Ska jag sova bort hela sommaren?

purity_666

Trådstartare
Jag är bipolär med problem mer åt det depressiva hållet än det maniska. De maniska perioderna är snarare lite effektiva avbrott i en seg vardag. Typ jag bakar/städar och grejar dygnet runt ett par dagar.

Hursomhelst, just nu är jag i en svacka och det enda jag gör/vill göra är att sova. Jag är inte ledsen och nedstämd, har inte tråkiga tankar, jag är trött. Så oändligt trött. Att komma iväg till affären är ett helt företag, för att inte tala om stallet. Jag får sitta och ladda i timmar. Jag vill ju, längtar dit och föreställer mig hur härligt det kommer bli... men jag är så trött.

Jag har lyckats komma iväg på lite roliga saker på sistone, tävlingar med hästen. Det får jag betala med 2 dygn av konstant sovande. Jag går enbart upp för att rasta hundarna och ger dom mat, sen sover vi.

Men alltså, ska jag sova bort hela sommaren? Jag får ju ångest för allt jag missar. Jag vill också grilla, bada (om nu solen behagar komma tillbaka) rida mer, ut i skogen med hundarna osv. Men vad gör jag? Sover. Så jäkla tröttsamt. Jag är urless på att vara så jäkla trött. På att varje dag tänka "åh men om jag åker till stallet om 2 timmar så hinner jag ju sova en stund innan det". Jag är aldrig pigg och utsövd. Jag är bara trött, trötthet som aldrig tar slut.

Vad ska jag göra? Skaffa knark och hoppas bli normal (obs skämt)
Jag går på medicinering och har funkat okej i vår, några korta dippar men nu har den hållit i sig i flera veckor. Jag ser bara tiden rinna iväg, allt jag missar, allt jag borde göra (vattna tomaterna kanske?) allt jag vill göra. Men dagarna går och jag sover.
 
Jag är också bipolär och i ett sånt läge är det dags att kolla över mina mediciner.

Och ja, du får sova bort hela sommaren om det är vad det krävs för att du ska funka okej i en sån här period. Själv brukar jag gå i ide framåt hösten för att vakna igen framåt våren. Sommaren är som tur är min bästa period på året.

Så kontakta din läkare.
 
Min läkare är tyvärr ingen härlig människa. Hade en kanondoktor just när jag fick diagnosen, en sån som faktiskt lyssnar. Den jag har nu är en sån som mer berättar om hur jag är, eller borde vara enligt boken.

Men ja jag får ta kontakt. Kanske kan hoppas på att just hon har semester. Jag brukar ha vårdepression som håller i sig från feb/mars till maj ungefär. Sommaren brukar vara min finfina årstid. Jag vill ju inte sova bort sommaren.
 
Vad tråkigt att du inte är nöjd med din läkare. Det är väldigt viktigt med en bra relation med sin läkare när man är sjuk såhär.

Min förra läkare var inte heller bra men nu har jag en toppenläkare :love:

Tycker faktiskt du ska byta om du kan. Är ju inte på alla ställen det finns möjlighet till det. Jag kunde själv inte det på förra stället jag var inskriven på.

Vad har du för mediciner, om jag får fråga? Kanske behöver du en tilläggsmedicin bara.
Jag brukar kunna öka min ena stämningsbalanserande lite och käka lite fler ångestdämpande under min värsta period så fungerar jag hyfsat normalt.
 
Nej jag avskyr tyvärr min nuvarande läkare. När hon var barnledig hade jag en jättebra läkare som ställde frågor och väntade på svar. Han var intresserad. Den jag har nu bara antar saker och försöker få mig att hålla med mest.
Så svårt det där med läkare. Den som var bra var ju självklart bara vikarie. De har så få fasta läkare där så det är svårt att få byta. Gilla läget antar jag.

Jag äter lamotrigin som stabiliserande och venlafaxin mot ångesten. Jag skulle behöva något som ger lite mer energi, ökar produktiviteten, gör att man orkar hämta posten. Har som sagt inga konstiga tankar, inget "deppigt" är bara otroligt orkeslös. Sover hela dagarna, sover hela nätterna. När jag är vaken tänker jag på när jag får sova igen typ.
 
Min första betalda 5-veckors semester spenderades nästan uteslutande på soffan.

Det behövdes och gav energi till nästan fyra år.

Så ja, sov OCH prata med din läkare
 
Har du/ni kollat så att det inte är något annat som spökar för dig? Typ sköldkörtel, järnbrist eller liknande? Oavsett håller jag med om att det verkar vettigt att kontakta läkare, för det är inte roligt att vara så trött och går det att förbättra så är det ju toppen!
 
Jag äter levaxin för sköldkörteln. Sista kollen såg bra ut. Äter järntabletter också och sista kollen såg bättre ut där också. D-vitamin låg också bra den här gången.

Ja jag brukar ha massa konstiga brister på allt, men allt såg okej ut. @Killaloe
 
Åh, ja då var ju mitt svar inte till så stor hjälp. Men det är ju bra att du har koll på dina värden också då så det inte försämrar för dig. Jag hoppas att du kan få någon hjälp av din läkare (eller någon annan) och får må bättre. :)
 
Det är ju ändå viktigt att du har en läkare du litar på, någon annan borde ju ändå finnas? Det är ju jättejobbigt att ha en läkare man verkligen inte trivs med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 489
Senast: Angel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 390
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp