Ska jag eller ska jag inte trimma?

Narcissa

Trådstartare
För ca två månader sedan köpte jag en liten blandras och hon har väldigt mycket päls. Jag har funderat på om jag faktiskt ska trimma bort det mesta av pälsen för att hon inte ska bli så skitig när hon är med mig hos hästarna, vilket hon är varje dag.
Vad skulle ni ha gjort och vad har ni för erfarenheter av att trimma riktigt långhåriga hundar?

Bild på den lilla vännen. :love:
dsc01783_40845035.jpg
 
Sv: Ska jag eller ska jag inte trimma?

Var är den myckna pälsen? Jag tycker att behåringen ser mycket moderat ut.

Ang. att klippa/raka hunden är det väl helt upp till dig. Det är ju du som ska leva med henne. Personligen skulle jag hellre sätta på en regnoverall i stallet om hon skitade ner sig för mycket. Fast jag har lite svårt att förstå det där med att hunden skulle bli så väldigt skitig i stallet. Mina fullpälsade cockrar blir inte nå speciellt lortiga i stallet - då är det bra mycket värre efter en blöt skogstur.
 
Sv: Ska jag eller ska jag inte trimma?

Naturligtvis kan du klippa/trimma/raka din hund,allt efter smak:)

Jag har en blandras själv som av två anledningar blivit rakad en gång och klippt en gång.Dels har hon dammallergi och dels blir hon väldigt varm och flåsig inne.På sommaren för att det varmt ute och under vintern när alla elemennt är på inne.

Jag kan säga att foörsta gången så rakade vi henne,vilket inte var så snyggt,men nästa gång kördes trimmern med ett par cm päls och det såg inte så illa ut faktiskt.Jag har en hemsida du kan gå in på och titta om du vill ,för att få tips på hur hon ser ut nu ,och då hon hade all päls kvar.Adressen är www.123minsida.se/elelonoresbloggtest.Bilderna ligger under "Trojas fotoalbum" och Trojas bilderbok".

Fördelen med klippning är av stor vinst,tycker jag.Jag har en hund som inte bara flåsar för att det är varmt,jag slipper all fällning när jag klipper vår och höst,samt att det är mycket lättare att hålla henne ren när det regnar,är grått och smutsigt ute.....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 330
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 964
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp