startlistorna upplysa mig om det jag redan vet, att du har fel ;).

De som satsar seriöst och inte lyckas nå godkänt i lättaste klassen på 2,5 år lägger antingen av, byter häst (eller möjligen tränare) eller byter gren. Tävlar man bara som tidsfördriv och att det är kul ar resultatet underordnat.

TS har kommit till den punkt där hon känner att det inte funkar längre, då bör man göra något åt det, vanligen något av ovanstående.

Vad har jag fel i? Vad jag säger är att det tar betydligt längre tid att utbilda en dressyrhäst från skratch än två och ett halvt år. Är det dessutom en nordsvensk lär det ta ett längre tag ändå. Tycker ändå du bör läsa resultatlistor och följ då ett ekipage som inte är avlad för dressyr.

Jag tror verkligen inte du behöver tala för TS räkning om vad hon bör göra. Det känner hon i själ och hjärta själv,
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och vad jag mfl säger är att Lätt C är grundutbildning, har man en lämplig häst bör det gå relativt snabbt. Har man en som inte klarar galopp i ena varvet kommer det eventuellt aldrig att gå dock.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Det var en gång en Nordsvensk, en svart en, som valde mig som sin husse!

Jag har ingen aning om vad för häst jag hade tänkt mig, det var mest halvblod jag ridit, och funderat på en ardenner/halvblod, men nu blev det en nordsvensk. Och det är jag glad för. Ung och outbildad började vi vår resa, det var med svett blod och tårar, och det inte bara bildligt. Det som började som tömkörning fortsatte i körning. Från välta lass skenturer och diskbrock. Nån dressyr eller precisionsskörande blev det aldrig, även om vi med taktik lyckades knipa kmet ett år. Och tänk vad jag idag är lycklig för det. Att faktiskt upptäcka att man hanterar sina hästar på ett sätt som inte är alla förunnat idag. Hästen valde helt enkelt en annan väg än jag tänkt, om jag tänkt. Det blev så småningom en nordsvensk till och nu ännu än. Har kamrater med halvblod och när jag hjälper till med dem så är det med en inte liten portion frustration.

Men visst, ska jag lära mig lite sådan nyttig prydnadsridning så är det nån av dem jag behöver rida. Av de enkla skälet att om man gör rätt så gör hästen som man tänkt sig och inte vad som är lämpligast för stunden.

Jag vet inte hur det är nu, men har det inte funnits en passus i tr om att ekipaget ska bedömmas efter dess förutsättningar. Något som glöms bort i sådana fall. Det borde i så fall vara rättvisare att alla red alla hästar och så räknade man ut en vinnande häst och en vinnande ryttare. Kunde bli rätt intressant!

Stod brevid en domare vid programkörning en gång när han berättade om bedömningen på de olika ekipagen. Han pratade om att på de tyngre hästarna skulle rörelsen snarare än formen premieras och skulle inte ge sämre betalt men med en annan fördelning av poängen.

En tung hästs skritt kan vara nog så ändamålsenlig men inte ger den nått på banan, men då kan halten bli bra istället. Det resultatet måste då snarare jämföras med en annan liknande häst, eller ännu hellre med ett tidigare resultat ridet för samma domare. Jämför man då med sådana hästar som programmen och bedömningskriterierna nästan är specialskrivna för så blir det tokigt.

Och det är så mycket mer detta att rida, än att jaga resultat. Att rida en skälvständig,tuff och trygg individ i skog och mark på ett sätt så att man får envisheten med sig i stället för (huga) emot sig, är så oändligt mycket tryggare än de allra flesta mera tävlingsoptimerade hästar kommer i närheten av.

Tänk alla duktiga ryttare som börjat sina dagar med att i många år rida sina kallblodsponnyer! Tuffa envetna rackare som ibland kom hemspringande med sina mattar släpande i stigbygeln. Vad har de inte fått igen av alla de tuffa åren i form av hästhanteringsträning?

Jag är ingen dressyrryttare, men jag tittar gärna.

Jag vill så gärna citera en vän, misstanker att det är ett citat i sin tur men vet inte varifrån:
Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå!

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och det är så mycket mer detta att rida, än att jaga resultat. Att rida en skälvständig,tuff och trygg individ i skog och mark på ett sätt så att man får envisheten med sig i stället för (huga) emot sig, är så oändligt mycket tryggare än de allra flesta mera tävlingsoptimerade hästar kommer i närheten av.

Tänk alla duktiga ryttare som börjat sina dagar med att i många år rida sina kallblodsponnyer! Tuffa envetna rackare som ibland kom hemspringande med sina mattar släpande i stigbygeln. Vad har de inte fått igen av alla de tuffa åren i form av hästhanteringsträning?

Det är inte en trygg häst jag är ute efter - utan en häst som kan ta mig till mina mål och som jag kan ha kul med på vägen. Och det jag inte längre är säker på är om den hästen är min nuvarande. Du har rätt, ingen kommentar på det. Man lär sig fruktansvärt mycket på att rida (och speciellt utbilda) en häst som är "svår"! Det kan jag skriva under på. Men de duktiga ryttare du beskriver låter som om de inte längre rider dessa hästar. Det kanske finns en förklaring till det? Jag kan tänka mig något i stil med att man lär sig så mycket att man får blodad tand till mer och att hästen inte kan erbjuda det. En person i min situation alltså. Jag vet inte om jag helt har missförstått dig och virrar i tomma intet, isåfall behöver du inte ta åt dig.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Är det någon mer än jag som har märkt hur mina svar har förändrats genom tråden? Att jag har börjat hitta argument för att byta häst? Det måste innebära att jag inom mig har ett beslut. Men jag är fortfarande rädd att ta steget..
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Det är ju ett stort beslut så det är klart att det tar tid för dig att bestämma dig!

Men som flera redan föreslagit så finns det fler alternativ än att köpa en ny häst direkt, även om du gör det så småningom. Det kanske kan få ditt beslut att kännas mer rätt och övervägt om du har provridit några andra hästar innan du köper ny häst.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hur menar du med provrida? :)
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Sorry, otydligt svar! Testa att rida någon/några hästar som motsvarar det du söker dvs. utbildade lb-la dressyr, utan att det är egentliga provridningar inför köp menade jag! Så kan det hjälpa dig att bli mer övertygad om att du tar rätt beslut. Kan va allt från att testa en kompis häst en dag, eller lån/fodervärd en period.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Ah, det var något sånt jag tolkade det som. Jag har vid några tillfällen följt min tränare till hennes arbete där det finns några välutbildade hästar, och verkligen njutit av det. Senast fick jag rida galoppombyten för första gången i mitt liv och jag var lyrisk i en vecka efteråt! Jag ska be henne att få följa med dit lite oftare.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag tar inte åt mig. Jag vill bara inte att du gör en blunder i onödan. At våga tänka i större cirklar. Vad du sen själv kommer till för beslut det, det lägger jag mig inte i.

Att eftersträva en trygg häst är att få en jämnhet i ridningen så att det blir meningsfullt att jobba med att höja lägsta-nivån. Det vill säga att skillnaden mellan en bra dag och en dålig dag är tillräckligt liten för att man ska känna att resultatet vad det nu månde vara är nöjaktigt även den dåliga dagen.

Med en mindre stabil häst så kan det bli så att det snarare är vilka underkläder du valt tävlingsdagen,eller fan vet vad för anledning, som avgör hur det går i stället för din ridning!

På den tiden tävlingssidan var ett förbund och Ridfrämjandet ett annat så var konflikten den att ridsportförbundet anklagade avelssidan för att driva tävlingsaveln till att 90% av hästarna passade 10% av ryttarna. Min känsla är att det inte är bättre idag. Mycket beroende på att det är enda gången uppfödaren får en schans att få tillbaka lite pengar.

Att hitta nån av de 10% återståenda hästarna, och som dessutom har kapacitet, jadu, då kostar det flis ,i kvadrat om du har otur. För de ryttare som kan hantera de övriga 90% av hästarna är givetvis inte dummare än att de mycket gärna rider nån av de där 10%, för då presterar de mer med mindre tidsåtgång och mindre risker. De får en hög och jämn lägsta-nivå. Här hittar du ryttare som tävling efter tävling ligger lågt eller just utanför placering och är nöjda med det för de får betalt för det!

Det blir då lite som veteranbilar, det kan vara lättare att hitta sin klenod bland i sammanhanget lite mer udda märken. Även om man med en sån inte kan komma lika långt. Det blir i alla fall längre än med nått mer labilt.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Den typen av erfarenhet kombinerat med din egen häst misstänker jag är en mycket slagkraftig kombination.

Och varför tror du din tränare gav dig den möjligheten? Och var har du fått förkunskapen?

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Du får ursäkta mig, Ptr, jag uppskattar att du försöker hjälpa mig och lära mig/oss något, men personligen har jag knappt förstått något av dina inlägg. Jag som får MVG på läsförståelsen i skolan ;) Vi är nog inte på samma plan i tanken skulle jag tro. Det blev väldigt djupt, och jag försöker bara känna efter om jag ska eller inte ska behålla min häst.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Den typen av erfarenhet kombinerat med din egen häst misstänker jag är en mycket slagkraftig kombination.

Och varför tror du din tränare gav dig den möjligheten? Och var har du fått förkunskapen?

Ptr

Det har det verkligen varit! "Problemet" är väl att jag vill uppleva mer av den känslan, att jag känner att det verkligen funkar och att jag lär mig nya saker och får en sån där härlig kick. Den kommer så sällan med min häst nuförtiden.

Hon gav mig den erfarenheten för att hon visste att jag ville rida olika hästar och inte bara "snöa in mig" på en. Jag vet att det är viktigt att kunna rida olika typer av hästar, och speciellt eftersom jag vill arbeta med hästar och ridning. Om du med förkunskap menar hur jag lärde mig rida då började jag på ridskola och red där i åtta år. De senare åren hade jag på sidan två medryttarhästar (inte samtidigt) och det sista året red jag både min egen och på ridskolan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
624
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp