Bukefalos 28 år!

Ska jag byta häst?

Sv: Ska jag byta häst?

Det är just det att även äldre tryggare läromästare kan ta över...Jag har sett det flera gånger.. Ägare som byter häst för att det är problem sen blir det samma visa igen.. Därför är det viktigt att vet varför du blir rädd, om det är knutet till just den hästen...

Jag hade en häst som jag aldrig skulle sätta mig på igen... Aldrig... Jag är livrädd, han är livs farlig och alla med liknande färg också:smirk: ... Jag är överens med den tanken och jag göör inte ett skit för att bli av med den... det behövs inte det finns ju andra hästar med andra färger som jag kan ägna mig åt...(jag begriper också att hästens betende inte sitter i färgen, men min kropp gör det inte.. den blir livrädd!)

Som jag ser det har du en del val som bara du kan ta ställning till..

*Ha kvar hästen och bestämma sig för att klumpar i magen skall försvinna, genom att ta hjälp om det är möjligt... (går att övervinna sina rädslor, men det tar tid, kräver en del lidande..)

*Sälj till nån som kan ta rätt på busen.., alternativt lämna på foder.. Mycket lättare om man är för kännslomässig med sin häst.. för att orka sälja. Då har man ju möjligheten att plocka hem hästen om det inte mår bra.. Eller får det som man tänkt sig....

Och i så fall hitta en trevlig häst som du får nöje med... Och ta hjälp från början så det inte blir fel igen... En häst är en häst, tänker som en häst och tar över om dem känner att de måste alt får utrymme.. (Som jag skrev i början.)

Det är bara du som kan ta ställning till det.. Man kan inte gå runt att vara rädd hur länge som helst...Det ska som nån skrev vara roligt att ha häst! Det kostar massor av pengar och massor av tid, och är man då rädd för hästen, bestämmer sig för att bli av med rädslan så måste viljan finnas... På riktigt... Det skall kännas värt ett genom lida skräcken för att komma över rädslan.. Det var det inte för mig! Jag gjorde mig av med hästen, tittade aldrig mer åt hans håll...Och jag sörjde inte ens jag var bara glad och tacksam över livet...

Det är jobbiga beslut.. Lycka till med vad du tar dig för...;) Och kom ihåg att det mesta fixar sig...tillslut..
 
Sv: Ska jag byta häst?

Hej,
Vad tråkigt att du är rädd. Det skall ju vara kul att gå till stallet. Men kan du kanske låna ut honom på foder ett tag och t ex rida någon kompis häst eller på ridskola ett tag för att se om din rädsla sitter i? Men det finns lugna trygga läromästare där ute som inte utnyttjar människor som är lite osäkra.
Lycka till, att hålla på med hästar skall vara roligt, annars är det bättre att ta en liten paus...
Kram Lillemim
 
Sv: Ska jag byta häst?

Hej,
Vad tråkigt att du är rädd. Det skall ju vara kul att gå till stallet. Men kan du kanske låna ut honom på foder ett tag och t ex rida någon kompis häst eller på ridskola ett tag för att se om din rädsla sitter i? Men det finns lugna trygga läromästare där ute som inte utnyttjar människor som är lite osäkra.
Lycka till, att hålla på med hästar skall vara roligt, annars är det bättre att ta en liten paus...
Kram Lillemim
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag förstår din rädsla o lider med dej, har själv varit jätterädd för vissa hästar, vågade t ex aldrig ta utsläppen själv när vi stod med våran ponny i ett stort kollektivt stall. De stora halvbloden bara sprang över mej o fasten jag försökte kunde jag inte komma över min rädsla då...

Nu har vi ponnyn hemma o med tiden, många böcker, NH-kurser som fotfolk mm har jag lärt mej mycke o en hel del av rädslan har försvunnit. Är aldrig rädd när jag handskas med våra egna o de flesta av mina kompisars hästar går bra. Kan dock ibland känna av rädslan med vissa halvblod, av nån anledning som jag själv inte vet riktigt.

Något som hjälpte mej jättemycket var "Rädda Ryttares Ring" som finns på nätet. Vet inte om man får lägga ut adresser så här i trådar men gör det i alla fall. Om det är fel så kan väl nån säga till, så ta jag bort det.
Adressen är:www.markusholst.se/rrr/index.htm Gå in och bli medlem, det hjälper att få "prata" med andra i samma/liknande situation.

Ett sista råd från en ponnymamma: sälj din älskling, för både din egen skull och hans. Om det går kanske den ponnyn du funderar på att köpa kan vara din foderhäst ett tag och att de gamla ägarna hjälper dej med hanteringen tills ni har lärt känna varandra.

Kram på dej o Lycka till!
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag har varit i en liknande situation som du. Jag hade en häst i nio år som jag kände att jag inte riktigt klarade ut. Hon var för stor, stark och komplicerad för mig som var van vid ponnyer. Till sist sålde jag henne och köpte en helt annan häst som jag faktiskt även om det låter konstigt - en lång historia - kände att jag skulle känna mig trygg med. Min nya lilla häst har inte inneburit någon som helst utmaning för mig. Jag rider tex gärna ut ensam i skogen, barbacka på henne. Det var fullständigt otänkbart med min förra häst. Jag har inte läst dina andra tråd men vill verkligen säga att jag vet att man kan vara rädd för en speciell häst och det behöver inte alls bli så med nästa, Det beror antagligen på som andra skriver varför man är rädd.
Däremot måste jag tyvärr säga att jag många gånger saknar min gamla häst. Jag ångrar inte att jag sålde henne men grips ibland nästan av panik när jag tänker på att hon inte är här.
Dessutom blir det ju så att ju säkrare jag blir desto mer undrar jag om jag kanske gav upp "för lätt"
Men man ska ha kul med sin häst och man ska känna sig säker så jag tycker absolut att du ska byta häst.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Så jobbigt ! Har inte följt din historia eller något sådant i ev tidigare trådar och har heller inte kännt rädsla på det viset med snälla lilla häst skada dig nu inte.
Om han inte känns rätt för dig , och du bestämmer dig för att sälja honom kanske det finns någon du kan bli medryttare på ? Då har du några dagar i veckan som du kan börja med och känna dig trygg på en lugn och snäll pålle. Inte för att det gör det hela lättare , men gudars så söt pållen va :love: Han kan komma och bo hos mig :angel:
 
Sv: Ska jag byta häst?

Var du rädd för den hästen du har nu när du köpte den?

Kan berätta en liten historia (som är sann)

Har en kompis som var/blev rädd för sitt inköpta halvblodssto, (en lugn stabil dam) men som dom flesta hästar som inte känner att ryttaren/skötaren är säker på sig själv, så började hon snart "småkrångla" (bara för henne) stanna och vägra gå, försöka vända, inget allvarligt igentligen, men hon blev rädd.

Hon bestämde sig då för att betäcka henne och satsa på fölet i stället. sagt och gjort fölet kom och under hans uppväxt så drömde hon om den dagen hon skulle rida honom.

Dagen för inridning kom och allt flöt på bra, han hade ärvt sin mammas lugna temperament, tyvärr inte hennes storlek 160cm, han är 175 cm.
lite "gjordkänning" fick han i början, så lite rodeo blev det på longeringslinan. och då började hon tveka och osäkerheten kom. sedan gick inridningen problemfritt för övrigt, (det var inte hon som red in honom, men det kanske du förstår)

Hästen är nu 6år och JÄTTESNÄLL och hon har suttit på honom 3 gånger, aldrig galopperat och bara travat kanske en halv långsida.
Hon har sina barn som rider honom istället. Hon vågar inte, hon vill på nåt sätt veta innan hur ridturen ska gå, och frågar typ, vad tror du händer om ... eller, tänk om det kommer en bil....Kan jag göra så utan att han blir upprörd.....

Hon har nu bestämt sig för att sälja och lägga ner sina planer på att rida.
Jag tycker så synd om henne.

Så, vad jag ville med min kompis historia....

Har man en rädsla så är det inte säkert att det hjälper att byta häst utan man kanske måste ta i tu med problemet på annat sätt. Denna rädslan är mycket vanligare än man kan tro. vi har själva en häst (ett 16 årig läromästare) som ägdes av en tjej som var/blev rädd för honom, även han väldigt snäll, men utnyttjar situationen

Men jag ar en annan kompis som det faktiskt hjälpte att skaffa en annan, innan ett "nervigt halvblod" nu en kallblodskorsning som du kan smälla en bomb i rumpan på utan reaktion.

Ta hjälp av en duktig instruktör som också är en duktig pedagog. Som kan hjälpa dig med din rädsla.
Visst kanske (obs, kanske) kan det hjälpa att byta häst, särskilt om det är en svår häst, men fick intrycket av att din häst i grund och botten inte är någon problemhäst.

ps. att köpa unghäst är nog det absolut sämsta alternativet, och kan tilläga att min kompis även är rädd för deras genomsnälla fjordkorsn på 22 år.


Hoppas det löser sig för dig:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag byta häst?

Hej,
Vad tråkigt att du är rädd. Det skall ju vara kul att gå till stallet. Men kan du kanske låna ut honom på foder ett tag och t ex rida någon kompis häst eller på ridskola ett tag för att se om din rädsla sitter i? Men det finns lugna trygga läromästare där ute som inte utnyttjar människor som är lite osäkra.
Lycka till, att hålla på med hästar skall vara roligt, annars är det bättre att ta en liten paus...
Kram Lillemim

Håller med - det finns hästar där ute med ett psyke som gjort för att hjälpa osäkra ryttare att komma vidare. Har gjort precis den resan - sålde en häst som var för svår och hittade den som gjort mig till en trygg och orädd ryttare. Det kan du också - men du kan få leta länge, och de här "guldklimparna" är inte gratis.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag skulle nog sälja min häst, det är inte schysst mot den, det är bättre att du är noggran vid säljandet så att den kommer till en som klarar av den och inte måste säljas igen. prova sedan med en foderhäst eller bli medryttare för det är ingen ide att ha en om man är rädd, hästen känner det och tar allteftersom över.
Men om du skickar ut din häst på foder till en som klarar av den och kan "ta ner den på jorden" och sen börjar om på ny kula med den kanske är det bästa första alternativet, för man älskar ju sin häst, glöm bara inte på att tänka på dens bästa oxå.
 
Sv: Ska jag byta häst?

han var söt. har inte följt ditt drama men har du varit där mycket med kille tillsammans han kanske kan hjälpa dig. ser ut att vara en väldigt snäll kille i grunden
 
Sv: Ska jag byta häst?

Som många utav er säkert vet så har jag ju haft en hel del problem med min fjording och nu har jag ju blivit ordentligt rädd. Har försökt börja träna ledarskap med honom och vissa dagar har det gått riktigt bra men för det mesta går det åt :devil: ! Jag tycker bara a6tt jag blir räddare och räddare för honom för varje dag. Så det är nog trotts allt bäst att jag säljer honom. Har nu hittat en annan häst som skulle passa mej perfekt, lugn och trygg. Men det jag är orolig för är ju att min rädsla ska stanna kvar även fast jag köper en ny häst, eller att den ska komma rusandes tillbaka om det händer minsta lilla med den nya hästen. Men vill ju så gärna ha en ridhäst. Har ju vart inne på att köpa en shettis att köra men jag tror att jag tröttnar ganska fort på det. Tror ni det finns en chans att jag kan ha en häst igen utan att vara rädd? Det finns ju ingen häst som är 100% snäll, så nått kommer ju säkert hända med den nya nån gång, om inte annat kan den ju bli rädd.
Köper jag en ny så kommer jag börja träna nh för en tränare så fort jag får hem den.


Inte be någon som är riktigt duktig på NH (du är säkert duktig med, men en expert eller nåt menar jag då) och titta på hästen och fråga om dom inte kan se om han blir bättre.

Min häst var inte aggresiv och så, men när man red henne ville hon bara bocka , stegra av, och skena med ryttarna. Jag tog över ridningen av henne och min familj, kompisar och så fick rida min andra häst som är stabil. Jag lyckades få hennes energi till arbetet oc inte till att slänga av folk.

Jag känner många som blivit rädda för sina hästar. Men dom har behandlat dom dåligt, och det tror jag inte du gör. Men dom gjorde det, och när hästen blev allt för trött på att stå ute i snöstorm tills 10-11 på kvällen ensam i hagen och att inte få sin mat klokt gav han igen. Han högg och sparkade dom och allt. Hon blev rädd och hästen blev aggresiv mot alla.

Vad gör din häst, vill veta lite mer om honom? Mejla gärna!
 
Sv: Ska jag byta häst?

Om du nu köper en annan häst kan det vara bra att inte hoppa upp och rida på en gång... ta det lugnt lite i taget känn efter och när du verkligen känner dig mogen att hoppa upp så gör det då. var i samma situation innan då tog det flera veckor innan jag hoppade upp igen under tiden jobbade jag med ledarskapsövninger. men sen en dag så kände jag bara fan nu är det dags att hoppa upp hon gör ju ingenting nu när hon går bredvid mig vfr skulle hon då busa när jag satt upp. i början fick någon leda mig sen efterhand så blev allt bara bättre och bättre.
 
Sv: Ska jag byta häst?

Jag har läst lite här. Och jag håller med alla till och från. Jag personligen tycker du ska hitta en fodervärd åt din fjording, för ett år eller mer, och kanske skaffa dig en lugn o trygg gammal kuse på foder, då att du får tillbaka självförtroendet. Och känner du sen att du vill prova på fjordingen igen, så är han fortf din, eller så kanske du har bestmt dig fö r att en lugnare häst är ngt för digm, och då kan du ju sälja honom. Jag menar låna ut honom till ngn som kalrar av honom, klara utbilda honom lite så at than får stimulans, sen får du se vart ni båda står.
Lycka till !
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp