Ett jävla muande...

Jamtland

Trådstartare
Vi har 4 st stutar, alla blir två år i sommar/ höst. En av dessa driver oss till vansinne... Så fort vi kommer ut på gården så råmar han, inte en gång utan typ hela tiden vi är ute.

De har fri tillgång till hösilage och givetvis fri tillgång till ofruset vatten. De får lite kraftfoder morgon och kväll, ungefär samma tid varje gång.

Går vi in i hagen så är han som råmar inte direkt intresserad av att bli klappad eller kliad, men så fort vi får därifrån vrålar han.

Enda gången han faktiskt är tyst är när han ser att vi kommer med kraftfodret.

Jag blir tokig på honom! Sambon blir skogstokig och det börjar luta åt att vi slaktar honom snarast istället för till hösten. Har allvarligt funderat på ett antiskällhalsband till eländet...
 
Vi har 4 st stutar, alla blir två år i sommar/ höst. En av dessa driver oss till vansinne... Så fort vi kommer ut på gården så råmar han, inte en gång utan typ hela tiden vi är ute.

De har fri tillgång till hösilage och givetvis fri tillgång till ofruset vatten. De får lite kraftfoder morgon och kväll, ungefär samma tid varje gång.

Går vi in i hagen så är han som råmar inte direkt intresserad av att bli klappad eller kliad, men så fort vi får därifrån vrålar han.

Enda gången han faktiskt är tyst är när han ser att vi kommer med kraftfodret.

Jag blir tokig på honom! Sambon blir skogstokig och det börjar luta åt att vi slaktar honom snarast istället för till hösten. Har allvarligt funderat på ett antiskällhalsband till eländet...
Jag hade också blivit tokig!

Alltså förlåt mig, jag kan inte så mycket om nötkreatur så om jag säger något dumt får du ha överseende..
Jag funderar på hur den har det i "flocken".

Det låter ju som sällskapssjuk, men märkligt att den inte vill bli klappad då.

Får den vara med de andra eller är den utanför (ranglåg?).
Får den vara med och äta eller puttas den undan så den kanske faktiskt är hungrig?
Hade också varit intressant att vet hur det påverkade att ändra (dela på) flocken men det förstår jag är krångligt rent praktiskt.
 
Jag hade också blivit tokig!

Alltså förlåt mig, jag kan inte så mycket om nötkreatur så om jag säger något dumt får du ha överseende..
Jag funderar på hur den har det i "flocken".

Det låter ju som sällskapssjuk, men märkligt att den inte vill bli klappad då.

Får den vara med de andra eller är den utanför (ranglåg?).
Får den vara med och äta eller puttas den undan så den kanske faktiskt är hungrig?
Hade också varit intressant att vet hur det påverkade att ändra (dela på) flocken men det förstår jag är krångligt rent praktiskt.
Jag är typ nybörjare också. 😁

Eftersom han är vit så har jag fått lära mig att han kan bli mer utsatt, precis som vita hästar kan vara mer utsatta i flock, men jag tycker inte han är det.

Eftersom de alltid har rundbal och det är rätt lugnt i hagen så kan han äta så mycket han vill.

Och som du misstänker, det funkar inte att dela flocken.

Så han fortsätter driva oss till VANSINNE...🙈
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 189
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 780
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 072
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp