Ska jag tänka på något speciellt?

K

Karamella

Har två marsvinshonor som är dräktiga. En ska föda i början på Januari och den andra i mitten. Undrar om det är något speciellt jag ska tänka på? Dom får fri tillgång på hö och får frukt/grönsaker på morgonen och kvällen. Givetvis får dom nytt vatten varje dag.

:confused:
 
Så länge honorna äter och dricker är det ingen fara. Buren ska inte stå i drag, fast det ska den ju inte i vanliga fall heller. Det kan vara bra att ha kontakt med en erfaren uppfödare om någonting skulle gå fel kan man få vägledning för att det ska gå så bra som möjligt.
 
En hona som är dräktig eller ger di behöver ännu mer vitaminer, särskilt vitamin C. Titta över lite vilka grönsaker du ger. I gurka och sallad är det inte så mycket c-vitamin, mest vatten, även om marsvinen älskar det.
 
Ett tips på en riktig vitaminbomb så här i juletid är grönkål....väldigt billigt och nyttigt.
 
På morgonen får dom vitkål, äpple, päron eller tomat. På kvällen får dom påfyllning av hö + morötter. På kvällen är det även gos stund och då får dom persilja.

Låter det bra? Eller är det något annat jag skall ge dom?

:bump:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Vi har 4 st stutar, alla blir två år i sommar/ höst. En av dessa driver oss till vansinne... Så fort vi kommer ut på gården så råmar...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Andromedae
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
630
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp