Ska jag kastrera?

deathworship

Trådstartare
Hejsan.
Jag har en nu fem år gammal hingst och jag behöver lite hjälp, råd, stöd ja lite sådant.
Han är totalt okomplicerad att hantera, han funkar i hagen med andra hästar (är just nu på bete med andra hingstar i ålder från 3 år upp till 12 år). Vanligtvis går han i en hage med en 18 år gammal fulblodsvallack och det funkar kanon, visst de busar en hel del och biter på varann (vallacken är värst och han har ätit sönder 10 täcken för mig).
Han har aldrig visat ngt speciellt hingstbeteende.

Nu är det så att jag har börjat fundera på kastrering för att jag känner mig väldigt låst men att ha hingst. Jag kan inte skicka honom på bete varsomhelst, jag kan inte stalla upp honom hursomhelst. Ja ni som har hingst själva förstår.
Ja, jag visste vad jag gav mig in på, har hanterat hingst sedan jag var liten (för liten egentligen).
Tanken var när jag skaffade honom för tre år sedn att jag skulle ha en trevlig ridhäst, först skulle han gå på lösdrift i några år och sedan skulle jag rida in samt visa honom för att försöka få honom godkänd.
Men så skadade han sig och fick stå på boxvila i ett år och då gick alla planer i stöpet och jag har bara tappat sugen. De visningar som varit har passat in precis under hans boxvila, min operation, hans igångsättning osvosv.
ja ni förstår, jag kommer aldrig igång!
Så jag börjar lägga sådana planer åt sidan för jag ser nu mer de här åren att det kommer in fina bra hingstar av denna ras som går i avel och jag har själv inga intentioner på att bedriva avel ensam.
Jag tycker själv att han inte är någe speciell som skulle ha ngt att tillföra rasen (men jag tycker han är vacker och är såklart min lilla älsklingsbebbe!).

ptja, besvarar kanske mitt inlägg själv lite men jag vill bara ha lite råd/stöd. Jag är så rädd att han ska bli ett lobotomerat ök efter kastrering! Han är redan nu lite avslagen ibland.
Snälla säg att inte alla hästar blir så!

Tycker det är trist att behöva kastrera för att folk har fördomar om hingstar (vilket är en stor del till att jag skulle kunna tänka mig att göra det oxå). Tex så här i somras tyckte en annan hästägare i stallet att hon kunde lämna min häst ensam ute i hagen när hennes gick in, de stod breve varann, bara för att hon inte vågade ta in honom. Skulle jag gjort samma med hennes häst hade jag fått så jävla mycket skit. Som tur är så har jag övat min häst på att han ska kunna stå själv så det var inget problem, men bara tanken att göra det när man som den tanten hållt på med hästar i 20 år är tamejfan inte rätt!

Jag vill bara kunna flytta min häst för jag tycker det är för lite utevistelse men att hitta ett stall där han kan få gå ute längre med kompisar verkar omöjligt!

Usch jag blir bara så ledsen för jag är rädd för att han ska bli en annan häst, dumt jag vet men så känns det just nu.

Snurrigt och långt, är trött. om jag förklarat något konstigt så fråga.

Min älskling
consentido143-1.jpg
 
Sv: Ska jag kastrera?

Jag skulle behållit honom som hingst. Och så skulle jag börja med att visa honom, och se vad han får för poäng. Skulle det visa sej att han inte är särskilt speciell, så skulle jag kanske kastrera, för då är det ingen mening med att han är hingst, om det inte är så att man vill behålla honom som hingst, för stinget i ridningen..
Men det är inte säkert att han mister stinget för det. Den hingst vi kastrerade, var precis densamma, den enda skillnaden, var att han slutade med sina bitattacker mot människor...
 
Sv: Ska jag kastrera?

För det första. Jätte fin häst!!!!
Jag har själv hingst och vet hur det är med fördomar..
Jag personligen skulle dock inte kastrera oavsett hur svårt det är med allt prat osv.
Hingstar som du vet har ett speciellt sätt, visserligen är han 5 år så han kanske behåller sitt sätt att va..
hmm nu blev det svårt, jag förstår dig precis iallfall..
Har många vänner som absolut inte vill ha en avelshingst utan en "ridhingst"
 
Sv: Ska jag kastrera?

Har man inga speciella intentioner med att hålla hingst (t.ex avel eller hög tävlingsnivå) så ser jag ingen nytta med att behålla den som hingst. Antagligen blir han inte så mycket annorlunda i temperamentet om det redan nu är en lugn, vuxen hingst. Livet som/med valack är oftast mycket enklare än livet som/med hingst.
 
Sv: Ska jag kastrera?

Tack för svar!
Det är lite så jag tänker oxå, visa först för att få en liten bedömning.
samtidigt som det är så underbart med hingstar är det så krångligt oxå. Och så detta velande från mig!

Kan juh börja med att hämta honom från betet och tvätta honom så får jag se vad jag känner då, jag vet juh att det är en femma att sitta hemma och tänka och tycka men när jag väl ser honom och är med honom så är det en helt annan grej.
Känns dels bara så jäkla synd att kastrera om det visar sig att han kan vara ngt att ha samt att han är så underbar att hålla på med.
Men det vore oxå skönt att bli av med nafsandet :)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 395
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: Sol
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp