Bukefalos 28 år!

Ska jag byta häst? Deprimerad..

Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Att ha önskan om att kunna göra en godkänd lätt C efter 2,5 år låter inte direkt som att man har bråttom.

Om hästen i princip var just inriden och dessutom nordsvensk så tycker jag att det inte är fråga om lång tid. Inridningsjobbet tar tid bara det och har man siktet inställt på dressyr tar det ännu längre tid att hitta takt och svung. Dessutom tar det tid att rätta till de nedslag man får på protokollet både vad gäller häst och en själv.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hon har haft hästen i 2,5 år, hästen är 8 år. Att efter 6-12 månaders in- och grundridning komma runt ett LC och LB-program med godkänt resultat tycker jag är en självklarhet.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Olika häst till olika saker!

Kanske kan du få hjälp att komma åt att få rida en mera "dresyrbetonad" häst för din egen utbildnings skull och ha din älskade häst till sånt som ni tillsammans tycker är riktigt roligt!

Inget är svart eller vitt, eller ens svartvitt. Det fins alltid färg i tillvaron och olika sätt att komma runt eller igenom det som är motigt.

Om du tänkt dig att utbilda dig innom hästariet så är det i alla fall en väldig fördel om du ridigt många, många hästar.

Ptr
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Svar till alla:
Jag känner mig som en hemsk människa av att ens tänka tankarna, och att läsa era svar. Att byta häst "bara" för att kunna tävla mer känns som om han bara är ett redskap för mig, att han inte är viktig. Jag vill bli en bättre ryttare och han har hjälpt mig såååå långt på vägen, men min glädje och motivation inom ridningen ligger i att utvecklas och bli bättre. Och nu när det har stannat av och jag dessutom känner att jag stör mig på honom vad han än gör, har jag ingen glädje. Jag kan inte ens njuta av uteritter, skritturer eller att stå och rykta, så det känns inte aktuellt att ha kvar honom bara som en kompis att ha kul med. Jag vet inte om jag har alldeles för höga krav eller om vi bara har växt ifrån varandra. Jag känner mig som en misslyckad människa som vill byta häst bara för att "den inte duger". Jag är ju ingen sån som bara är ute efter rosetter, jag är ute efter utveckling och glädje... Men ni har rätt, det känns som om jag innerst inne har bestämt mig. Jag vet ju inte ens om det går att genomföra, om mamma verkligen kommer gå med på det. Hon och resten av familjen är så kära i honom, och han är ju så himla söt och charmig, men de hanterar och rider honom inte varje dag så det är nog till största del mitt beslut. Jag kan inte tänka mig att hon skulle tvinga mig till något som får mig att må dåligt.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

För dem flesta av oss är ridandet en hobby. Dessutom är det en dyr hobby. Därför tycker jag att en grundläggande förutsättning för att man skall hålla på med den är att man tycker den är rolig. Du har ju uppenbarligen inga sådana positiva känslor just nu, så jag tycker du gör helt rätt i att antingen sälja eller låna ut hästen. Du förtjänar bättre, hästen förtjänar bättre.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Så ska du absolut inte behöva känna. Det är inte fel att ha mål med sin ridning. Precis som Jerseyite säger så är hästar och ridning en dyr hobby. Hela konceptet med en hobby är att man ska ha kul, kunna slappna av och göra sånt man vill göra. Ett avbrott från skola och jobb och en välbehövlig oas i tillvaron. Du ska inte behöva bli frustrerad och deprimerad över att du vill något mer med din hobby. Det är inte fel. Var skulle vi vara utan att ha våra mål?

Ibland händer det helt enkelt att man växer ifrån varandra. Det innebär inte att du gillar din häst mindre eller ser honom som något annat än en god vän och vapendragare. Bara för att du vill komma ut och tävla och han kanske inte är redo för det innebär det inte att du är en dålig hästägare. Snarare är det väl bättre för er att båda få göra det ni tycker är kul och det ni vill göra. Om det då råkar vara så att ni kanske inte kan göra det tillsammans... innebär det att det är fel? Nej, det tycker jag inte. Det är inget du ska må dåligt över. Visst finns det den där jargongen om att bita ihop, inte ge upp osv. och det är bra att ha det i bakhuvudet så man inte ger upp för lätt. Det innebär dock inte att man ska dra det till sin spets så att man hamnar i den situationen då ens hobby blir en källa för stress och depression.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Kan tillägga att jag under den föregående tävlingssäsongen tävlat en ridskoleponny som är hur underbar som helst förutom att han saknar framåtbjudning, och ändå lyckats ta mig runt på ca 60% i LB. Jag säger inte att jag är perfekt, verkligen inte! Men eftersom jag kan rida godkända ritter i LC-LB på en häst utan framåtbjudning, så inte är det bara mig det är fel på iallafall.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Tack för de orden! Jag ska prata med min mamma snarast möjligt och försöka få även hennes stöd, så kommer det säkert kännas bättre. Fortfarande känns allt helt overkligt..
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Hej!

Din häst är säkert jättefin och jättesnäll men kombinationen nybörjare/nybörjare(mindre rutinerad) (jag får intrycket av att du inte tävlat så mycket tidigare?) är ju inte den bästa. Om du är intresserad av att lära dig rida bättre och även tycker det är roligt att tävla tycker jag du ska köpa dig en läromästare, det finns flera fina hästar runt 15 år som inte är "superdyra" =)


Tycker även MBV's inlägg var elakt och onödigt. Det är väl snarare så att ryttaren inser sina begränsingar och därför vill ha en häst som redan kan så att ryttare själv kan lära sig ifrån hästen och utvecklas vidare? Inte att ryttaren tycker att hon/han är bättre än sin häst? Ibland måste man även inse sin häst begränsingar och som nån nämnt tidigare är hästar en dyr hobby och då ska man se till att man har roligt! TS kan, om hon vill, låna ut sin nuvarande häst på foder (eller sälja) och se till att han har det bra hos någon annan som är nöjd med att rida i skogen och bara mysa med sin häst. Det tycker jag låter som en bra idé =)
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Jag anser mig vara en ganska van tävlingsryttare, men inte på någon hög nivå såklart, utan den allra lägsta (LC-LB på lokala). När vi köpte hästen var det verkligen så, vi var båda "nybörjare". En hemsk kombination och jag skulle egentligen ha en äldre, välutbildad häst i samman prisklass, men min mamma förälskade sig i den här och den blev det. Med tanke på allt det har det gått fruktansvärt bra för oss, av all skit jag hade kunnat råka ut för hittade jag ett guldkorn och gjorde honom till en guldklimp med hjälp av min tränare. Men ja... Han är en guldklimp för att ha som vän och tävla typ lokal LC, och jag vill som sagt längre.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Nej, det kan jag inte påstå. Ett klockrent unghästprogram (lätta klasser) är ju bara en uppvisning i lydnad, att inridningen går framåt, och upp till LB kan ju vilken inriden häst som helst trassla sig igenom.

Att inte föraren uppepå klarar av det är en annan femma.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Nej, det kan jag inte påstå. Ett klockrent unghästprogram (lätta klasser) är ju bara en uppvisning i lydnad, att inridningen går framåt, och upp till LB kan ju vilken inriden häst som helst trassla sig igenom.

Att inte föraren uppepå klarar av det är en annan femma.

I den bästa av världar ja. Gå gärna in och kolla resultatlistor.
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Och vad skulle resultatlistorna visa?

Mig veterligt presenterar de varken ryttarens kunskaper eller hur länge ekipaget tränat tillsammans om de ens tränat. I LC- LB tävlar i allmänhet "nybörjare" om det sedan är ekipaget som är orutinerat eller endera ryttaren eller hästen varierar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Flertalet som tränat 2,5 år på samma häst rider troligen inte ens lätt C utan tävlar LB-LA.


nja... det är väll inte riktigt sant?


Det beror helt på vilket häst man har, vissa hästar har lättare för sig än andra: Halvblod har oftast lättare för dressyren än en nordsvensk. Det skiljer sig i utbildningsgrad, det kan finnas andra saker som gör att det tar tid: omskolning, tillridning etc.


jag har tränat i 2,5 år på samma häst med målet att komma ut och tävla dressyr och så småning om hoppning i lättare klasser. men vi är inte där ännu. Varför? jo för att det har varit en hel del att ta i tu med på vägen.
vad har jag då för häst? Kalllodstravare som jag ridtränar samtidigt som hon är mitt uppe i sin tävlingskarriär på travbanan.



till ts: Gör det du känner blir bäst för dig och din häst. Känner du ingen glädje längre så är det klart att du ska byta häst.



personligen så älskar jag att utvecklas inom ridningen, jag älskar att träna och vill bli så bra jag bara kan och jag vill ut och tävla. MEN och här kanske vi skiljer oss åt, jag tycker det är så otroligt givande att ta en häst som inte har alla förutsättningar och jobba tilsammans med dem genom bergodalbanan och tillsammans utvecklas. Det är därför jag har slitit i snart 3 år med samma märr, och spenderade större delan av dem grubblandes, gråtandes och insåg att jag hade fler "dåliga" ridturer än bra en period. Men jag gav inte upp utan forsatte kämpa provade olika tränare och nu sista halvåret så har allt bara fallit på plats! Och allt slit har varit värt det för vi har stadigt blivit bättre både jag och hästen! mitt mål om att komma ut och tävla är inte så långt borta, men framförallt så har vi utvecklats från dom vi var från början och vi kommer fortsätta utvecklas!

och nu har jag skaffat mig en foderhäst ej utbildad som varken kan trava eller galoppera under ryttare och som spenderade första 2 veckorna med att vägra komma in från hagen. vår resa har dock bara börjat, men det ska bli roligt!


så ransaka dig själv! hur vill du utvecklas, vilken väg är bäst för dig?
hur du än gör så ha inte dåligt samvete! för vet du? det ska vara roligt att ha häst!
 
Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..

Ja eller hur och väldigt vanligt att de rider kallblod också.

Nej, det är det inte och JUST DÄRFÖR kanske TS borde byta häst. Kallblod är ju inte dressyrhästar, i första hand.

*KL*

Till TS: Jag har varit i en liknande situation och jag valde att ha kvar min ögonsten, vilket jag har ångrat väldigt många gånger! Så, var jag i din situation skulle jag sakta börja vänja mig vid tanken att byta häst. Det kan ta tid men efter ett tag känns det inte lika skrämmande.

Ridning ska vara roligt, både för hästen och för ryttaren och i din situation låter det som att ingen av er har speciellt kul just nu. Troligtvis skulle ni båda tjäna på att gå skilda vägar. Om man sitter och harvar för länge med en "omöjlig" häst är det lätt att tappa intresset, och det är lätt att hästen inte heller tycker livet är särskilt kul.

Men jag vet, det är ett tufft beslut. Jag vet också att det antagligen låter som bullshit i dina öron just nu men man kan älska en ny häst! Det finns fler hästar och man överlever en "skilsmässa", efter ett tag är man kanske (antagligen) till och med glad över sitt val.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
703
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp